_cyclops zei:
nog even iets anders, ik en andere hebben het eigenlijk telkens over kosten... is er misschien een andere reden waarom mensen niet meer wedstrijd rijden.. 'k weet van roelof dat je iig 't al niet leuk vind met de regels die de nomac maakt e.d. (ja ik lees homepages

)
misschien zijn er meer en daarom gestop, of zijn de wedstrijden zelf niet spannend genoeg?
Klopt, er is een moment geweest dat men kon mierenneuken over een spoiler die 1mm te hoog stond of een auto die 1 gram te weinig had. Het haalt de hobby uit de sport vandaan. Ik en vele andere rijders blijven het eerder een hobby dan een sport vinden.....
Toen was het ook een tijd dat bepaalde mensen meer mochten dan anderen, de ene persoon durfde amper de ander "per ongeluk" te tikken terwijl de ander die ene met grof geweld zo door de pits heen kon duwen, gelukkig zijn die tijden er niet meer.
Ook de uitlaten/insboxen is een pure commerciele regel. Op het moment dat de insbox werd ingevoerd was er maar 1 fabrikant die ze maakte en dat kan geen verplichting zijn in een open klasse. Naast dat bleek het bij de ene motor wel te werken en bij de andere motor geen reet.
Ook de EFRA keuring voor uitlaten stelt niets voor. Ik ken de meetmethode en er wordt een motor gepakt zoals iedereen kan kopen en op alle uitlaten getest. Div. motor/uitlaat combinaties worden nooit getest (laat staan de vet getunde fabrieksmotoren) en kan je nooit zekerheid hebben om aan de verplichte 82dB te voldoen terwijl je wel verplicht een EFRA goedgekeurde uitlaat moet hebben van veel geld voor een hoopje geperst aluminium.
Vele oude uitlaten zijn vaak stiller door de dikke materialen maar helaas mag je die niet meer gebruiken :evil: (hoezo op kosten jagen)
In Amerika zijn ze slimmer, daar maakt het geen reet uit wat je aan uitlaat hebt, als je maar onder die 85dB komt.
Tegenwoordig is het een gezellige club waarmee je de kampioenschappen rijdt (op wat rotte eieren na) en heerst de strijd der merken niet zo zoals het vroeger wel deed.
Die hoompeets is al een tijdje oud, ik heb plannen om die anders te maken maar het komt er gewoon niet van. Het geeft wel een idee hoe men vroeger als organisatie te werk ging.