Als het een drogelading schip is, zul je niet vaak meemaken dat de lading in het midden ligt of op de uiteinden, i.v.m. buigkrachten en tanktopbelasting.Had niet verwacht dat het bij een model merkbaar zou zijn, bij mij aan boord, binnenvaartschip van 62x7.20, goeie 800 ton, merk ik geen enkel verschil, ofdat de lading netjes verdeeld ligt, of grotendeels in de midden.
Bij tankers kan het wat meer voorkomen, omdat de lading nu eenmaal in "blokken" ligt.
Bij ons (3000 kuub laadruimte, 5 x 2 tanks) merk je het wel of de lading alleen in het midden ligt of op de uiteinden, alleen gezien de aard van ons bedrijf (bulkladingen, we zijn vol of we zijn leeg) komt die situatie niet heel veel voor.
Bij mijn vorige baas (wereldwijd, parceltrade, grote schepen) was de verdeling wel altijd heel erg wisselend, en moest je er wel degelijk rekening mee houden tijdens manouvreren.
Je ziet het vaak goed als je naar versnelde opnamen van afmerende of ontmerende grote zeeschepen kijkt, dat er erg veel "geslingerd" wordt....
Had eerst ook het probleem dat ik heel veel roer moest geven om een bocht te laten maken, en daarna weer veel roer om hem recht te krijgen. Maar door andere roeren te hangen met een ander profiel stuurt hij met een minimale uitslag.
