temparatuur motor en lipo`s ???

Hi,

Mijn vraag is hoe warm normaal gesproken een BL600 motor van een
Trex 600 mag worden met normaal vliegen..En de temparatuur van de
lippo`s na deze vlucht?
Mijn motortje is na 6 min hooveren ongeveer 60 graden en de lippo`s voelen ook vrij warm aan.
Is dit beetje normaal?

Ja...

Een beetje een stelregel, maar electrische onderdelen moeten gewoon warm worden.
En met warm bedoel ik gewoon aan te raken en vast te houden.

Zodra je de motor of regelaar korter dan 2 a 3 sec vast kan houden, wordt dit als heet gezien (rond 90 a 100 graden) en moet je er wat aan gaan doen.

Accu mag gewoon warm worden, maar zeker niet heet.

Maar als je 60 graden hebt gemeten op de motor, is dit gewoon goed te noemen. Zeker als de regelaar normaal warm is.
Zeker de regelaar moet je in de gaten houden, dat is het onderdeel dat uitschakelt/snel schade oploopt door warmte.

Ok,thanks voor info... ik denk dat de motor wel goed zit..
Maar de lippo`s.. hoeveel graden mogen die worden?
Warm is ok maar wat is warm ;) of heet :)

Groet Jan

60 graden met hooveren is nog best hoog volgens mij , tis nog geen al te zware belasting maar wel al een aardige temp.... In mijn ogen als rijder dan ;)

Lipo's die warmer worden als handwarm of iets warmer (graad of 40) zijn op het randje , hoe koeler je lipo blijft hoe beter je zit....

Gaat het hier om de 600L, de 650L of de nieuwe 600M motoren?

Temperatuur van de lipo's: handwarm, of iets warmer, heet is niet goed.
Motor: Moet je vast kunnen blijven houden, zal wel heet zijn na een seconde of 10, dan moet je maar eens loslaten
regelaar: de 100A moet toch wel redelijk koel blijven dus handwarm, of iets warmer.

De motor die zo heet wordt dat klopt.. die in mijn 550E wordt ook heet..

@Danny, een heli hoveren zorgt juist voor hetere temperaturen, omdat je constant vermogen van de motor verlangd, en haast geen koellucht hebt, tis niet zo dat een motor kouder blijft tijdens het hoveren dan tijdens 3d vliegen;)

Zover ben ik nooit gegaan in het heli-vliegen :rolling:

Constante belasting warmt vaak minder op als extreme piek belastingen...

Tis iig belangrijk om de temp in de gaten te houden , met 60 graden ga je al aardig richting de grens van wat goed voor een motor is....

Mwa, die borstelloze outrunners kunnen wel wat hebben hoor.. Scorpion geeft aan dat ze tegen de 180 graden kunnen komen zonder op te fikken.. dus een graadje of 80 na het vliegen is niet echt goed, maar het kan wel..

Mijn lippo`s zaten rond de 50 graden met hooveren..
Zoals ik nu lees en denk is dat wel acceptabel,want met hooveren belast je i.d.d meer dan anders. En met het warme weer in ogenschouw denk ik nu dat het wel goed zit.
motor 60 graden 600L motor
lippo`s 52 graden 5000 mAh
Regelaar was niet echt warm.

groet Jan

Laatst bewerkt:
Je zou wat kunnen experimenteren met je pinion, probeer eens een tandje minder ! zeker als je rustig vliegt heb je geen hoog toerental nodig op de kop en gaan je spullen langer mee ;)

+1 voor Rhelie. Rondvliegen gaat al prima vanaf 1700 toeren.. daarbij, hoge toeren op een 600 is niet nodig, want zolang je nog op 6s vliegt is 3d toch een beetje lam..

Back