TEKENINGEN / FOTOS MS HOLLAND

• Topicstarter Topicstarter KOEZE
  • Startdatum Startdatum
K

KOEZE

Guest
Kan iemand mij aan tekeningen en of foto's helpen van de voormalige Doeksen Bergingsjager Holland 4. Het schip ligt in de Oude Marine haven in Den Helder. Ik ben vooral op zoek naar informatie over de romp foto's van het onderwaterschip (dok) en originele tekeningen.

EJK

probeer eens via de site zeesleepvaart.com
de eigenaar van die site kan je misschien verder helpen.

En de site van Doeksen, ben je daar al geweest.
Misschien dat een mailtje naar de rederij ook veel op kan leveren.

En ten laatste, wat dacht je van het sleepvaartmuseum te Maassluis.
Kijk even op mijn site bij links voor de URL.

succes met de bouw en als je bezig bent zet af en toe eens wat foto's on line.

ciao, Ronald

Ik heb al een behoorlijke hoeveelheid informatie over het schip (1 a4 ordner vol). Echter. Het onderwaterschip is een zeer interessant deel van dit schip. Daar ik van plan ben 1:40 te gaan bouwen worden details als het verloop van platen en klinknagels ed erg interessant. Dit heb ik echter op geen enkele tekening of foto staan.

Er is mij ooit een complete set dok fotos toegezegd door een vrijwilliger die meehelpt aan de restauratie van het origineel. Helaas pindakaas. Dat laat nu bijna een jaar op zich wachten.

Bedankt voor de tips.

EJK

Hoi,

Spring eens in de auto en rijdt naar Den Helder,
daar moet hij/zij ergens liggen.....
Misschien dat je het even voor elkaar kan krijgen om aan boord rond te neuzen.
Ik was twee weken geleden in Maassluis aan boord van de Holland.
Tis een mooi schip, maar geen Smit bootje :wink:

ciao, Ronald

Ik heb al tig rolletjes volgeschoten op alle mogelijke details, ik heb 2 boeken over dit specifieke schip en een dat voor een groot deel over dit schip gaat met veel foto's. Ik heb een documentaire van een lokale zender over de Holland met daarin een kort stukje met wat beelden in het droogdok. Ik wil echter graag meer informatie over het onderwaterschip daat de romp juist een van de zaken aan dit schip is wat zo mooi is. De fotos op zeesleepvaart.com zijn van vrij lage resolutie en daarom slecht uit te vergroten.

Deze sleper is gelijnd als een jachtje met een romp die specifiek voor haar doel ontworpen is. Daarmee is ze uniek.
Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat ze een hele scherpe boeg heeft.
De Holland is ontworpen om oa in de Waddenzee en andere zeer ondiepe wateren te varen. Om te voorkomen dat ze haar schroefraam/roer stukstoot op de harde zandbodem heeft men ervoor gekozen on een zeer slank voorschip te maken zodat ze door een golf heen snijd in plaats dat de golf de boeg optilt (en daarmee de kont omlaag drukt).
Pas vrij ver naar achter komt veel drijfvermogen in de romp. Dit levert zeer fraaie plaatjes op bij zwaar weer.

Je ziet wel. Ik ben best wel gek op deze beauty.

Kijk eens op www.zeesleepvaart.com voor meer info en afbeeldingen.

EJK

KOEZE zei:
Ik heb al tig rolletjes volgeschoten op alle mogelijke details, ik heb 2 boeken over dit specifieke schip en een dat voor een groot deel over dit schip gaat met veel foto's. Ik heb een documentaire van een lokale zender over de Holland met daarin een kort stukje met wat beelden in het droogdok. Ik wil echter graag meer informatie over het onderwaterschip daat de romp juist een van de zaken aan dit schip is wat zo mooi is. De fotos op zeesleepvaart.com zijn van vrij lage resolutie en daarom slecht uit te vergroten.

Deze sleper is gelijnd als een jachtje met een romp die specifiek voor haar doel ontworpen is. Daarmee is ze uniek.
Het is je waarschijnlijk wel opgevallen dat ze een hele scherpe boeg heeft.
De Holland is ontworpen om oa in de Waddenzee en andere zeer ondiepe wateren te varen. Om te voorkomen dat ze haar schroefraam/roer stukstoot op de harde zandbodem heeft men ervoor gekozen on een zeer slank voorschip te maken zodat ze door een golf heen snijd in plaats dat de golf de boeg optilt (en daarmee de kont omlaag drukt).
Pas vrij ver naar achter komt veel drijfvermogen in de romp. Dit levert zeer fraaie plaatjes op bij zwaar weer.

Je ziet wel. Ik ben best wel gek op deze beauty.

Kijk eens op www.zeesleepvaart.com voor meer info en afbeeldingen.

EJK

Tada:
http://www.zeesleepbootholland.nl/
Mooie site, met plattegrond enz. enz. enz. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Er staat ook een stuk in het boek:
Schepen, Schelpen, Schuitengat

Een boek over de complete geschiedenis van Doeksen, inclusief veerdienst en schelpenzuigerij, ook nog stukjes over de vrachtdienst.

Hoi koeze,

als je tekeningen zoekt kun je qua dat betreft misschien het beste het sleepvaartmuseum bellen of mailen of whatever... die hebben zowat van alles wat liggen dacht ik zo....

gr,
wouter zzw

Bedankt voor de antwoorden maar ik ben reeds voorzien van een uitgebreide set originele en modelbouw tekeningen.

Erik Jan

Erik-Jan,

Je kunt ook nog even kijken op www.kustvaartforum.com
Daar staat ook een topic over de Holland op, ze heeft recentelijk bij Niestern-Sander in Delfzijl op de werf gelegen en daar zijn een groot aantal foto's van.

Mvgr, Hans

Back