Ik heb al tig rolletjes volgeschoten op alle mogelijke details, ik heb 2 boeken over dit specifieke schip en een dat voor een groot deel over dit schip gaat met veel foto's. Ik heb een documentaire van een lokale zender over de Holland met daarin een kort stukje met wat beelden in het droogdok. Ik wil echter graag meer informatie over het onderwaterschip daat de romp juist een van de zaken aan dit schip is wat zo mooi is. De fotos op zeesleepvaart.com zijn van vrij lage resolutie en daarom slecht uit te vergroten.
Deze sleper is gelijnd als een jachtje met een romp die specifiek voor haar doel ontworpen is. Daarmee is ze uniek.
Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat ze een hele scherpe boeg heeft.
De Holland is ontworpen om oa in de Waddenzee en andere zeer ondiepe wateren te varen. Om te voorkomen dat ze haar schroefraam/roer stukstoot op de harde zandbodem heeft men ervoor gekozen on een zeer slank voorschip te maken zodat ze door een golf heen snijd in plaats dat de golf de boeg optilt (en daarmee de kont omlaag drukt).
Pas vrij ver naar achter komt veel drijfvermogen in de romp. Dit levert zeer fraaie plaatjes op bij zwaar weer.
Je ziet wel. Ik ben best wel gek op deze beauty.
Kijk eens op
www.zeesleepvaart.com voor meer info en afbeeldingen.
EJK