Tekeningpaketten Yke rusticus

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 13 okt 2012.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Bijft nog even een verassing
    As de kit klaar is en het prototype af komt er een draadje
    Shrik niet het is de bedoeling dat het model dit jaar nog vliegen gaat
    en dat I onthult word op de show in oss
    Daarna plaats ik het bouwverslag

    Ik zal zodra de kit voledig gesneden is hier dus vrijwel een poosje afwezich zijn

    Ik zal zeer hard moeten bouwen

    wel zoek ik iemand die heel erg handig is met het maken van negatieve mallen
    voor de neuskap
    ik ga de komende week hard aan het posietief werken

    Ik heb nu voor het maken van de kits een zeer betrouwbare partner gevonden waar ik 100 % op vertrouw
    dat is sebastiaan van rc-europa

    Ik geef nu het woord aan hem om het een en ander toe te lichten
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2015
  2. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Mallen

    Hoi Jeroen,

    Zoals eerder besproken, kan ik je voor wat betreft negatief mallen wel uit de brand helpen. Ik moet er binnenkort sowieso nog eentje voor een eigen kist maken, dus dat zou in een ruk mee door kunnen.
    Laat maar ff weten of je interesse hebt.

    Gr. Raymond
     
  3. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    laserkits schaalmodellen.

    Goedenavond,
    Jeroen en ik hebben een samenwerking gevonden in het uitbrengen van de modellen welke voornamelijk getekend zijn door yke en de laatste door Jeroen. Echter zoals jeroen al aangaf is hij meerdere modellen aan het verbeteren en aanpassen .
    Ik ben bezig alle tekeningen op een nauwkeurige manier digitaal te maken waarna ze als laserkit op de markt komen. Basis is een zo compleet mogelijk pakket deels gelaserd hout (met alle hout wat nodig is voor het model) en daarnaast zullen er vele opties komen voor ieder model zoals kappen, canopy's, landing gear en evt bommen, tanks, boordkanonnen, etc.
    Doelstelling is uit deze serie 1 á 2 modellen per maand gereed te krijgen maar er gaat geen model de deur uit voor er 1 testmodel in elkaar is gezet door ons. Wij gaan uitsluitend voor 100% naukeurige en complete paketten.
    Levering zal geschieden via de website van rc-europe.eu
    Via deze site en via dit forum houden we jullie op de hoogte.
    Sebastiaan
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Geweldig nieuws Sebastiaan !

    Kun je misschien wat meer vertellen over je laser snij/graveer mogelijkheden ?

    Mvg,

    Bart
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    1 a 2 per maand en 100% gebouwd? Ambitieus.....
    Mag ik vragen hoe je ze nauwkeurig digitaliseert?
    Ik heb de 1e scan ronde gedaan. En ik zou niet weten hoe het anders zou kunnen.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    dat betekent (denk ik) de tekening gedigitaliseerd etc. en klaar om te laseren.


    Laseren en passen om te kijken of het klopt/past. :cool:

    Daar hoeft bij wijze van spreken geen druppel lijm aan te pas te komen . . . :)

    Of zie ik het verkeerd? :confused:

    Mooi initiatief, veel succes! :p


    jan.
     
  7. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    Digitaliseren tekeningen

    Hallo Jan, Femmo en Bart (en overigen natuurlijk).
    Digitaal maken van de tekeningen gebeurt middels de door Jeroen geleverde pdf files en bijbehorende originele bouwtekeningen. Na omzetting in een voor mij geschikt tekenprogramma wordt alles opnieuw overgetrokken en aangepast aan de afmetingen van de originele tekening van het model.
    Bij ons is de "snijbreedte" van de laser bekend voor elk materiaal wat gebruikt wordt en door testen hebben we inmiddels de ideale brand en snijsnelheid in beeld.
    Hierdoor kan ik vrijwel garanderen dat de speling op inhammen in het materiaal (o.a. de liggergaten) beperkt is tot max 0,05mm. Tevens komen er op de diverse spanten gelijk horizontale en verticale bouwlijnen meegelaserd voor het uitlijnen en spantnummers, waardoor bouwgemak vergroot wordt en de modellen voor een groter publiek bereikbaar worden.

    Het overtekenen en assambleren (niet vliegklaar bespannen en uittesten) van 2 modellen naast de andere werkzaamheden is goed te doen, mede omdat de handigheid en het combineren steeds groter wordt.
    Elk model wordt in basis in schaal 1:4 getekend en daarna verkleind tot 1:6 en waar nodig aangepast qua liggerafmeting en huiddikte, houtdikte, etc.
    Het meeste werk zit straks in het maken van de mallen voor motorkappen, wielkappen, canopy, etc. maar dat is dan weer voor Jeroen.
    Voor overig potentieel laserwerk, graag PB.

    Sebastiaan
     
    Santman vindt dit leuk.
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    helder!
    dank voor de info....

    Ik ben HEEL benieuwd naar de resultaten en volgorde van de modellen!
     
  9. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    volgorde en schaal

    De volgorde en de betreffende schaal hangt mede af van de vraag die wij krijgen uit modelbouwland. Als er mensen serieus aan een model willen beginnen maar niet zelf de figuurzaag uit het vet willen halen, graag pb naar jeroen of mij en in overleg kan dit model voorrang krijgen in de lijst. In vervolg hierop kunnen wij ook shortkits leveren of de kappen, gfk fairings of overige glasdelen danwel canopy's.

    Sebastiaan
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2015
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik geloof dat een ieder het er mee eens is dat sebastiaan een goede partnes voor me is
    en dat met zijn hulp de modellen van yke straks makkelijker te bouwen zijn

    het is veel werk maar het gaat nu eindelijk gebeuren
     
  11. nmacwarbirds

    nmacwarbirds

    Lid geworden:
    16 feb 2015
    Berichten:
    150
    Dear Jeroen
    I can neither read or write in Dutch, so I use google translate.

    Can I have one or some of Yke's drawings please.

    I am not concerned if there are some errors on the drawings
    as I have built quite a few of Mick Reeves models which all
    seem to have slight errors but do build into very accurate models. :p

    Regards Phil Goff (nmacwarbirds)
    Coltishall
    UK
     
    Santman vindt dit leuk.
  12. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    begin snijden

    Zo, de eerste spanten van 2 modellen zijn inmiddels gesneden en de passing is zo strak dat de liggers klem in de rompspanten geklemd zitten nog voor we een druppel lijm nodig hebben gehad.
    inmiddels is jeroen ook bijna klaar met de eerste positieve motorkap mal waarna het negatief (de uiteindelijke mal) en vervolgens de motorkappen gemaakt kunnen worden. Vervolgens liggen nummer 2 en 3 al weer op hem te wachten.
    De start was even lastig omdat de tekeningen als basis scratchbuild hebben en sommige details tijdens bouwen zichzelf wijzen maar dat is bij een kit uiteraard wat lastig.
    Ik ga nu hard met de laatste spanten van de vleugels verder waarna we een start kunnen maken met de bouw van de modellen.
    Het is de bedoeling dat elk model vrijwel synchroon in 1:4 (spanwijdte 240/270cm) en 1:5 of1:6 (180/220) uitkomt. Eea afhankelijk van afmeting model en vraag.
    Hiervoor waarderen wij serieuze feedback.
    wordt vervolgd.
     
  13. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Keep up the good work!
     
  14. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Wow dat gaat als een speer! De mosquito en de B25 zijn groter dan 220 maar wel 1:5 / 1:5.5 komen deze wel gewoon in de spanwijdte als op de tekeningen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    de schalen worden agerond
    dus de mosqito gaat naar 1/5 en 1/6

    maar ook in de oorspronkelijke schaal kan I gelevert worden
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    kijk uit wat je zegt Jeroen

    je kan niet zomaar alle spanten verschalen; alle uitsnedes voor stringers moeten dan naar standaard maten worden aangepast.
    Is best werk......

    +alle mallen voor cockpits/ neuskappen....
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    daar hebben we rekening mee gehouden
    door een slimme truuk
    maar dat is sebastiaan
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Jeroen teken ook effe F16 van de romp in het zij aanzicht en als totaal.

    Gr Han.
     
  19. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    322
    Locatie:
    amersfoort
    Schaal van de modellen

    Vandaag weer een hoop gedaan en getekend, morgen weer een hoeveelheid laseren en ook weer tekenen, het gaat nu lekker door.
    De verkleining van de modellen doen wij omdat niet iedereen de middelen en de ruimte heeft voor toestellen van gemiddeld 2,50 meter spanwijdte.
    Alles wordt eerst in originele schaal getekend waarna een kopie hiervan afgetekend wordt tot de productietekening.
    Met het origineel kunnen wij dan herschalen tot hanteerbaar formaat of als men groter wil tot bijvoorbeeld 1:3, hierna passen wij slim de gaten voor de liggers aan met een uniek tekensjabloon. Met deze methode kan de houtbouw dus vlot aangepast worden, de kappen, canopy en landingsgestel is uiteraard een ander verhaal, dit is niet zomaar even op te schalen of te verkleinen, maar dat zal logisch zijn.
    Wel zijn we hiervoor een nieuw concept aan het ontwikkelen om in ieder geval de kappen snel te kunnen leveren op schaal. Landingsgestel blijft dan nog het enige struikelblok.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik denk niet dat ik de enige ben die nu ook wel eens plaatjes wil zien! :D

    Wel lekker bezig, zeg!

    Je mag wel een website in de lucht brengen om alles een beetje te stroomlijnen (orders uit het buitenland etc.). :?


    jan.
     

Deel Deze Pagina