Tekening Dornier DO-X ???

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
P

Pjotrrr

Guest
fb006.jpg

doxriss.jpg

Triebwerke:
Höchstgeschwindigkeit:
Steigzeit:
Spannweite:
Länge:
Höhe:
Rustgewicht:
Zuladung:
Fluggewicht:
Kraftstoffvorrat:
Flugdauer:
Reichweite:
Besatzung/Passagiere: 12 x Curtis Conqueror zu je 660 PS (7920 PS)
210 km/h; Reisegeschwindigkeit: 175 km/h
auf 1000m in 14 Min.; auf 3200m in 60 Min.
48,0 m
40,0 m
10,1 m
33.000 kg
23.000 kg
56.000 kg
24.000 l
ca. 16 h
ca. 2800 km
14 / 60-100 Personen

http://www.return2style.de/homepage.htm

Ik heb eens op de cover van een Amerikaans RC vliegen tijdschrift een 12 motorig (zoveel heeft de Do X er in tandem opstelling) model van gezien. Uiteraard electro en een beetje V-instelling, wat het origineel zeker niet heeft.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de vliegboten van Dornier, en kwam jaren geleden in Duitsland een boek tegen genaamd:

"Vom Original zum Modell, Dornier Do X" - K.H. Regnat ISBN: 3-7637-6016-4 80 pag.

Het betreft geen RC model, maar het hele boek gaat over de Do-X in al zijn uitvoeringen en het lot van dit bijzondere vliegtuig. Vol met foto's aanzichten, details, motoren etc. Echt een must als je het model wilt nabouwen.

Zover ik weet zijn er geen schaaltekeningen, hoewel je met het boek zeker zeer ver komt. Er staan aanzichten op A4 formaat in.

Persoonlijk lijkt het me een ingewikkeld model, maar zeker niet onmogelijk. Probleem met alle vliegboten van Dornier zoals ook de Wal en de Delphin, is het relatief kleine stabilo en roervlak in verhouding tot de korte, maar zeer brede vleugels. Als model kan dit misschien problemen geven.

Persoonlijk wil ik ooit de Wal nabouwen, of de Delphin (hier zijn helemaal geen aanzichten meer van die voldoende info bevatten). Helaas laat mijn huidige werk en ander tijdverdrijf :wink: dat nog niet toe.

Do-X

Ben je al verder gekomen met het verkrijgen van een tekening?
Ik ben een Do-X aan het bouwen, en heb hier een tekening van.

Pjotrr,

In de FMT heeft van de zomer een tekening gestaan van een Do-X voor 4 of 6 maal speed 320 aandrijving. zoek je die misschien? was een model van 1 a 1.2 meter span

groet,

vinze

Back