Tekeningpaketten Yke rusticus

In middels 800 foto's.
Het begin is er.

Ik ben benieuwd in welke mate je die foto's in het begin van de bouw al nodig hebt.
Als die tekeningen van Yke voor geen meter deugen: ja, dan wel.

Maar anders heb je ze toch vooral in de tweede helft van de bouw (als de ruwbouw klaar is) nodig?

Of zie ik dat nu (weer eens) helemaal verkeerd? :confused:


jan.
 
de tekeningen van yke deugen wel maar zijn sumier te noemen
er staat op wat je nodig hebd om het model te kunnen bouwen
maar er moet nog een hoop ingevult worden door de bouwer
mijn plan is dus om er voor gaan te zorgen met behulp van eventueele bouwers dat die tekeningen aangevult gaan worden
zodat er minder uitgezocht hoefd te worden

maar er kunnen ook verschillen zijn in de uitvoeringen
van de mosquito zijn er nogal wat varianten gemaakt
verschillende motoren uitlaten raamkappen neuskappen
bommenluiken ja of nee welke bommenluiken voor welk type bommen
in tegenstelling tot de spitfire waarbij de romp en vleugel constuctie naar verloop van tijd steeds meer afweek van het originele ontwerp
zijn bij de mosquito die altijd hetzelfde gebleven omdat ze om een mal gebouwd werden

het was een kwestie van hoe zagen we dingen uit die plaats bepaalde voor deuren e n z
 
Ach Jan goed geinformeerd zijn voor die tijd kan nooit geen kwaad.
Zo zullen er wel dingen wijzigen, maar dat nemt niet weg dat de tekening niet goed is.
Bij mij telt meer kloppen de buiten lijnen.
De rest vul ik wel in tijdens het bouwen. Hoe stuur ik wat aan etc.
Ik zou zeggen laat je verrassen als ik met het verslag begin.

Gr Han.
 
Zo zullen er wel dingen wijzigen, maar dat neemt niet weg dat de tekening niet goed is.
:confused:


Bij mij telt meer kloppen de buiten lijnen.

https://www.google.nl/search?q=mosq...LFcnj4QSs4YH4AQ&ved=0CB8QsAQ&biw=1920&bih=955

Hoewel, three-views zijn vaak ook onnauwkeurig . . . :oops:


Ik zou zeggen laat je verrassen als ik met het verslag begin.

Dat sowieso! :p

In ieder geval succes.

(Je kunt ook altijd nog de tekeningen van Brian Taylor opblazen.

Brian Taylor Plans and accesories

Succes verzekerd!)


jan.
 
Laatst bewerkt:
jammer dat de BT modellen zwaarder kwa ontwerp zijn
dit omdat de meeste bt modellen volgens de doosconstuctie ontworpen zijn
en de tekeningen er uit zien alsof hij ze 30 jaar geleden per flessepost alvast verstuurd heefd

de mosquito van yke is al een paar keer gebouwd
en is bewezen een goed vliegend model

en dat geld voor al zijn modellen



:confused:




https://www.google.nl/search?q=mosq...LFcnj4QSs4YH4AQ&ved=0CB8QsAQ&biw=1920&bih=955

Hoewel, three-views zijn vaak ook onnauwkeurig . . . :oops:




Dat sowieso! :p

In ieder geval succes.

(Je kunt ook altijd nog de tekeningen van Brian Taylor opblazen.

Brian Taylor Plans and accesories

Succes verzekerd!)


jan.
 
jammer dat de BT modellen zwaarder kwa ontwerp zijn dit omdat de meeste bt modellen volgens de doosconstuctie ontworpen zijn en de tekeningen er uit zien alsof hij ze 30 jaar geleden per flessepost alvast verstuurd heefd

de mosquito van yke is al een paar keer gebouwd
en is bewezen een goed vliegend model

en dat geld voor al zijn modellen

Kennelijk geen fan van Brian Taylor?
De doosconstructies van Taylor zijn allemaal balsa houten constructies en absoluut niet zwaar. En voor wat betreft de flessepost: Als alle schaalmodellen zou waren getekend dan konden we heel mooie modellen bouwen.:D
Ik ben het hier dan ook niet eens met Jeroen, sorry.
De constructies van Yke zijn over het algemeen best zwaar, maar natuurlijk ook sterk. Het gewicht heeft wel tot gevolg dat er met een hogere landingssnelheid gevlogen moet worden en de constructie derhalve ook sterker moet zijn. Hardhouten vleugelconstructies en veel triplex en/of multiplex geven sterkte, maar ook gewicht. Schroom dus niet om bij het bouwen aanpassingen te doen.
Over het algemeen vliegen de modellen die Yke ontwierp goed, dat moet ook worden gezegd. Hij maakte zijn modellen steeds groter en het nadeel van gewicht is dan steeds minder, maar hou het licht!
Ik zou dus zeggen: "Maak je keuzes op basis van een aantal overwegingen".

Groeten,

Bert
 
ben een 1/5 scale spit aan het bouwen van brian tayler , romp met stuurvlakken en de 2 vleugels in ruwbouw klaar ,naar mijn gevoel vederlicht , maar ja wie ben ik .
Gr, john
 
ik heb zelf een BT spit
en natuurlijk ook de tekeningen
Yke gebruikte juist heel erg veel balsa op plaatsen waar andere vure latten gebruiken zouden
en een lichte soort triplex
voordeel van BT vind ik wel dat er wat meer op de tekening staat
maar ik wil de paketten van yke ook gaan uitbrijden
er is nog een redden dat ik de doos constuctie van bt een nadeel vind
je kunt hem zien zitten door de canopy
en dat is niet echt schaal
bij de paketten van yke zijn juist die spanten schaal kwa vorm


het is een kwestie van kiezen wat je zelf wil
bijde hebben hun voor en hun nadelen

de bt is makelijker te bouwen met minder onderzoek
de rusticus klopt beter kwa schaal maar je moet er wel wat meer ervaren voor zijn
en meer tijd in onderzoek steken

bijde geven een goed vliegend model
ook de bt vliecht prima
veel beter als de meeste semi schaal spits
en dat heb ik ook uit ervaring

ik heb zelf gevlogen een dynaflite spitfire een BT en een Mick reeves
allen vliegen
maar de bt vloog het beste ondanks dat alle stuurvlakken op schaal zijn
de dynaflite vloog goed maar was niet knap te landen
de Mick reeves vliegt redelijk
 
Laatst bewerkt:
Ik bouw mijn taylor spit volgens tekening ,maar alle schaaldelen worden gebouwd volgens het boek van monforton ,ook de spanten tot iets verder in de cockpit ,dus in het zicht.
Niet voor niets had ik heel veel tijd nodig om een goed draaiboek te maken om zo,n complex schaal kist te bouwen.
Kon ik de schaal se5a binnen een jaar bouwen ,deze kist kost mij zeker 2 jaar als ik het haal.
gr, john
 
aangezien ik in het bezit ben van een tekeningpaket van de echte spit
ja ik heb wat dingen onderzocht
bij de brian tailor is de buitenkant perfect niks op aan te merken
maar dat geld ook voor die van Yke
en die gewonne prijzen waren al lang geleden
de brian taylor spit die ik heb is gebouwd in 1976 door Yke
de lat licht tegenwoordig wat hogen denk ik
al heb ik daar zelf geen ervaring mee

ik zeg niet dat de een beter is dan de ander
en alles is natuurlijk aan te passen bij elk model
maar ik denk dat ze niet onder doen voor elkaar
maar dan komt het volgende
de spit van yke is 1/4 de bt 1/6 mick reeves heefd ook een 1/4 spit maar daarvan klopt de spanwijte niet
het licht er gewoon aan hoe groot je wilt bouwen
vergroten van tekeningen kan
maar dan moet je wel weer veel aanpassen
als er dan op die schaal al een goed paket is dan is dat dus zoned van je bouwtijd

dat iemand erg bekend is betekend niet dat zijn spullen ook meteen het beste zijn
het is gewoon goed gepromoot
er is meer onder de zon
ik ga ook niet zeggen dat de tekeningen van Yke het beste zijn
ze zijn wel bewezen goed maar niet iedereen houd van de bouwstijl

dus het komt neer op smaak

vogelman wat gaat jouw spit wegen weet je dat al
ik kijk vaak in je draadje en je maakt er echt een mooi model van
dat gaat helemaal goed komen
 
kan nog niet zeggen wat de spit gaat wegen ,wat nu klaar is weegt niet veel ,romp met complete staart en de vleugels.
zal volgende week het spul is op een weegschaal zetten ,ik ga voor electr, aandrijving en weet ongeveer wat de motor en 2x 6 lipo gaat wegen daaruit kan ik redelijk het totaal gewicht van de spit inscatten.
gr, john
 
top ik volg je bouwverslag
ik wil mijn 1/4 spit ook electro gaan uitvoeren
met een reductive zodat ik de schaalprop aan kan drijven
en een geluidsmodule
eerst was ik bezich met een 4 cylinder in lijn
ontwerpen voor dat blok liggen al klaar maar ik zie geen tijd hem te maken naast mijn ZZP werk en het huidige gebrek aan frees en draaibanken
en je kunt de accupaketten dan in het motorcompartinent plaatsen kan je het totaalgewicht laager houden
de cervo,s kunnen dan namelijk in de bodem van de neus achter wat normaal het brandschot is
bij mijn spit is dat op schaal
ik heb dus veel ruimte onder de motorkap

let op ik zeg niet dat de BT spit niet goed is
ik zeg alleen dat die van yke zeker net zo goed is
er is alleen een andere bouwmetode en het licht er maar net aan wat de bouwer fijner vind

kortom niks mis met jouw spit hij zal goed vliegen
 
en die gewonnen prijzen waren al lang geleden

de lat licht tegenwoordig wat hoger denk ik

Qua wat dan? :confused:


dat iemand erg bekend is betekent niet dat zijn spullen ook meteen het beste zijn
het is gewoon goed gepromoot

Als nou ooit de uitdrukkingen 'Goede wijn behoeft geen krans' en 'Kwaliteit is onze reclame' op z'n plaats geweest zijn . . . :rolleyes:

Wat erg jammer is dat Taylor op zeker moment is opgehouden om de tekeningen van z'n modellen openbaar te maken. Hij was zo er zo flauw van dat zijn tekeningen illegaal gekopieerd en verkocht werden . . . :mad:

Ware dat anders gelopen, dan hadden we nu de tekening van zijn Stearman kunnen bestellen! . . . :(

Flying Sites - R/C Aero Portal - EVENTS - COTSWOLD SCALE MASTERS 2001


jan.
 
Er blijkt was mis gegaan te zijn met het scannen van de polikarpov
De scans wijken af van het origineel
Dus die moet overnieuw gescaned worden

Ook de MIG gaan we naakijken
 
Back
Top