terugloop van wedstrijdrijders, wat kunnen we daar aan doen

• Topicstarter Topicstarter Peter Verkerk
  • Startdatum Startdatum
_cyclops_ zei:
't probleem is dat die er steeds minder zijn...

Daar gaat idd deze topic over.... :)

tnt nelis zei:
of gewooon zelf een baan uitzetten op je parkeer plaats met spuitverf wat wateroplosbaar is ofso je spuit een baan en later spoel je het weg met water geen gezeur van de mensen van wie de parking plaats is en toch een dag lol op je eigen baan.

Hiermee geef je dus al aan dat je niet ver van huis wilt gaan, zelfs niet naar een club in de buurt :evil:
Overigens worden officiele wedstrijden niet op zo'n circuit georganiseerd tenzij het een heuze club is die een semi professionele baan zo kan neerlegen. Een paar jaar terug was er zo'n baan in Enschede.

Mocht je het niet weten. Nationale wedstrijden vereisen de aanschaf van een licentie en inschrijfgeld van de wedstrijden, overigens is die 65 - 85 euro voor een jaar best wel te doen als deelnamekosten voor een officieel nationaal kampioenschap.

tnt nelis zei:
ik ben met het wedstrijd rijden totaal onbekent maar kan je ook geld bedragen krijgen voor een gewonne wedstrijd want dan is het een kwestie van 1 keer investeren (je moet wel goed kunnen rijden)
en met het prijzen geld onderhouden wel wat bijleggen maar niet veel dan, of snap ik het verkeert?

Nope, het gaat alleen om de eer en de beker. Als je uitblinkt kan het wel eens gebeuren dat mensen je spullen willen geven maar als je daar blij mee moet zijn..... Staat meestal verplichtingen tegenover en je moet altijd tevreden zijn over het gegeven product.

Roelof zei:
_cyclops_ zei:
't probleem is dat die er steeds minder zijn...

Daar gaat idd deze topic over.... :)

dat wilde ik weer ff duidelijk maken :)

Mario en Rob van de raco heb ik zien inschrijven voor een EK geloof ik.. daarbij kwamen de kosten al snel op de 140 euro te liggen alleen voor 't inschrijven en lid worden van nomac, dacht ik...

'k vind dat persoonlijk ook al wel veel, 'k weet niet wat 't kost om icc's mee te rijden of om een NK te rijden maar, misschien ligt 't ook wel een beetje aan die kosten (als die er zijn? )

nog even iets anders, ik en andere hebben het eigenlijk telkens over kosten... is er misschien een andere reden waarom mensen niet meer wedstrijd rijden.. 'k weet van roelof dat je iig 't al niet leuk vind met de regels die de nomac maakt e.d. (ja ik lees homepages:) )
misschien zijn er meer en daarom gestop, of zijn de wedstrijden zelf niet spannend genoeg?

Tja...die olympische gedachten is leuk natuurlijk...meedoen is belangrijker dan winnen.
Persoonlijk win ik liever als ik ongeveer 1500 euro heb uitgegeven aan een auto (aanschaf) exclusief de maandelijkse kosten.

Wanneer je wedstrijden rijdt vind ik dat je voor de winst moet gaan en als je dat wil kan je je motor dus niet even iets minder scherp afstellen of iets rustiger rijden.
Wat dat betreft ben ik het dus compleet met cyclops eens, het is gewoon te duur als je geen sponsor hebt. Zelf heb ik ook al met meerdere mensen hierover gesproken en uit alle gesprekken kwam naar voren dat het 'competatief' meedoen aan wedstrijden haast niet te doen is tenzij je een hele goede baan hebt :P

Het lijkt me zelf ook leuk om eens een seizoen te rijden en dan niet direct voor de prijzen maar bijvoorbeeld voor de ervaring maar daarna wil je toch wel eens winnen lijkt me.

_cyclops zei:
nog even iets anders, ik en andere hebben het eigenlijk telkens over kosten... is er misschien een andere reden waarom mensen niet meer wedstrijd rijden.. 'k weet van roelof dat je iig 't al niet leuk vind met de regels die de nomac maakt e.d. (ja ik lees homepages:) )
misschien zijn er meer en daarom gestop, of zijn de wedstrijden zelf niet spannend genoeg?

Klopt, er is een moment geweest dat men kon mierenneuken over een spoiler die 1mm te hoog stond of een auto die 1 gram te weinig had. Het haalt de hobby uit de sport vandaan. Ik en vele andere rijders blijven het eerder een hobby dan een sport vinden.....
Toen was het ook een tijd dat bepaalde mensen meer mochten dan anderen, de ene persoon durfde amper de ander "per ongeluk" te tikken terwijl de ander die ene met grof geweld zo door de pits heen kon duwen, gelukkig zijn die tijden er niet meer.
Ook de uitlaten/insboxen is een pure commerciele regel. Op het moment dat de insbox werd ingevoerd was er maar 1 fabrikant die ze maakte en dat kan geen verplichting zijn in een open klasse. Naast dat bleek het bij de ene motor wel te werken en bij de andere motor geen reet.
Ook de EFRA keuring voor uitlaten stelt niets voor. Ik ken de meetmethode en er wordt een motor gepakt zoals iedereen kan kopen en op alle uitlaten getest. Div. motor/uitlaat combinaties worden nooit getest (laat staan de vet getunde fabrieksmotoren) en kan je nooit zekerheid hebben om aan de verplichte 82dB te voldoen terwijl je wel verplicht een EFRA goedgekeurde uitlaat moet hebben van veel geld voor een hoopje geperst aluminium.
Vele oude uitlaten zijn vaak stiller door de dikke materialen maar helaas mag je die niet meer gebruiken :evil: (hoezo op kosten jagen)
In Amerika zijn ze slimmer, daar maakt het geen reet uit wat je aan uitlaat hebt, als je maar onder die 85dB komt.

Tegenwoordig is het een gezellige club waarmee je de kampioenschappen rijdt (op wat rotte eieren na) en heerst de strijd der merken niet zo zoals het vroeger wel deed.

Die hoompeets is al een tijdje oud, ik heb plannen om die anders te maken maar het komt er gewoon niet van. Het geeft wel een idee hoe men vroeger als organisatie te werk ging.

hmm oke, dit geeft wel weer een andere indruk van de wedstrijden enzo.. is het geen idee om hier dezelfde regel te hanteren als in de us, max 82db output, en zelf maar kijken wat je gebruikt?

inwezen is dat hetzelfde als wat ze willen bereiken met de ins-box... maybe zijn 't de kleine dingen die 't toch weer interessant maakt...

'k wil zeker niet zeggen dat we die amerikanen moeten achteraan lopen, ín tegendeel, op 't mrx3.com forum wordt ook flink afgegeven op de ROAR organisatie, op hun website staat bv. nog dat 't wk 2003 nog moet beginnen....

Misschien lig 't ook wel aan 't regelement wat er is waardoor mensen niet meer aan wedstrijden mee doen... als 'k idd een uitlaat voor 60 euro moet kopen die niets anders doet als degene die ik nu heb, dan kan 'k me voorstellen dat 't minder leuk wordt...

maar alles kost een hoop geld een dagje pretpark kost het ook etc.

ik denk dat veel mensen er ook een gewone sport bij doen (dat is eigenlijk hun hoofd sport) en dan RC voor de fun dan is dat best prijzig idd.

plus dat voor veel mensen de baan toch weer behoorlijk stuk rijden is dat er ook nog eens bij.

ik weet ook niet allemaal maar het kunnen zoveel factoren zijn.

motorcros of karten kan je ook niet zomaar doen.
je doet het is 1x op een daarvoor bestemde baan maar je gaat ook niet meteen een motor of kart aanschaffen.

en als je het dan al aan schaft dan moet je nog maar eens opgenomen zien te worden in die catogarie rijders dat is ook allemaal een kunst.

R/C racen is op zich een sport die iedereen op verschillend niveau kan beoefenen.

Als ik het goed heb is er een gebrek aan motivatie om mee te doen.

Wat kunnen rijder, clubs en winkeliers hier aan doen??

Gooi het er uit mannen!! :?

ik denk dat er zowiezo al documentatie in de winkel moet leggen over rijden op banen.
Ik denk ook dat er toch snel het idee gegeven word dat wij (dus de mensen die in de winkel komen met ik wil RC rijden ) er niet goed genoeg voor zijn.(terwijl dit gevoel eigenlijk helemaal niet gegeven word maar het een ontwetendheid is van de winkelier die zelf niet op circuits komt).
ook vind ik dat je niet echt op word genomen als je als brookie op het circuit komt al word gezegt van wel.
en echt alle auto's moeten welkom zijn en dat je er niet mee uit de voeten komt merk je zelf snel genoeg.
ook vind ik dat de winkelier zelf toch iets meer naar competitie gerichte auto's moet sturen niet voor het geld maar veel mensen zullen later toch liever iets meer geld uit gegeven hebben voor een serpent impulse in de aanbieding waar ze wel op het circuit mee kunnen mee komen.

en de achterlijk prijzen zullen iets omlaag moeten.(maar dit is de schuld van de staat met hun achterlijke invoer rechten en belastingen)

Correct me if im wrong....

Er zou naar mijn mening een standaard klasse moeten komen. In deze klasse mag alleen met producten gereden worden zoals deze bijv. in de winkel verkocht worden. Eventueel kan je er zelf een merk-divisie aan toevoegen, compleet voorgeschreven auto waarbij je de edge moet halen in de afstelling ervan en ofcourse je skillz :P
Hiermee maak je het leuker voor mensen om in te stappen en maak je de competitie ook aantrekkelijker volgens mij.

Ik snap ook wel dat fabrieksteams en echte fanatieke rijders dat niks zullen vinden maar laat die dan in de "ere divisie" rijden ofzo en voeg er een "eerste divisie" aan toe. (als jullie begrijpen wat ik bedoel :) )

Verder zal een prijsverlaging natuurlijk helpen.

Just my two cents.

'k denk dat een standaard klasse wel een goed idee is.. 't probleem is alleen dat die nevernooit merk afhankelijk mag zijn, en dan kom je eigenlijk op een regelement uit wat je nu hebt.. je auto mag bla bla wegen en je mag zus en zo wel, maar dat en dat niet....

wat sphereman zegt over de winkels ben ik het ook niet helemaal mee eens.... als ik bij een goede zaak binnnenstap dan vragen ze me wat ik er mee wil, en 'k denk dat 't eerste antwoord (als je de circuits e.d. niet kent) al snel is, 'gewoon rijden op staat'..... dan geef je zelf al aan (ook al weet je 't niet) dat je dus niet op een circuit wil, dan verkoopt de verkoper je ook geen circuit auto.. als je er dan toch komt sta je gelijk voor een grotere aankoop... omdat je een circuit wagen nodig hebt...

maar 'k denk ook niet dat dat het is.. iemand die wedstrijden gaat rijden zal toch al wel een jaartje gewoon leuk met de hobby bezig zijn, dat is mijn plan ook een beetje, eerst kijken en zien wat je leuk vindt en dan na 'n jaar of 2 is gaan kijken voor iets wat echt alleen op het circuit uitgelaten kan worden.... 'k ga niet gelijk een dure aankoop doen terwijl ik niet weet of 'k het wel echt leuk vindt...

nou dit is idd zoiets als ik bedoelde.
er moet iets zijn waarmee je met je hpi protech mugen etc. ook echt moet kunnen rijden op het circuit en als je dat echt leuk vind dat je dan kan beslissen of je verder gaat mtx3 710 etc.

eerder weet je niet of je circuit leuk vind en eerder bouw je ook geen ervaring op.

May I correct you.

De standaard klasses bestaan. In de Electro wordt er met tourwagens in een stock-klasse en met de F1 met 19 turns motoren gereden welke nog eens met en maximale korting worden aangeschaft, hierdoor is de behoefte voor super accu's en regelaars veel minder maar ook de goedkope auto's kunnen mee doen vanwege de lagere snelheden en dus de mindere behoefte voor een goede wegligging.

Bij de brandstof is de 1:10 een soort standaard klasse, alleen EFRA-legal motoren zijn toegestaan. Deze motoren zijn gespecificeerd op poorthoogtes en groottes, de gat in de carb en de doorlaat in de krukas maar helaas niet de vorm van een poort en de grootte en timing van de inlaat in de krukas waar dus veel verschillen in terug te vinden is. Voor de fabrieksrijder of degene die een dremel duven te hanteren kunnen veel uit een motor persen door alleen de krukas tuning.

Bij de bigscale is er ook een standaard klasse waarbij er een beperking is aan motoren en tuning.

Kortom, het bestaat wel alleen zijn de regelementen vooral bij de 1:10 brandstof niet waterdicht en lijkt daar ook geen behoefte aan te zijn om de eerlijkheid maximaal te houden, vreemd eigenlijk.

Bij de 1:8 is dit geprobeert door 1 klasse met 16% nitro en een 7mm carburateur te laten rijden, is geen succes geweest omdat men toch met ander spul moesten rijden dan op de clubraces.

Maar wat is er wel aan te doen ?
PR is 1 groot toverwoord, laat je omgeving zien dat er een club/circuit in de buurt is en probeer uitslagen op de lokale kabelkrant te krijgen zoals vele andere clubs dat ook doen maar laat ook winkeliers mee promoten.
Probeer bv. als club een op een lokale plein tijdens festiviteiten een demo race te organiseren, zeker weten dat het werkt, zoals in Lisse ook vele jaren gebeurt.
Ik zou het super vinden als er een item mogelijk was in het voorprogramma van RTL F1, ik heb het ook vele malen geprobeert maar helaas niet interessant genoeg voor ze.

De Baanbrekers probeert ook van alles. We hebben een zeer nauwe samenwerking met de Radiocontrol en hebben 3 jaar met veel aandacht op de beurs in Rosmalen gestaan en deze winter mogelijk in Zwolle. Ook hebben wij de racecursus van het blad met een klein succes georganiseerd.

Probleem bij de welwillende jeugd is dat naast de kosten ze ook afhankelijk zijn van een goedwillige persoon die het vervoer wil doen en mee wilt helpen.
De kosten voor een uitlaat en insbox is nog te overzien, de oude uitlaat kan je altijd nog op straat of in clubraces opgebruiken.

Maar ik vraag mij wel af wat de werkelijke gedachtengang is bij de leden van een club. Op een club zoals Heemstede rijden er alleen al vele 10-tallen met een 1:10 brandstof. Die gasten staan er ieder weekend en iedere clubrace maar kunnen klagen dat een NK rijden duur is terwijl dat niet direct zo is. Ik vrees dat het gewoon een kwestie van animo is.

als 't een kwestie van animo is, ligt het misschien toch aan de 'ik kan niet winnen'-factor.

Maybe moet er een klasse komen waar geen fabrieks/gesponsorde rijders mogen meedoen?

_cyclops_ zei:
als 't een kwestie van animo is, ligt het misschien toch aan de 'ik kan niet winnen'-factor.

Maybe moet er een klasse komen waar geen fabrieks/gesponsorde rijders mogen meedoen?

Mja, met die instelling moeten ze het ook opboxen tegen de betere rijders op hun club....... dus het is een selectieve animo....

Een klasse zonder gesponserde rijders.... is wat voor te zeggen....
Maar ik ben zo iemand die alles zelf betaal, er is geen enkele cent van een ander (opwat korting na) die mee betaalt. Stel ik ga volgend jaar in zo'n klasse rijden en krijg van een fabrikant super motoren om mee te rijden, als ik niets zeg zal je dat ook niet weten. (en ik zit momenteel in een testprogramma met een eventuele uitzicht op..)

efe terug komen op de kosten van wedstrijd rijden ik heb geluk ik heb sponsor gevonden 2 zelf mijn baas en oom alleen paar stikkers van hun erop en passen ook nog bij de kleuren.ik ga volgend jaar beginnen met icc eerst de b classe en andere wedstrijden zoals club wedstrijden of open nk ik probeer het gewoon

dus probeer sponsor tekrijgen als je wat minder kosten wil want ander had ik ook geen wedstrijden gereden :wink:

Roelof zei:
_cyclops_ zei:

Mja, met die instelling moeten ze het ook opboxen tegen de betere rijders op hun club....... dus het is een selectieve animo....

Een klasse zonder gesponserde rijders.... is wat voor te zeggen....
Maar ik ben zo iemand die alles zelf betaal, er is geen enkele cent van een ander (opwat korting na) die mee betaalt. Stel ik ga volgend jaar in zo'n klasse rijden en krijg van een fabrikant super motoren om mee te rijden, als ik niets zeg zal je dat ook niet weten. (en ik zit momenteel in een testprogramma met een eventuele uitzicht op..)

nadat 'k had gepost kwamen idd gelijk vragen in me op over hoe ze dit moeten controleren, en wanneer iets sponsoring is, als ik met stikkers vna 2brothers ga rijden omda t'tk gewoon een goede winkel is en 'k hun wel support, en dan win, zullen mensen gelijk zeggen dat je gesponsort wordt, officeel of niet :)

Tja dan zou de "BAAS" zijn prijzen van zijn product is reduceren dan komt er misschien meer interesse voor.

MobFigure zei:
Tja dan zou de "BAAS" zijn prijzen van zijn product is reduceren dan komt er misschien meer interesse voor.

De "BAAS" :lol: werkt er aan mannen .... Dank je Roelof, ik ben alleen niet de "baas".

Back