Temperatuur van de motor en ESC..?

Bij mij werkt alles goed met die u bec ertussen..

De oudste die ik heb is ondertussen een jaar of 3, servo en de rest werkt nog zoals het hoort na die tijd

Qua storing moet je jezelf ook niet teveel voorstellen van die diode (van 6 naar 5 volt), gewoon een klein minidingetje wat in de kabel van de staartservo zit, en dus ver overal vandaan blijft
Als dat het punt is, zou ik het iig niet laten
Ik heb tot nu toe ook nooit een diode kapot gehad, en heb ook nog niemand gehoord/gelezen waarbij dit gebeurt is

Let wel, we hebben het hierover: 5.1v two-way step down voltage regulator [K10381TA] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Bij mijn weten heb ik dezelfde.
Kijk.... dat zijn de dingen die ik wel kan begrijpen (dat een diode iets anders doet dan een spanningsstablisator,en dat een diode er achter verder weinig problemen op kan leveren) maar ik heb niet het flauwste benul dat zo'n step-down uit alleen een diode bestaat. Ik heb het ding nooit open gepulkt....
Lijkt me ook een beetje vreemd, want een diode geeft alleen een spanningsval, dus kun je de uitgangsspanning ook uitsluitend garanderen als de ingang nauwkeurig bekend is, lijkt me....

Groet, Bert

Is het ook, normaal wordt een step down er alleen tussen gezet als je 6volt op je systeem hebt staan

Mij is iig altijd vertelt (en heb ik gemeten, alleen nooit andere voltagers erop gezet) dat zo'n ding dus maar 1 volt laat zakken, en thats it.

Hoi Student,

Heb de UBEC uit je linkje geplaatst, en gekeken of ik verschil zag in servo-looptijd tussen 5 en 6 V. Niets nada noppes....
Dan maar lomp de gok genomen, UBEC op 5 volt en de stepdown er tussenuit (scheelt toch weer een "overbodig" dingetje). Tot nog toe nog maar één pakket achter huis leeggehoverd, maar om eerlijk te zijn: de ESC lijkt wat koeler te blijven, maar niet de wonderen die ik er van gehoopt had (mischien 10 graden, meer zal het niet zijn).

Betekent twee dingen: analoge servo's zijn héérlijk rustig qua stroomopname ( :) ), en blijkbaar is mijn motor/pinion combinatie dan toch verantwoordelijk voor de warmteontwikkeling ( :( ).

Conclusie: met analoge servo's heb je blijkbaar géén UBEC nodig (maar alle beetjes helpen, UBEC reduceert de stroomopname ten behoeve van de besturing met plm 50% (3S) tot 70% (4S), maar je praat dan echt over een reductie van enkele losse Watts, meer niet). Maakt ook weer duidelijk, dat je met een "ouderwetse" analoge set-up, véél simpeler uit kunt zijn....

Gezien de angstig dunne draadjes die de UBEC voeden, vraag ik mij echter af, of de betrouwbaarheid nu toegenomen is, en naar mijn mening is dat dus niet zo.... Daar had ik liever iets stevigers gezien, al was het maar vanwege de trillingsbestendigheid....

Dus binnenkort is er een vrijwel hagelnieuwe Align 450 size motor te koop, inclusief 12 tands pinion :) want ik ga overstappen naar 3100 kV met 10 tands pinion. Dan zou, volgens mijn ruwe berekening, de regelaar-opensturing van 60% naar 80% moeten kunnen bij gelijk rotortoerental.... Wellicht dat de boel dan eindelijk wat koeler blijft, en mogelijk dat ik dan ook weer terug ga naar de interne BEC. Voel ik me toch veiliger bij.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Analoge servo's pakken een factor 10 minder stroom dan een vergelijkbare digitale versie.
We hebben een tijdje terug 1 van de electroexperts in de club eens een verhaaltje laten houden over het wel en wee van digitaal/analoog/2.4 ghz en alle valkuilen..

Hij heeft dus gemeten dat er gewoon een factor 10 in stroomopname zit.
en met digitale servo's, zoals de ds410's of mg 5065 zit je blijkbaar redelijk rond die 1,5 a 2 ampere grens te hikken die een esc van die maat ongeveer geeft.

Vandaar dat bij mij, en bij mn collegavliegers hier (allemaal digitale servo's) er van die wonderen mee verrichten, dan scheelt het dus best een hoop amp. die niet via de bec van de regelaar aangeleverd hoeven te worden.

in jouw geval, met analoog, zal het idd een stuk minder zijn. (ff niet bij stil gestaan dat jij meestal nog analoog vliegt.. excuseer ;-))

Over die draadjes, er gaat ong. 11.1 volt door die eerste draadjes heen.
om amperes te kunnen leveren, moet de bec dit opknippen, en heeft dus op 11,1 volt eigenlijk best weinig amperes nodig. Vandaar dat die minidraadjes ook bij mij gewoon ijskoud blijven, en dus blijkbaar bij lange na niet in de buurt van zwaar belast komen.
Bij mij zit het dus in de draden van de regelaar gesoldeerd, de draden die het meeste bewegen van heel de heli, nooit iets kapot gehad in die draad.
ook nooit iemand over gehoord trouwens

Enigste puntje waar rekening mee gehouden dient te worden, en waar ik door wat schade en schande achter ben gekomen:
De onderdelen van een bec zijn aan "slijtage" onderhevig. het zijn geen dingen die 20 jaar intensief gebruikt kunnen worden, en daarna nog hetzelfde doen als toen ze uit de winkel kwamen.
Het kan redelijk handig zijn, als je 2.4 ghz hebt en digitale servo's, deze na 2 a 3 jaar gewoon voortijdig te vervangen.
het geleverde amp. loopt heeeeeel langzaam terug, wat op zich niet zo'n punt is, maar als je na 5 jaar opeens een heli de grond in boort omdat je een 5 of 10 euro ding niet vervangen hebt, is dat best jammer.

In jouw geval, met analoog, zal het waarschijnlijk stevig wat jaartjes duren voordat hij op zn grens komt :mrgreen:
Stomme is alleen, dat je hier verdraait weinig van terug kan lezen op internet..

Mijn 450 is ooit, toen hij 3 was met zijn eerste setup er nog in, de grond in gegaan omdat alle drie de servo's dood waren (ze hadden geen kracht meer)
de bec heb ik toen eens meegegeven aan eerder genoemd clublid, omdat hij wel nieuwsgierig was of dit de oorzaak geweest kon zijn.
De bec was vermeld als een 3 amp bec
had er 2,5 jaar op gezeten
Gaf nu effectief nog maar 2 ampere maximaal, toen begon die bec te "clippen", oftewel tekenen van overbelasting te geven.

Kan ook zijn dat de 3 verrotte servo's hem de das om hebben gedaan, maar feit blijft dat bec's wat teruglopen in capaciteit door de jaren heen..

haha, hoef je je niet voor te excuseren hoor.... dat ik analoog vloog wist ik wel, maar ik wist niet dat het verschil een factor tien zou zijn, Had zelf geschat (volledig nergens op gebaseerd overigens) dat het een factor 2 o.i.d. zou zijn. Eigenlijk domweg omdat ik me niet voor kan stellen dat digitale servo's zóvéél meer zouden verbruiken....
Wat dat betreft eigenlijk best wel jammer dat ik niet kan meten hoeveel zo'n analoge set-up nu precies verbruikt met mijn vlieggedrag, dan had ik nu een beetje kunnen schatten hoeveel momenteel de warmteontwikkeling in de ESC is ten gevolge van de motorstroom. Daar ben ik n wel eens nieusgierig naar, niet in verband met rendementen etc, maar in verband met inzicht krijgen in wat er kan, en wat niet.

Overigens schrik ik hier wel van, en voor mij is het een extra reden om analoog te blijven waar mogelijk, en digitaal alleen te gebruiken waar nodig (hekservo o.i.d.). Gewoon, omdat ik een hekel heb aan onnodige hoge stroomsterktes. Al te veel ellende meegemaakt, zowel in het werk als in de hobby.

Wat de dikte van de draadjes betreft was ik niet bang voor de stroomdoorgang, maar puur voor de mechanische sterkte, met name in de buurt van de soldering (waar het vertinde gedeelte overgaat in de "losse" koperbundel). Ik heb dan ook een cm of twee extra lengte aan de krimpkous gegeven om de draad in de omgeving van de soldering te fixeren. Heb ze ook gewoon (waarschijnlijk net als jij) aan de connectors van de ESC gesoldeerd, en de BEC met een dubbelzijdig tapeje aan de ESC (koele kant) gefixeerd, om de draadjes AGAP tegen mechanische belasting te beschermen.

Slijtage... hmmmm... Raar eigenlijk, dat sommige electronica "onverslijtbaar" lijkt, en andere weer niet. Zou wel interessant zijn als daar eens een verband tussen gelegd werd tussen belasting (in % van max nominaal) en levensduur in bedrijfsuren.

Nou ja, ik kijk wel eerst even wat de nieuwe motor gaat opleveren aan "koelend effect", en daarna gaat wellicht die UBEC er toch weer uit. Want uit wat ik lees word ik niet direct bang, maar het is wel volledig tegen mijn bedrijfsfilosofie in....

Groet, Bert

Ik had idd ook de krimpkous langer gelaten..
Op de soldering zelf wordt de draad hard, breekt het eerder, dus hetzelfde gedaan als jij

qua electronica, ik dacht dat ik die wijsheid hier ergens had opgedaan: Condensator - Wikipedia

Ergens had ik gelezen dat de onderdelen nog wel eens een bepaalde tijd meegaan, bij een bepaalde temperatuur
en als die temp overschreden wordt, word de levensduur korter
Maar dit is weer ff geleden, zoet alles weer eens opfrissen

... Hij heeft dus gemeten dat er gewoon een factor 10 in stroomopname zit ...
Twintig jaar geleden vlogen we met analoge servo's die minder sterk waren dan de analoge servo's van nu. Met een 4,8volt/1200mAh NiCd pack. Dan zou er nu, met veel belastender vliegstijl dan toen, en alle servo's digitaal, met een 12Ah ontvanger pack gevlogen moeten worden (laat SBEC even buiten beschouwing).

.. er gaat ong. 11.1 volt door die eerste draadjes heen om amperes te kunnen leveren ...
Spanning staat over/tussen twee punten/draadjes, stroom gaat ergens doorheen.

... Zou wel interessant zijn als daar eens een verband tussen gelegd werd tussen belasting (in % van max nominaal) en levensduur in bedrijfsuren ...
Fabrikanten geven van elke component de MTBF en nog wat andere statistieken voor verschillende temperaturen/belastingen. Wie berekent de voor een verzameling componenten ;) ?

... Ergens had ik gelezen dat de onderdelen nog wel eens een bepaalde tijd meegaan, bij een bepaalde temperatuur
en als die temp overschreden wordt, word de levensduur korter. ...
Zie behalve MTBF ook derating en aantal MilSpec documenten.

Twintig jaar geleden vlogen we met analoge servo's die minder sterk waren dan de analoge servo's van nu. Met een 4,8volt/1200mAh NiCd pack. Dan zou er nu, met veel belastender vliegstijl dan toen, en alle servo's digitaal, met een 12Ah ontvanger pack gevlogen moeten worden (laat SBEC even buiten beschouwing).

Dat is het niet Ron, die servo's verbruiken niet continue zoveel stroom, maar de pieken zijn zoveel hoger. Maar het is een feit, dat je tegenwoordig (ikke niet, ik vlieg analoog :D ) met een 1500 mAH pack hooguit veilig drie vluchtjes kunt doen, terwijl ik daar 8 jaar geleden (toen ik nog 1500 mAh paketten gebruikte) moeiteloos 6 x een kwartier mee stond te lessen, en nog voor 2 vluchten over had.

Fabrikanten geven van elke component de MTBF en nog wat andere statistieken voor verschillende temperaturen/belastingen. Wie berekent de voor een verzameling componenten ;) ?

Tsja, die MTBF en zo, daar heb je weinig aan als je het niet kunt vertalen naar de werkelijke bedrijfsomstandigheden.

In het voorbeeld van die UBEC of de lineaire BEC van de ESC, gaat die nu kapot van de temperatuur, van de stroomdoorgang, of van het feit dat de piekstromen zo nu en dan tegen de limiet aan lopen of er overheen gaan?
Zolang je dat niet weet (en niet exact weet wat er precies in je heli gebeurt), heb je weinig aan die MTBF...

Wie weet ga ik wel over naar losse ontvangerpacks.... ;) Kan ik tenminste (proberen) te autoroteren als het mis gaat....

Groet, Bert

Componenten gaan kapot door warmte. En bij heel hoge (volume)stroomdichtheden treedt er nog een ander effect op (auw, mijn arme geheugen/hersens) maar dat is hier niet van toepassing.

Back