Tenshock Kohle mono 1

Ik heb een Tenshock Kohle mono 1 overgekocht van David.

Als het goed is krijg ik hem aan het einde van deze week, of begin volgende week. Ik heb er meteen een flex as +strut+strut houder bijgekocht.

Ik wil hem tot de zomervakantie brushed aandrijven. David raade mij een 540 motor aan. In de zomervakantie wil ik me een brushless setje kopen. Eventueel ook nog lipo's (dit zal waarschijnlijk niet doorgaan. Aangezien lipo's prijzig zijn en ik ook noog zo'n balanser moet kopen en een lipo lader)

Nu al een vraag.
Een hoeveel kilo stuurservo raden jullie me aan?

zodra ik hem heb zal ik foto's posten. En als ik vragen bij de opbouw heb dan meld ik me.

Ik hoop dat ik er een hoop plezier aan mag gaan beleven.

Mvg,

Niels

hallo,

ik zou zeggen koop een 7.5 kilo dat is meer dan genoeg en kost maar 15 euro of zo.
mijn miss vegas heeft dit ook en die is ook niet klein.

gr.

Niels,

Het is maar een klein rompje, met een klein roer, daarvoor heb je aan een (metal gear) miniservo of een standaard servo meer dan genoeg.
Ik stuur mijn 65 cm mono II ook met een miniservo, gaat prima.

Het kleine dingetje in de hoek:
full

Close-up:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben van plan om dan deze servo te halen: RcKIX, online vliegplezier met electro RC vliegtuigen

Hoe heb jij de servo steun aan de romp bevestig. Ik zie schroeven. maar ook een zwarte plaat eracher. zit de steun in de zwarte plaat geschroeft? en de zwarte plaat op de romp gelijmt?

Verder zie ik bij de boot van Jan een stuk klittenband op de bodem. En om de accu ook klittenband.
Nu zie ik wel de je lipo gebruikt. Is dit ook een slimme manier met accu met 7 cellen. Of is die te zwaar en gaat los?

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Da's wel een heel klein k*t servootje en geen metal gears, als dat een tik krijgt loop je kans op 'tandenpoetsen'.

De servosteun is gezaagd uit een stuk aluminium hoeklijn; bij het proefpassen bleek, dat de stelschroef voor de stuurstang nét onder de rand van de kap zou verdwijnen, dus heb ik er een vulplaatje van 2 mm ABS achter gezet, toen bleef de stelschroef bereikbaar.

Op de foto zie je vier boutjes, waarmee het roergarnituur aan de spiegel geschoefd zit, ik heb twee langere boutjes genomen en daarmee ook de servo steun vastgezet, dat scheelt weer het inlamineren van zo'n servosteun...

Mijn 12 en 7 cellen pakketten NiMH zitten met zelfklevend 50 mm breed klittenband in de boten; de 'haakjes' in de boot en de pluizige kant op de cellen, zit als een huis.

De witte 'back to back' klittenband om de Lipo's op de foto zijn voor het verstelgemak van de Lipo's, vanwege de mechanisch kwetsbaarder Lipo's wil ik daar liever geen zelfklevend klittenband op loslaten, voor je 't weet beschadig je je Lipo.

Groeten, Jan.

ding dong. Daar ging de deurbel.

En ja het was de romp.

De Strut+ de struthouder zaten nog in de verpakking.

Nu wil ik allen gaten in de speigel gaan dichtmaken. En dan nieuwen gaten maken voor deze hardware. Nu mijn eerste vraag. Hoe kun je het besten in carbon boren?

Om de flex as moet een teflon buisje. Is het de bedoeling dat deze naar buiten word gelijmt tot aan de strut?

Hier een paar foto's.

Foto-FM7SCNAY.jpg

Foto-XPHWIMPB.jpg

Laatst bewerkt:
Zojuist de gaten dicht gemaakt.

Foto-LRPYMB7B.jpg

Morgen avond wil ik het nieuwe gat gaan maken voor de anderen as. Maar op hoeveel MM afstand moet dit gat komen ten opzichten van de onderkant van de speigel?

Word aan het einde van de flex as tin gedaan. (waar je de as op de motor monteert)

Niels

Laatst bewerkt:
Leg de boot op een vlakke ondergrond, zo dat de spiegel en de step de tafel raken.
Zet nu je strut achter de boot, zodat je de propnaaf (of het dikke deel van de strut) ook de tafel raakt.

Het gat in de spiegel komt op hoogte van je strut, of iets hoger, al naar gelang hoe je de flexas naar binnen in de romp voert, je wilt namelijk wél verstelmogelijkheden houden...

Ik heb geen ervaring met een flexas met strut op een mono, dus daar moet iemand anders je even mee helpen.

Groeten, Jan.

ik heb het gedaan. de romp op een vlakke tafel gelegt, en de strut erachter gezet.
Dit is dan echt wel heel laag, het is lager dan het laagste punt van het grote gat wat er eerst zat.

Dus ik denk dat ik hem een paar MM omhoog doe.

Voor het boren in carbon. Zijn er bijzonderheden waar je goed op moet letten?

Hoe kan ik de positie van de motor steun het beste bepalen.

Volgensmij stond hij vroeger achter de laatste step(van af e achterkant gezien) Maar dit weet ik niet zeker. Hier zitten namelijk nog wat lijmresten.

Hallo Niels,

Hoe lang is de romp, en hoever steekt de prop straks achter de spiegel uit?

Zoals het nu gemonteerd is, lijkt het mij méér dan de 10-13% van de romplengte, de afstand die ik als vuistregel hanteer.

Ik had het gat in de spiegel lager gezet, die knik omhoog naar de spiegel vind ik niet fraai..., maar, misschien moet de strut wel een tikje omhoog als resultaat van de testruns, dus wie weet is het niet zo erg.

Groeten, Jan.

De romp is 61CM lang, met de lengte van de as achter de romp heb ik geen rekening mee gehouden.

Ik zal morgen het gat een beetje lager vijlen en de strut iets omhoog doen zodat hij in een mooie rechten lijn komt te staan. Dan zal ik ook gelijk de lengte goed doen. Dus tussen de 10-13%.

Ik ga met een 540 motor varen. Wat is een veilige maat prop voor hierop?

Hallo Niels,

Op welk voltage ga je de boot varen?
7 cellen NiMH is 8,4V x 5000rpm/V = 33.000 toeren aan de prop (rekening houdend met een rendement van de aandrijving van 80%).

Da's heftig!

Wat ook heftig is, is de maximale motorstroom van bijna 100A...
Tenzij je (hele) kleine propjes draait, zullen NiMH het spelletje niet zo lang meespelen, die kunnen op z'n best 40A continue leveren (als je hele goede cellen hebt).

Naar mijn bescheiden mening is deze motor niet geschikt voor een Mono I

Ik vaar in mijn mono I boten een TR 28-45 3600kv (hobbycity), op 2S Lipo (vanwege de wedstrijdregels), op 3S heb je een kogeltje...
Ook de 60A regelaar, die je hebt uitgezocht kan dit aan, bij die andere motor wordt dat kritisch.

Als je per sé een Ø 36 mm motor wilt gebruiken, neem dan zoiets:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6535
Dan blijven je NiMH ook een poos langer heel...
Een waterkoeling is verplicht. (als je niet na tien vaarten al een nieuwe wilt kopen)

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back