Tekening F3P model: Precise

Hallo,

Onlangs heb ik een nieuw model getekend en gebouwd. Het prototype was gebouwd met een spanwijdte van 800mm en een lengte van 900mm.
Ik ga nu zelf een iets kleinere versie maken en zal mijn bevindingen daarvan hier posten in de toekomst.

Voor diegene die ook intresse hebben om hem te bouwen heb ik het DWG bestand en een PDF op de juiste schaal toegevoegd.

PDF op schaal 1:1
DWG (autocad bestand)

De Precise vliegt lekker neutraal (indien het zwaartepunt goed is gepositineerd) en reageert zeer effectief op de roeren. Mijn idee achter dit ontwerp is om een kistje te hebben wat langzaam kan en in verhouding tot andere modellen minder ruimte nodig heeft om de steeds complexere figuren te kunnen vliegen. Het grote hoogte roer en de aileronstabilizers zorgen hier mede voor. Ook de vleugel loopt redelijk taps weg wat resulteerd in een snellere rol.

Mocht je besluiten om er ook een te gaan bouwen en heb je dan vragen en/of opmerkingen kun je me altijd een PBtje sturen.

Veel plezier met bouwen en vliegen.

Groeten,

Jeroen van Gog

Precisebmp.jpg

149-kopieMedium.jpg

151Medium.jpg

154-kopieMedium.jpg

Laatst bewerkt:
Lijkt een beetje op een niet-afgeronde Clik!:D Wel weer mooi spuitwerk zoals we gewend zijn van je:p

Grt.

Ziet er goed uit Jeroen.
Zodra ik er mee gevlogen heb zal ik mijn bevindingen plaatsen.
Owjah. Setup.

Ds4.7
CC10
435 Shulze
Strecker 195 03.

Gewicht zonder accu 99 gram.

MVG Peter

Lijkt een beetje op een niet-afgeronde Clik!:D
Grt.
Ik heb inderdaad met een grote knipoog naar de clik toe dit kistje gemaakt. Why change an winning concept;) Verschillen zitten hem met name in de vleugel lay-out en de roer oppervlaktes.

Lijkt dat zo of zitten er in het midden van de ailerons een soort breaklets? :)
Klopt, dat heb je goed gezien. Voor het B en C programma zou ik deze wel weg laten. Dat vermakelijkt namelijk de carbon constructie om de vleugel te versterken.

Laatst bewerkt:
Zo. De mijne vliegt.

Positief.

- Vlieg lekker langzaam!
- Vlieg strak.
- Weinig last van wiebeltjes na de figuren.
- Komt dus zeer stabiel naar beneden uit figuren.
- Coupling vrij..!!

Negatief.

- Omdat je heel langzaam kunt vliegen ga je net iets te langzaam vliegen.
dan krijg je wiebeltjes in je strakker lijnen. (Ligt aan mij)
- Zwaartepunt ligt niet 1 2 3 goed.

Voor de rest heb ik niks af te keuren.
Ik heb :

60 % Expo - Rudder.
60 % Expo - Rolroer.
40 % Expo - Hoogteroer.

Hier vliegt het model erg goed mee.

Een aanrader dus.

Grt.

lijm je de vleugels (het depron dus) apart op de romp, of moet je deze uitknippen, dan plakken op de romp van de tekening en dan uitsnijden

Op de (1na) laatste foto zie je een lijmnaadje lopen bij de vleugel.
Dus ik denk lijmen maar misschien kan je het ook uit 1 deel halen vaak kost het je alleen wat meer rest afval.

Wie o Wie wil er een voor me bouwen en spuiten?

Ik vind het vliegen heerlijk met die dingen maar depron en mijn vingers gaat niet goed samen :)

Setup heb ik liggen

Strecker
D47
CC Phoenix 10
carbon props (6 nog ofzo)
Spectrum AR6100 uitgekleed.

Mijn Bling Bling is dit weekeind doormidden gebroken? in de lucht zomaar.. :(

Als je hem wil en kan bouwen en spuiten laat dan ff een PB achter met wat je er voor wilt hebben..

Tnx.

Ondertussen ben ik druk bezig met het bouwen van een verkleinde versie van de Precise.
Mijn idee was om hem ongeveer op 95% te bouwen. Dit zou een spanwijdte geven van 760mm.
Toen ik echter de tekening ging ophalen bij de drukker was deze afgedrukt op 93,5%. Dit geeft dus maar een spanwijdte van 748mm.
Oei das wel erg klein, dat betekent dat ik dus er alles voor moet gaan doen om hem zo licht mogelijk te krijgen.
Mijn streef gewicht is daarom ca. 90 gram.

Binnenkort zal ik hier mijn bouwverslag plaatsen. Op het moment ben ik bezig om het kistje te spuiten.
Een verslag daarvan kun je vinden in dit linkje.post-je-eigen-ontwerp-spuitklusjes-shocky-15

En zo moet ie dan worden.
091331.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen,
Ik heb hier een keer de orginele uit geprint en een met een spw van 70
Ik hoop dat ik hem ook heel licht ga krijgen!

Mvg

Voor het C-programma hoeft ie ook niet superlicht te zijn he Raymon;)

Grt.

Nou, ik heb gemerkt dat ook voor C toch gewicht wel een factor is. Ik had gelijk dat met een 180 grams (wat 195 bleek na weging en met het toegevoegde plakband) Yak wel binnen valt te vliegen, maar je moet dan wel continu tegen stall aanvliegen.

Kan deze precise een setup met het 19 grams rctechnics motortje, cc10 regelaar,4.5 gram ontvanger en 5 grams servo's aan?

Nou, ik heb gemerkt dat ook voor C toch gewicht wel een factor is.

Jawel, maar veel minder dan voor A en B.

Kan deze precise een setup met het 19 grams rctechnics motortje, cc10 regelaar,4.5 gram ontvanger en 5 grams servo's aan?

Ik zou hem dan op 82cm uitprinten ongeveer, misschien zelfs 85cm, dan heb je alsnog een vrij licht kistje:)

Grt.

Maar hij bouwt hem voor mij en ik vlieg geen wedstrijden ik wil gewoon lekker rond vliegen binnen en buiten..

Wel met een hele goeie setup ..:
strecker
D47
en alles zonder dikke draden en behuizing

vliegen is leuk.. Depron is frustrerend

Laten bouwen is relaxt (A)

Thnx Raymon.!!

Back