Tekenen en bouw P40 Kittyhawk

Je kan het hier gaan volgen.

Dacht eerst de Me 109 Zwillinge te bouwen in de winter, echter komt dit wat duur uit, voorlopig, moet ik het het ook maar doen met een schamel restantje van mijn inkomen.
Mits ik de motor van de F4F Wildkat en ESC ter beschikking krijg doordat ik deze buiten gebruik stel, dacht ik er over om een P 40 te bouwen.
Een toestel dat mij aanspreekt, maar het is op de markt zo duur, vind Het raar waarom deze zo duur zijn, misschien dat het veel gekochte toestellen zijn?

http://
Dit moet het dan worden.
Wederom vertrekkend van een bouwplan voor rubber motor en een van een P 40 van 235 cm ga ik net als vroeger aan het werk.
Het word electrisch, dus aanpassingen zijn nodig.
De motor moet berijkbaar zijn voor eventuele vervanging bij defect of vervanging voor een zwaardere.
Cokpit moet afneembaar worden gemaakt voor vervanging Lipo, wingspan wordt ongeveer 110 cm.
Eens kijken of ik veel pluimen heb verloren in 30 Jaar.
Het zal een vast landingsgestel hebben, of het landingsgestel van mijn huidige P 38 is misschien mogelijk voor dit toestel.
Het zal minimaal een 4 kanaals besturing hebben, tenzij de retrakts ingebouwd worden.
Ga een dezer dagen aan de slag, aanpassen van de ribben op kiel en staart, een gewoon vlakke plank gaat niet lukken zoals bij een rubber model.
Kan ik afleiden van die van 235 cm.
Ook een vlakke onderzijde van het profiel komt niet ter sprake, dus nog een beetje opzoekwerk voor de boeg.
Gelukkig heb ik nu internet, heel wat anders als 30 jaar geleden.

Zal een dezer wel het aangepaste plan scannen en laten zien.
Kommentaar is welkom hoor!
Ben ook niet God.

Johan.

Das heftig om zo een schaal project op te nemen van scratch! Ik zou de makkelijke manier kiezen door een Top Flight kit te bestellen maar petje af voor jou. :yes:

Succes ermee!

Nou, net wat ik zegde, de P 40 is duur bij elk merk.

Net als bij Top Flight ben je niet zeker dat het goed vliegt.
Kan ik het beter op mijn manier bouwen, als het dan niet vliegt naar behoren is het mijn fout, meestal volstaat de bouw met een iets ander profiel dan wel.
Nu ga ik uit van een plan, vroeger van een plastik model van Revell of anderen.
Als je gewoon lift aan motorvermogen koppelt ben je al 50% op de goede weg.
De rest zit in kleinigheden als stabilo, instelhoek ten opzichte van vleugel enz.
Maar dat zoek ik wel uit.
Wil hier niet de dikken nek uithangen, heb ook al mislukkingen gehad bij mijn zelfbouw, meestal hed het te maken met onderpowerd.
Na motor aanpassing was het gezellig vliegen, heb ook diverse toestellen kunnen verkopen.
Daarom wil ik een keertje uitzoeken of ik na 30 jaar non aktief wat van mijn feeling ben verloren.

Maar dat kan je hier kortelings wel volgen.
Eerst maar eens de plans uitprinten op werkelijke grote en aanpassen op electro.

Please, schiet niet op de pianist, anders heb je geen muziek meer.

Johan.

Hoezo zou de Top-Flite niet goed vliegen? Mits goed gebouwd en vooral niet te zwaar in handen van een goede piloot. Maar vergis je niet in de Warhawk. Het is niet een van de makkelijkst te vliegen modellen. Het origineel eveneens niet (naar wat ik er over gelezen heb in al die boekjes in de kast).
De P-40 van Top-Flite vliegt voor een Warhawk zeer goed.

De Pica 1/5 scale was meen ik berucht...

Hoog aangeschreven staat de tekening van Brian Taylor. Deze ontwerper heeft een goede vertaalslag gemaakt naar een vliegend model. De tekening is doordacht en prachtig. Geen kits van... thans vast wel laser-cuts voor te vinden. De tekening kost een knikker en een scheet.
Een andere goede big scale vlieger is Ziroli. Minder schaal, maar Ziroli mikt vooral op goed vliegende toestellen. Tekeningen komen niet voor een duppie... Modellen kunnen indrukwekkend fraai gebouwd worden.

De Top-Flite kit Gold Edition kit wordt meen ik uitgefaseerd, overgenomen door een alleraardigste ARF in twee groottes. De bouwdozen gaan voor letterlijk een habbekrats (onder de balsa prijs) in de USA over de toonbank bij eBay. Dat zal over een paar jaar anders worden. Dan worden ze 3x zo duur... De eerste vroege series "Red/Yellow Box" waren van Dave Platt. De Gold Editions weet ik niet zozeer... Platt, eveneens een top modelvliegtuig ontwerper. Daar kan geen rubber basis model tegenop...

Wat is duur? Een F5B Hotliner... hoogste prijs per viekante cm gepanserd epoxy en aandrijving :D of.... de schitterende zelfbouw big scale van top modelbouwer RonaldK. Er zit voor een godsvermogen aan balsa in... en dan de rest nog...

Uitgaan van een rubber modelontwerp uit het verre verleden? En dan de P-40... Heel dapper... maar doe je, jezelf niet tekort als er bewezen goede tekeningen zijn?

Op ARF gebied heb je thans in big scale ESM en Yellow Aircraft. Rond de 600 euro. Vergis je niet... alle grote modellen zijn prijzig... maar een beetje vishengel of koers-fietsje kan dat ook zijn...
Ik vrees dat je aan zelfbouw-hout en afwerking het dubbele of zelfs meer kwijt zal zijn. Maar ja... ARF... het is wel heel synthetisch als je er niet aan tweaked en sleutelt.
Staat tegenover de absolute voldoening van de eigen creatie. En dat is altijd top op eenzame hoogte! Dat zie je ook in het machtig fraaie werk van RonaldK... en andere top bouwers op dit forum... :thumbsup:

Haha... aan de vleugel :p

Laatst bewerkt:
Ben natuurlijk geen hoogvlieger.

Ook geen meester bouwer, je gaat geen klinknageltjes vinden op een mijner modellen, laat ons stellen dat ik half scale bouw, zonder echt afbreuk te doen aan het uitzicht van het model.
Een rubber motor model is gebazeerd op vrij vlucht, het moet van zichzelf al een goede stabiliteid hebben en goede zweefeigenschappen.
Anders beland het gewoon in de prullemand.
Meestal is het profiel van de vleugels al bruikbaar, tenminste als deze aan de onderzijde niet vlak zijn.
Stabilo en elevator kan je natuurlijk niet uit een plank maken zoals bij het rubber model.
Hier moet je op zoek en kijken hoe het bij het echte toestel staat.
door meerdere plans te bekijken kom je er wel achter hoe je hier het profiel moet toepassen.
Nu zoek je op Google en hier op het forum, je hebt binnen de korste keren je antwoord.
Vroeger moest je het maar bekijken in tijdschriften over modelbouw, meestal Engels of van de USA.
Nu ja, Ik bekijk het wel, het is voornamelijk bedoeld om mijn bouwervaring terug bij te werken en mijn kennis airodynamika.
Moest er iemand een plan hebben van een P40, je mag het hier altijd posten, of vanwege de privasie via PB aan mij verzenden.
Het is wel een houtbouw, geen schuimpje.

Johan.

Tja,wat is lastig vliegen?Toegegeven,mijn TopFlite P-40 vliegt beduidend moeilijker dan mijn Airfish zwever,net als mijn TopFlite Spitfire.Maar zijn alle Warbirds niet een beetje lastig?Maar vlieg ze allemaal met het grootste plezier.Zag in een post dat de PICA moeilijk te vliegen is.Brrrrr , als dat maar niet voor de Mustang opgaat.Heb net een PICA Mustang bouwdoos opgescharreld.We gaan dit draadje goed volgen.Hoop dat het wat wordt met deze Warhawk.Succes

Nee... alleen de P-40 van Pica... Meer op RC-Universe te vinden... Vast ook over de Mustang.

@Johan... omdat je geen 'hoogvlieger' bent, zou ik me niet wagen aan het opschalen van een matig vliegend rubber-powered model.
Schaal vertaalslag, vliegeigenschappen.... krijg je te maken met juiste vleugelprofielen, instelhoeken, washout van de vleugeltips... instelhoek motor en domping. Daar gaat een vierkant testmodel aan vooraf...
Natuurlijk is het te berekenen, zijn daar inmiddels fijne computer programma's voor. Dat helpt al een stuk, maar dan moet je de materie wel goed onder de knie hebben.

Leest het artikel over de bouw van de Fiat van Ton van Munsteren eens door. Ton Heeft reeds menig succesvol model ontworpen. Kijk... want het is wel degelijk mogelijk, zeer ter inspiratie.
Ton gaat bij het opzetten van een schaalmodel uit van een forse stapel foto's. Van daaruit maakt hij de reconstructie, gebruik makend van voor het doel geschikte NACA profielen of vast van het originele profiel als dat bekend is. Heel knap en tijd rovend gebeuren.

Het is niet om je te temperen... maar het is zo zonde als je een concept gaat ontwikkelen vanuit een imperfect modelletje. Driftig bouwen en het blijkt totaal niet te vliegen. Da is het een totale duurkoop. Wel een spannend proces... Pas ook op met een Airfixje in plakjes zagen... van die modellen klopt ook vaak geen lor.... doch ziet het er aardig uit...

Dan kan je beter juist investeren in een goede tekening of kit. Kan het niet beter dan herhalen. Daar heb je al je handen vol aan.

Inmiddels zijn er ook goed vliegende P-40 Polyethyleenschuim 'foamies' Die dingen vliegen als de brandweer. Niet te slopen. Span 1400 mm van FMS, maar ook 1700 mm! Van HobbyKing. Je kan zelfs zo een ding in stukken zagen, nameten en opschalen? Dan weet je zeker dat het vliegt...

mijn-winterproject-fiat-g50-ww2-warbird

Brian Taylor P-40E ( Finished!!!) - RC Groups

Ga ik weer verder met m'n eigen P-40M :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi scalefans,

Dit draadje had toch echt beter gepast bij "Vliegende schaalmodellen", want daar hebben we het hier toch over?

Ik zie het daar graag!
Veel succes met dit mooie vliegtuig.

Groeten,

Bert

Dat gaat interessant zijn om te volgen...... zelfbouw is altijd mooi :-)

Veel succes toegewenst.

Cor

Hoi HB.

Ben het volkomen met je eens wat betreft het ontwikkelen van een nieuw toestel.
Het is mij enkel te doen om nog eens de fun te hebben wat te tekenen, figuurzagen, balsa snijden en staal plooien.
Winter! weet je wel, kan lang duren.

Heb intussen een redelijk plan gevonden van wat ooit RC gevlogen heeft.
Verder bedankt voor de link naar Brian Taylor, zijn foto,s van de bouw komen van pas.
Echter ga ik niet zover in scale, mij genoegd dat je ziet dat het een P 40 is, of het nu een N of M versie is heeft weinig belang.
Word trouwens eerst met gevlogen, tenminste als het al wil vliegen, als het nog blank staat.
Bij tevredenheid worden er dan scale details aangebracht en schildering.
Mits het een electro wordt kan dit min of meer zonder het vet van olie te maken.
Voor downthrust had ik gedacht aan 1,5% omlaag met 2% sidethrust, zoiets is het ook bij de F4F.
Mogelijk komen er ook flaps op, mits ik geen retracts ga gebruiken heb ik een kanaal vrij, tenzij ik hiervoor mijn oudere 35 mHz zender ontvanger voor gebruik.
En natuurlijk, nu ik mijn printer nodig heb vertikt deze het om te werken.
Enfin, we zien wel, hij moet niet volgende week al vliegen, zo snel ben ik niet meer.;)

Johan.

Welja... maar toch vat ik het niet helemaal. Die tekening? Is nou niet echt schaal of kloppend te noemen :p De cabine van een M, op de staart van een E. Dat bestond niet... klopt geen hout van.
Stabilo-vorm klopt ook niet (lijkt op dat van een Texan), radiator intake heeft ook de verkeerde vorm. Oei, ach en wee...

Hier is nog een alleraardigst draadje van een goed vliegend model. Kleine elektro. Ontwerper Mark Rittinger... en dit model laat zich zeker opschalen. De vorm klopt aardig...
MM Geared P40 Progress.... - RC Groups
Hiervan zijn ook tekeningen te koop... (mocht je er niet uitkomen... Google heeft een prachtige vertaalfunctie)

En wat ik al eerder schreef... ook van een kloppende tekening bouwen... het zal je flink van de straat houden en flink bezig houden.. maar uiteindelijk ook veel mooier.
Ik heb een aardig aantal originele bouwtekeningen van de Warhawk weten te verzamelen. Helaas niet digitaal voor je, dan had je er zo een kunnen krijgen. Ik heb zo ooit gekocht voor de 'kruis-referentie'. Wat doet de een, wat doet de ander.

Dan had je ook direct een goed uitgangspunt van me in handen gehad, wat het is echt een klus om een leuke te bouwen. Maar wat ik al eerder schreef... een goede tekening kost je echt de kop niet hoor?

Nou, ik ga weer verder met het maken van de complexe fairings langs de vleugel... ik lees het wel weer :D

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit subforum bedoeld voor het geven van tips maar er zijn wel meer TS'en die door de matige titel het bos in gestuurd zijn.

Sorry Ron.

Dat het in een verkeerde tread staat.
Misschien kan het door een MODERATOR VERPLAATST WORDEN.
Waarbij dank.

------------------------------------------------------------------

Hoi HB.

Wat ik bedoel met tekenen is aanpassen van de tekening.

Hier enkele afbeeldingen van: neus-cocpit-staart.
Zoek nog steeds naar verdere info en foto's.
Bij staart foto vind je rechts de luchtinlaat met de omgekeerde Y, denk dat dit corect is.
Ook de rompspanten moet ik nog vergelijken met doorsnedes van echte toestellen
Denk dat uiteindelijk nog enkel het vleugelprofiel van het getoonde plan gaat overblijven.
Bekijk het ook nog met andere gevonden tekeningen zoals een 3D zicht van de echte P 40.
Dit is ook nog niet corect, de gebogen platen onderaan de motorkap zijn niet getekend.
Met wat geluk heb ik misschien tegen het eind van de maand een plan klaar waarnaar gebouwd kan worden.
Zoals ik eerder melde zal het geen full scale worden.
Maar zeer bedankt voor je verwijzing.
Naargelang mijn latere vorderingen hoop ik van nog steeds van je te mogen horen.

PS. Een plan kopen kan altijd, maar dan heb je niet de fun van het tekenen, en het moest zomaar eens goed vliegen.;)

Groetjes.
Johan.

Johan... internet staat berevol met leuke plaatjes van Warhawks...
Tik maar een eens P-40 op flickr... daar staan een aantal fraaie plaatjes. Gewoon via Google borrelt er totaal van alles op...
Ik help je even op weg.

Fraaie website... met plaatjes van verhelderende wrakken... en wat technische tekeningen
P-40 Warhawk

Vleugelprofieltje voor de P-40?
The Incomplete Guide to Airfoil Usage

Plaatjes?
Kiwi Aircraft Images
BZ's Chino's Planes of Fame Photo Gallery
Curtiss coveralls | Flickr - Photo Sharing!

en nog wat hele fraaie...
Curtiss P-40 Warhawk - U.S. Militaria Forum

En dan zijn er nog de stapels leuke boekjes die eveneens uitermate verhelderend zijn. Met name de series van Osprey Publishing zijn uitermate inzichtelijk. Krijg een een goed overzicht van de evolutie van het toestel. Daar staan ook zeer goede technische tekeningetjes in die zeer geschikt zijn om om te zetten naar een bouwtekening.

Weer voldoende voeding voor het tekenwerk :D

Johan, door op het waarschuwingsbordje
report.gif
onder je naam te klikken, kun je het moderator-team vragen dit draadje te verplaatsen naar het meest geschikte subforum.

Hartelijk dank aan de Mod's voor het verplaatsen.

Johan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na lang zoeken en bladeren toch op het juiste toestel uitgekomen.
Alles stemt overeen met de maten en afmetingen die ik verzameld heb.

Dit moet het dan worden.:rolleyes:

Zoals het vloog tijdens WWII.

Op de zijde van de neus eener toestel natuurlijk.

Johan.

Laatst bewerkt:
Het volgende stapje.

Een bestaand plan vergroot, nu de randjes wegknippen en aan elkaar bevestigen.
Eens dit gedaan word er een blad kalkpapier overheen gelegt, de buitenlijnen van het toestel worden hier dan op overgenomen.
Nadien worden dan spanten en liggers ingetekend, aangepast aan de gangbare maten in mm die verkrijgbaar zijn in balsa en hardhout.
De neus moet afneembaar worden alsook de cocpit om zonder telkens de vleugel te moeten losmaken een lippo te veranderen.
Als alles naar goesting getekend is gaat het plan dat op de kalk staat naar de drukkerij.
Hiervan laat ik dan een paar stuks drukken, 2 stuks kunnen dan rustig versneden worden om te gebruiken op spanten en ribben.
Zo hoef ik niet met carbonpapier te werken, enkel op het hout kleven en op de lijntjes verzagen, snijden.
De kalk blijft bewaard, zo is het mogelijk om steeds een plan te laten bijdrukken indien nodig.
Om de kost laag te houden zal deze een Spw. hebben van 600mm.
Als ik er tevreden over ben volgt er een met Spw. 1200mm.

Filmpje.

[media=youtube]E1cKPUWHa8I[/media]

Johan.

Twijfel.

Gisteren in de hobby winkel volgend toestel gezien.

Uvg-frdJobg[/media] Planes P-40 Warhawk .25/EP ARF - YouTube
Van Great planes, de curtis P 40 Warhawk.
Dit voor de prijs van 114 €.
Op het gevonden filmpje lijkt deze wel leuk te vliegen.
Heeft er nog iemand ervaring met dit toestel? electro of benzinne motor.
Kan het vanaf gras de lucht in?
Mogelijk dit maar eens eerst aanschaffen om nadien na te bouwen.
Spw.980 mm.
Na P 38 Lichtning: 1400 mm, Junkers 52 van Davy(Mr.Bean): 1500 mm,
houd ik het graag wat kleiner, als derde toestel dat meegaat in de auto als het in orde komt om vanaf volgend jaar bij Masch Wiekevorst te vliegen.

Johan.

Back