Telemaster bouwverslag (m'n eerste vliegtuig)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Xinxe, 8 nov 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, eindelijk tijd gevonden om een foto te maken van beide rompen en hun verschillende manieren van monteren van de motoren.

    [​IMG]

    De linker is de Telemaster die ik nu soms vlieg, en daar zit op de originele motordrager een binnenloper bevestigd met een grote slangklem. DXe rechter is het te reviseren model wat ik wil gaan voorzien van die buitenloper. Daar is het voorste gedeelte van de romp afgezaagd. Hier moet ik dus de motor gewoon tegen dat schot aan schroeven. Alleen komt de prop dan ruim 3 cm verder naar achteren te zitten. Nu is dat normaal geen probleem, maar omdat ik er ook lipo's in wil gaan duwen moet ik dus die 3 cm er toch bij gaan maken in de vorm van een motordome. Hoe ik dit ga doen weet ik nog niet precies. Zeer waarschijnlijk met enkele stukjes draadstang en koolstof buisjes.
     
  2. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Zou het ook kunnen om een extra motorschot te plaatsen (of de oude een stukje naar voren te zetten)?

    Zoiets als dit:

    [​IMG]
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik zou als ik de romp opnieuw moest bouwen een extra spantje plaatsen waar de motor tegen geschroefd wordt, dat ziet er dan veel mooier uit dan hoe ik het nu moet gaan doen. Wel alleen effe goed uitmeten dat je de juiste afstand hebt voor de prop. Het nieuwe spantje moet met die motor welke ik heb 3 cm voor het andere spant komen. De voorste spantjes kun je dan eventueel aanpassen of weglaten.
     
  4. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    De bouw heeft even een tijdje stil gelegen, maar ik ben nu weer begonnen. Vorige week heb ik een zachtboard plaat gekocht, en nu ben ik begonnen met de staart/stabilo. Het was eerst nog wel even een gepuzzel met de ribben omdat daar geen nummers op stonden. Na goed kijken op de doorsneden op de bouwtekening bleek dat de 4 kleinste ribbetjes in het midden moesten. Verder waren er 4 2mm balsaplankjes, waarvan 2 met een inkeping, en 2 niet. Op de bouwtekening was niet duidelijk te zien welke onder en welke boven moesten. Later kwam ik erachter dat het verticale stuk van het stabilo (hoe noem je dat? Richtingsroervlak? :roll: ) in die inhammetjes gestoken moest worden, dus moesten die boven.

    Hier nog een foto:

    [​IMG]
     
  5. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Ik heb inmiddels het stabilo af (alleen het kielvlak zit er nog niet op).

    [​IMG]

    Ook ben ik al begonnen met de rechtervleugelhelft:

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Xinxe

    Welk merk is jou telemaster? Ik heb de 1,80 meter versie nog gehad van de firma Engel maar dat is al weer ruim 20 jaar geleden.

    Stevo
     
  7. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Volgens mij heeft het toestel geen merk. Ik heb hem via Theo Coenen gekocht, en hij heeft hem hier vandaan: hobby-land

    Deze heeft ook een spanwijdte van 1m80
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ow okéé, ziet er verdraaid heel analoog uit met die telemaster die ik toen van de firma Engel heb gebouwd vandaar mijn vraag.

    Stevo
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De hobbyland versie is afgeleid van de Engel bouwdoos. Ik geloof dat hobbyland zelfs de europese licentie toen gekocht heeft.

    Mijn (electro) Telemaster vliegt weer perfect, zelfs vanmiddag met die harde wind nog enkele vluchten kunnen maken.
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Theo,

    Dat verklaart dan inderdaad al heel wat, het is niet afgeleid van de Engel versie zo ver ik kan zien, het is gewoon de Engel versie. Pure nostalgie om dit terug te zien. Vandaar dat ik dit draadje ook zal blijven volgen.

    Stevo
     
  11. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Zo, de rechter vleugelhelft is nu bijna af. Alles moet nog geschaafd/geschuurd worden en de beplanking moet er nog op.
    [​IMG] [​IMG]
    Ook de "wingtip" moet er nog op, maar dat heb ik nog niet gedaan omdat ik daar een vraag over heb. Ik wil namelijk een paar LEDjes in bouwen in de vleugeltips. Heeft iemand tip om zo iets aan te pakken? Gewoon een gat boren en het LEDje er in steken of is er een andere manier?
     
  12. Xinxe

    Xinxe

    Lid geworden:
    23 sep 2006
    Berichten:
    28
    Ik ga volgende week naar Dortmund, waar ik spullen voor m'n vliegtuig wil halen. Ik heb al een lijstje gemaakt, maar moet er ook nog iets bij?
    * Brushless motor
    * Brushless regelaar
    * Lipo-accu(s)
    * Lader
    * Zender + ontvanger
    * 4 Servo's (richting, hoogte, 2x rol)
    * Glasvezel(weefsel?)
    * Oracover
    Landingsgestel, kwiklinks, roerhoorntjes,bowdenkabels heb ik al.
    Dat is mijn lijstje, maar daar heb ik nog wel een paar vragen over.
    Wat voor soort glasmatje heb ik nodig?
    Welke servo's heb ik nodig?(aantal Ncm's, insteltijd)

    Ik ga naar Dortmund met een aantal leden van een modelvliegclub dus ik kan hen ook altijd dingen vragen, maar een beetje voorkennis kan geen kwaad :wink: Kan ik ook nog even op internet speuren naar prijzen.
     
  13. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen

Deel Deze Pagina