Oh, is helemaal geen stomme vraag hoor...
Vermoedelijk zal het ding inderdaad domweg niet ver boven de 10K uit WILLEN komen...
Waar ik op doelde, is dat het opgegeven vermogen, zelfs verminderd met de 20% die je met benzine verliest, voor de gebruikte props ongeveer die toerentallen zouden moeten betekenen. alleen, de motor zou dan ten minste bóven het piektoerental (9500) moeten draaien, in het dalende deel van de vermogenscurve.
Het punt is: (strikt theoretisch) de motor is opgegeven voor 0,7 kW bij 9500 toeren. Da's ongeveer 1 PK, en op Nitro.
Zou dus rond de 0,8 PK moeten zijn op benzine. Ik haal maar 0,4 PK bij ongeveer 9000 toeren (als ik Pé Reivers propcalc mag geloven). Dat geloven, dat doe ik wel ongeveer, om reden dat twee verschillende props (3 blads 10 x 7 en 2 blads 11 x 6) vrijwel hetzelfde vermogen opleverden.
Nu is dat
opgegeven vermogen nogal een wassen neus, maar ik kwam het volgende fimpje tegen:
Daar zie ik dezelfde motor, met op het oog dezelfde uitlaat, op 5% Nitro een MA 12 x 6 met 8200 toeren ronddraaien. En oh verrassing.... volgens dezelfde sheet, is dat ook vrijwel op de kop af 0,4 pk.
Als ik rekening houd met dat 8200 ruim onder het toerental van piekvermogen ligt, zou ik kunnen schatten, dat die motor op Nitro bij 9500 toeren om en nabij de 0,5 pk levert, en dan zit ik opeens toch redelijk in de buurt van "20% minder vermogen op benzine"....
0,4 pk is voldoende om een Charter te vliegen: ooit, lang geleden, had ik een Enya 29, die met een 10 x 6 ongeveer 10K draaide. En dat is ook om en nabij dit vermogen. Die kreeg de Charter prima in de lucht....
Ben er redelijk zeker van, dat 9000 toeren met een 11 x 6 die Charter ook prima in de lucht krijgt.
Ook niet vergeten, dat de motor nog lang niet "los" is, daar kan nog wel een uurtje of 5 a 10 overheen gaan....