Richard Branderhorst
PH-SAM
@Student, bedoel je met "hold" throttle hold? Na touchdown zet ik de stickschakelaar op idle OFF, laat hem downspinnen met de pitch rustig onderin gehaald (bij mij dus graadje of -2) en als ik haast heb ga ik naar vol pitch UP. Heb dat ook moeten leren, dat met beleid te doen, want dan stopt hij lekker snel. Maar in de leerfase kwam hij een keer bijna los, vandaar de term "met beleid".
Ik heb ook nog wel een throttle HOLD er extra op zitten als ik ff iets aan de heli ga doen, of verplaatsen. Het is een super HOLD functie die onder alle omstandigheden de power naar de motor stopt. Het is met de JETI programmeerbaar via 2 logic switches, er is een Engelsman Harry Curzon die tientallen video's heeft gemaakt en eentje laat deze "super" hold zien. Ik heb hem ook op al mijn e-vleugelmodellen zitten.
Vandaag weer met de 500 die snelle decelleraties geoefend. Als ik hem echt level wil houden met pitch vol down dan moet ik de neus wel meer dan 45gr optrekken, dat zier er niet mooi uit. Ik heb nu ook ontdekt als je de neus rustiger achterover trekt dan beperk je wel de snelle daling die ontstaat door die pitch down, maar hij gaat wel zakken, met de neus licht omhoog, met wat voorwaartse snelheid. Nu zie ik gebeuren dat direct daarna de daalsnelheid afneemt, ik denk doordat hij soort van "autorotatie" aan het maken is, terwijl de motor gewoon loopt. Zie ik dat goed?

Ik heb ook nog wel een throttle HOLD er extra op zitten als ik ff iets aan de heli ga doen, of verplaatsen. Het is een super HOLD functie die onder alle omstandigheden de power naar de motor stopt. Het is met de JETI programmeerbaar via 2 logic switches, er is een Engelsman Harry Curzon die tientallen video's heeft gemaakt en eentje laat deze "super" hold zien. Ik heb hem ook op al mijn e-vleugelmodellen zitten.
Vandaag weer met de 500 die snelle decelleraties geoefend. Als ik hem echt level wil houden met pitch vol down dan moet ik de neus wel meer dan 45gr optrekken, dat zier er niet mooi uit. Ik heb nu ook ontdekt als je de neus rustiger achterover trekt dan beperk je wel de snelle daling die ontstaat door die pitch down, maar hij gaat wel zakken, met de neus licht omhoog, met wat voorwaartse snelheid. Nu zie ik gebeuren dat direct daarna de daalsnelheid afneemt, ik denk doordat hij soort van "autorotatie" aan het maken is, terwijl de motor gewoon loopt. Zie ik dat goed?