Telemetrie voor beginners.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 30 jun 2018.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Maar heb je die zender de graupner nu gekocht of niet , anders zou ik zeggen niet kopen en koop een Taranis, al dat gepruts met externe sensors die soms ook veel te duur zijn , draden wijzigen enz , je maakt het je zelf ook erg lastig , de Taranis hebben zoveel mensen en is dan "eenvoudig" in te stellen sensors zijn goedkoop enz.
    Ik zou zeker geen euro investeren in een dx6 die zender is geschikt voor auto's of duikboten maar niet voor vliegtuigen .

    Mvg André
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor de duidelijkheid. Wil heeft de Graupner gekocht om draadloos te kunnen oefenen met de begeleider. Figuren vliegen e.d.
    Voor wat telemetrie betreft heeft hij voldoende aan info over het voltage van de lipo en dat gaat prima met de DX6.
    De bedoeling is om het Kis te houden.
    Of een Spektrum DX6 wel of niet geschikt daar ga ik niet op in. Die discussie past niet in dit draadje en eruit komen lukt ook niet.
    Wil vliegt er al 3 jaar mee naar tevredenheid.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    2.4Ghz voor duikboten?

    Ik heb zelf de FrSky tanaris QX7 met telemetrie sensoren.
    En geloof me, ook veel draden en componenten!
    Gelukkig kun je ze "daisy-chainen" aan elkaar, oftewel doorlussen van sensor naar sensor m.b.v. meegeleverde snoeren.

    Wel een belangrijk argument om geen FrSky te nemen is de beschikbaarheid van de sensoren in Nederland en Europa.
    De zenders en ontvangers zijn ruim verkrijgbaar, echter ik heb de sensoren van ver moeten halen.
    En nu heb ik met eentje een defect gekregen, en dat is niet fijn wat betreft afhandeling van garantie.
    Daar gaat veel tijd overheen.
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Oké ik lees dit als begin titel dus dat hij draadloos wil figureren vliegen ?
    we hebben het over telemetrie tenslotte.
    De sensors zijn zat te koop
    https://alofthobbies.com/radio/sensors/x-series-sensors.html

    de belangrijkste waar het hier over gaat is de stroomsensensor, die waar je precies kunt zien en horen hoeveel mah je verbruikt hebt , bij ons op de club bouwt iemand die zelf en kosten rond de 15euro , werken super .

    Mvg André
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2018
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    André, met alle respect, maar Willy heeft een Graupner en een Spektrum DX6 en wil graag via telemetrie weten hoeveel stroom er nog in de lipo zit. Dan lijkt me een advies om op een compleet ander zendersysteem over te stappen niet het meest efficiënt.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste Andre,
    Ik kan mij de verwarring voorstellen.
    Als eerste wilde ik hetzelfde merk (Graupner) zender als mijn leraar om draadloos te kunnen lessen. Deze is tweedehands en onderweg vanuit Duitsland.
    Ten tweede, wees iemand mij op de mogelijkheid van telemetrie bij Graupner. Ik dacht dat dit met mijn Spektrum niet kon, maar dat kan dus wel. Onno heeft me dat laten zien en (lekker suf van mij) het staat zelfs voor op de zender.
    De Graupner GR12 HoTT, die ik erbij heb gekocht, is geschikt voor telemetrie.
    De vraag is nu: ga ik uiteindelijk verder met Spektrum, Graupner, of zelfs Futaba (deze ontvangers kosten een vermogen).
    Waarom heeft iemand voorkeur voor een bepaald merk zender? En Mercedes, BMW of Audi? Nike, Adidas, of Reebok?
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Putten
    Dit is wat jezelf het beste lijkt anders reed iedereen wel een Mercedes bijvoorbeeld
    Maar met zenders is het belangrijk wat wil je er mee doe en wat kosten de accessoires (ontvangers sensors enz.) Indien je niet technisch bent wat gebruiken de andere op de club bij problemen kun je hier makkelijker op terugvallen .
    Er zijn zenders die zo lastig te bevatten zijn dat je ze nooit doorkrijgt en simpele dingen aanpassen een dagtaak is .
    En natuurlijk hoe dik je portemonnee is .
    dus aan jouw de keuze .

    Mvg André
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Over merk voor- en afkeuren zijn al talloze draadjes geschreven. Met name over Spektrum willen de discussies nog wel eens hoog oplopen ;-) Die kant zou ik dit draadje niet op laten gaan
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Liever niet ;) :D.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Binnenkort vlieg ik voor het eerst met een Graupner zender. Ik kan me niet voorstellen, dat die het beter doet dan mijn Spektrum.
    Als ik zou besluiten met Graupner verder te gaan, dan moet de Spektrum en een aantal ontvangers worden verkocht. Dat is natuurlijk een optie.
    Ik heb ook een Spektrum stroomsensor gekocht. Dat kan ik dan ook proberen.
    Gr. Wil
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Een Spektrum stroomsensor? Alleen het 'draadje'? Voor zover ik weet werkt telemetrie bij de meeste Spektrum ontvangers alleen als je ook een aparte module hebt zoals de TM1000.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, die is het. Heb ik zojuist besteld.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedoel je inclusief de TM1000?
     
  14. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Spektrum heeft ook ontvangers met ingebouwde telemetrie. Bv. de AR6600T, een 6 kanaals ontvanger. Onlangs nog nieuw gekocht voor 53 euro. Ook ik vlieg al jaren probleemloos met Spektrum.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klopt.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je bijdrage. Ik kom op internet zeer veel positieve verhalen tegen over Spektrum. Bij een nabijgelegen vereniging vliegt bijna iedereen met het merk.
    Andere merken zouden veel moeilijker te programmeren zijn. In het begin gingen er nog een aantal stuk. Verder wil ook ik, hier liever geen felle zender discussie.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Graupner zender inclusief telemetrie-ontvanger zijn zojuist binnen gekomen. Vanavond neem ik alles even mee naar de club, om te overleggen.
    Jullie adviezen neem ik dan mee. Letterlijk en figuurlijk.
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Succes, dat gaat vast goed komen. En voor de toekomst is dit een informatief draadje geworden.
     
  19. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij graupner deze tussen accu en regelaar:

    [​IMG]

    Kan je actuele stroom en spanning direct aflezen. Stroom verbruik, Voltage per cel.
    Er zit een vario in zodat je je hoogte in de gaten kan houden en daarnaast ingangen voor nog veel meer graupner sensoren als temperatuur en toerental.
     

Deel Deze Pagina