Temperatuur/vertanding Brushless regelaar en motor

Hallo iedereen,

Ik wou graag weten wat een normale temperatuur is voor een brushless motortje en regelaar. Het zit in een TT-01
De mijne worden allebei erg heet en zijn nog net aan te raken met de vingers.

Ik heb al een vertanding geprobeerd van 6,0:1 28/58 hierbij werd alles erg warm. De topsnelheid was 58.

Toen ben ik naar 7,0:1 22/58 gegaan en ik had het idee dat alles koeler bleef, en de snelheid was ook 55-58. Hij trok hierbij wel veel sneller door en naar zijn top.

In de gebruiksaanwijzing staat 5,0:1 voor een lang circuit en 7,0:1 voor een kort circuit.

Ik heb ergens op een site gelezen (pkracing.nl) dat je een brushless motor juist zwaarder moet belasten als deze te warm word. integenstelling tot brushed. IS DIT WAAR?

Ik rijd zelf alleen heen en weer en trek continu vanuit stilstand op/ drift heel veel.

HEt gaat om een:

LRP A.I. PRo reverse regelaar
LRP Vector X11 9,5t Stock spec
LRP 4600mah nimh

Laatst bewerkt:
- Loop eerst al je soldeerpunten goed na.
- Wees er zeker van dan de afstand tussen motortandwiel en spur goed is afgesteld;
- Loop je hele aandrijflijn na op eventuele wrijving;
- Als zowel motor én regelaar nog te heet worden, dan moet je een kleinere motor tandwiel nemen en/of een grotere spur.

Ik heb ergens op een site gelezen (pkracing.nl) dat je een brushless motor juist zwaarder moet belasten als deze te warm word. integenstelling tot brushed. IS DIT WAAR?
niet zondermeer waar en niet zomaar te zeggen. als zowel je motor en regelaar te warm worden, wordt je setup te zwaar belast. als alleen je motor te warm wordt, kán het zijn dat je motor onderbelast wordt. dat ligt in dat geval aan de motor en regelaar combo. als de regelaar veel meer amperes aankan dan de motor, zal de motor zowiezo eerder heet worden dan de regelaar(over- of onderbelast)

je gaf zelf al aan dat met een lichtere vertanding alles koeler bleef. dan heb je dus zelf het antwoord al gevonden...

Laatst bewerkt:
dat is idd héél normaal, een BL motor moet altijd zwaar vertand zijn !

bij een BL setup moet je het tegenovergestelde denken als bij een Brushed setup.

bij een brushes setup moet je de motor korter vertanden om de boel koud te houden.
bij een brushless setup moet je de motor zwaarder vertanden om koud te houden.(máár té zwaar is ook weer niet goed, dit merk je als de motor warm word en de regelaar kouder is en de auto niet zo snel is als voorheen)

normale temperaturen zijn 50 tot 70° vor motor en regelaar, de batterij mag max 60° worden.
alles daarboven is te warm en eenmaal bij 90° is de kans op schade erg groot.

Gewoon de site van PK goed lezen.

Als je motor te warm wordt overbelast je de motor en moet je lager vertanden. Dus je ben dan niet de motor aan het onder belasten. Dat gebeurt pas als de regelaar te warm wordt en de motor niet.

Over het algemeen als je met brushed hebt gereden en je gaat een vergelijkbare BL motor rijden moet je juist een paar tandjes minder gaan rijden en vandaar uit verder proberen om de juiste verhouding te vinden.

# Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
# Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
# Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
# Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden celcius, maar minder is aan te bevelen.
80 graden is wel aanvaardbaar.

Gewoon de site van PK goed lezen.

Als je motor te warm wordt overbelast je de motor en moet je lager vertanden. Dus je ben dan niet de motor aan het onder belasten. Dat gebeurt pas als de regelaar te warm wordt en de motor niet.

Over het algemeen als je met brushed hebt gereden en je gaat een vergelijkbare BL motor rijden moet je juist een paar tandjes minder gaan rijden en vandaar uit verder proberen om de juiste verhouding te vinden.

wat een slechte en oncomplete info...

ik doe nu al een jaar Brushless op 1/8 buggy's en sinds kort ook 1/10 driften met Bruhsless.
ikzelf heb ook zéér zéér veel tests gedaan met blackboxen en temperatuur meters.(en ik niet alleen, we zijn met meerdere personen)
de info die ik geef is alomgekend en juist !
(zoek maar wat rond op het net, je ziet het wel vanzelf)

-als de motor té warm word en de regelaar blijft koud dan is de motor overbelast

-regelaar warm en motor koud is de tandwielverhouding te kort

-regelaar te warm + accu te warm en motor koud = veel te korte verhouding

-motor warm(max 70°) + regelaar warm(max 70°) + koude accu = OK

-motor warm(max 70°) + regelaar warm(max 70°) + warme accu(uiterste max 60°) = OK

-motor warm(max 70°) + regelaar té warm + te warme accu = NOK
(in dit geval is de accu niet sterk genoeg, hier moet je dan een accu voor kopen met hogere mah en C waarde)

en ga zo maar door...

de 'beste' waarde is als de motor + regelaar + accu onder de 60° blijven maar bij hoge Kv setups met lage voltages is dit meestal te moeilijk.

Leuk alleen staat nu in je reactie exact het zelfde als in mijn reactie en de Quote van de site van PKRacing.... alleen heb ik het niet over de accu. Dus wat er zo slecht aan is weet ik niet maar dan is die van jou ook slecht.... staat immers het zelfde in...

Leuk alleen staat nu in je reactie exact het zelfde als in mijn reactie en de Quote van de site van PKRacing.... alleen heb ik het niet over de accu. Dus wat er zo slecht aan is weet ik niet maar dan is die van jou ook slecht.... staat immers het zelfde in...

komaan kerel, die 2de zin van jouw quote trekt op geen bal.

lager vertanden dan een vergelijkbare brushed motor pfff...(blaas de regelaar maar lekker op op die manier)
een BL moet je altijd hoger vertanden maar ook altijd tenzij je een brushless setup monteerd die een pak trager is als je brushed setup maar dat doet niemand.

Ten eerste quote dan duidelijker... Dan weet iedereen waar je het over hebt. Kom dan niet met een verhaal wat totaal niets te maken heeft met waar je nu mee komt... Dat stond ook al exact in mijn post. Plus dat je mijn 3de zin bedoelt en niet mijn 2de.

Maar mijn ervaring met brushed en brushless is toch geheel anders.

Reed 3 jaar geleden al met 5,5t Novak setje en toen moest ik me setje al lager vertanden als een vergelijkbare brushed setup. Dat is tegenwoordig niet anders.

Als je met bijvoorbeeld een 19t brushed reed en je gaat 10,5 rijden dan is het verstandig om dus echt wel een paar tandjes minder te nemen en vandaar uit verder te experimenteren naar de juiste FDR. Lees het 13,5t Lipo topic is door. Je hoort niet anders als verhalen dat je lichter moet vertanden als normaal om ook genoeg snelheid te krijgen. Zeker met de nieuwe regelaars waar je ook heel veel op de regelaar aan timing en dergelijke kan aanpassen.

Het blijft altijd experimenteren maar bij een vergelijkbare setup zoals ze bij wedstrijden gebruikt worden is het altijd verstandig om een of een paar tandjes minder te starten en vandaar uit de juiste te vinden. Dus niet gelijk zwaarder gaan vertanden...

Leuk verhaal dat te zwaar of te licht vertanden.
drkdgglr heeft gelijk.
Regelaar en motor bepalen hoe zwaar er vertand moet worden op een baan.
Als ik met mijn regelaar net zo zwaar vertand als dat ze met een GM regelaar doen, dan word mijn motor te warm.
Als ik mijn Tekin Redline motor pak en ik vertand hem net zo zwaar als ik mijn Speedpassion motor vertand. Dan word die ook te warm.
Je kunt niet zeggen dat een brushless in het algemeen zwaarder vertand moet worden dan een brushed. Dit is motor afhankelijk. De Tekin en de Novak motor dienen juist licht vertand te worden. De GM en Speedpassion juist zwaar.

Kijk dus eerst welke motor je hebt en welke regelaar.
Zo lang je motor onder de 80 graden blijft is het goed en zou je als je wild zwaarder kunne vertanden of juist lichter als je dat wild.

komaan kerel, die 2de zin van jouw quote trekt op geen bal.

lager vertanden dan een vergelijkbare brushed motor pfff...(blaas de regelaar maar lekker op op die manier)
een BL moet je altijd hoger vertanden maar ook altijd tenzij je een brushless setup monteerd die een pak trager is als je brushed setup maar dat doet niemand.

ALs ik mijn Tekin Redline motor niet lichter vertand dan mijn brushed motor, Dan fik ij die uit.
Heel makkelijk gezecht om zwaarder dan brushed te vertanden maar dat geld niet voor iedere motor.
Ik kreeg van TeamTekin juist te horen licht te vertanden.
En dan niet licht in de vorm van 1 a 2 tandjes op mijn motor pinion.
Hier wat eindvertandingen van verschillende motoren die ik gebruik. Allemaal 10,5T op 5 cel.

Speedpassion 5,4 eindvertanding.
LRP X11 rond de 6 eindvertanding.
Tekin Redline 6,87 eindvertanding.

Als ik mijn Tekin zo zwaar vetand als de speedpassion kan ik nog geen 2 minuten rijden.
Als ik mijn speedpassion zo licht vertand als mijn Tekin rij ik zonder problemen rond.
Regelaar zonder koeling geeft dan 2 ledjes kwa temp aan. Dit betekend toelaat baar warm.

De vergelijkbare motoren waar we vorig jaar mee reden waren op 5,1 vertand.
DIt is dus zwaarder dan dat ik mijn brushless motoren vertand.
Je verhaaltje van zwaarder vertanden dan brushed gaat bij mijn regelaar niet op.

Je moet je info dus afstellen op de regelaar en de motor.
Niet op wat je zelf hebt.
Die GM en de LRP TC vertand je zwaarder ja maar dat is dus niet voor iedere regelaar.

Mooie discussie,

in elke post zit wel wat waarheid!
maar waar hebben we het over, iemand die met zijn vinger voelt of de motor te heet is!!!

Vorige week was er nog iemand op onze club die zei dat zijn motor toch wel erg heet werd, en niet zwaarder vertand moest worden.
Mijn temperatuur meter gaf echt 35 graden aan.... GEVOEL ZEGT NIKS!!
(een Bakker zal hem koud vinden en iemand die niks gewend is vind hem heet).

Eerst eens echt meten.. dan kun je daarop verder borduren.

Mooie discussie,

in elke post zit wel wat waarheid!
maar waar hebben we het over, iemand die met zijn vinger voelt of de motor te heet is!!!

Vorige week was er nog iemand op onze club die zei dat zijn motor toch wel erg heet werd, en niet zwaarder vertand moest worden.
Mijn temperatuur meter gaf echt 35 graden aan.... GEVOEL ZEGT NIKS!!
(een Bakker zal hem koud vinden en iemand die niks gewend is vind hem heet).

Eerst eens echt meten.. dan kun je daarop verder borduren.

dat klopt.
voelde aan mijn motor en dacht dat die te warm was maar hij was heel mooi 74 graden.
Was dus prima in orde.

meet ook op verschillende plaatsen van je motor eens, kan ook veel verschil geven.
(dus niet op de plek waar net de koele lucht aankomt, eerder op een verdoken plekje zonder luchtstroom)

meet ook op verschillende plaatsen van je motor eens, kan ook veel verschil geven.
(dus niet op de plek waar net de koele lucht aankomt, eerder op een verdoken plekje zonder luchtstroom)

en plaats daar een stikker als je motor blinkt. dan krijg je de juiste temp. Doe je dat niet , kan het zijn dat je een lagere temp krijcht dan de werkelijke temp is.

Ok,

Dus ik moet een brushless lichter vertanden dan een brushed of niet?
Het hele spul moet niet kapot gaan.
HEt gaat hier wel om een stock-spec, dus 280watt en 9.5turns 33000rpm

Met de vertanding 6.03 25/58 werden de regelaar en motor zo warm dat het zeer deed aan mijn vingers. Mijn accu blijft gewoon kamertemperatuur.

Met de vertanding 6.85 22/58 werd naar mijn idee alles iets minder warm, maar dat moet ik nog even goed uitproberen.

Mijn superstock TZ had ik 22/61 vertand. dat is 7.55. dit werd natuurlijk wel allemaal warm, maar niet heet ofzo. Zijn trouwens zeer goede motors en uitstekend met een TEU-101BK regelaar. nog nooit gehad dat de regelaar uitviel. Zit ook echt superveel vermogen in.

Nogmaals ik trek veel op vanuit stilstand / drift veel. Drift nu met slicks zoveel vermogen heeft het hele spul.

Als je constant met een 9.5 vertrekt vanaf nul ben je beter dat je hem hoger verplaatst, rond de 8, als je op grote banen rijd waar je de snelheid van de auto hoog houd kan je zulke motoren rond de 5 verplaatsen, daar vertrek je in principe maar één keer vanuit stilstand.
Wat de "gevoelstemperatuur" betreft, ga eens onder een douche staan van 45°c, je zal daar geen 2 sec onder blijven staan, voelt aan alsof je levend verbrand.
Dus voelen heeft geen enkele zin, meten is weten.
Overigens, LRP zegt dat zijn X12 reeks 120° perfect aankan.

MJ

en plaats daar een stikker als je motor blinkt.
huh ??

Als je met een IR meter meet op een blinkend oppervlak meet je lichtjes verkeerd. (Een blinkend oppervlak straalt minder goed warmte af). Op een plaats meten waar een matte sticker zit of een sticker plaatsen op dat goede meetplekje van je motor geeft de IR meter wel de juiste waarde.

Back