Test: Methanolmotor op benzine

Gisteravond weer laten lopen, motor liep erg onregelmatig, zie ik de gas-servo wilde bewegingen maken, had ik de ontvanger accu vanwege korte bedrading tegen de ontsteking aanliggen :weetnie:, tja da's vragen om storing. Ontvanger accu verplaatst, gewoon weer steady draaien.
- Toch stopte de motor regelmatig, na wat observatie blijkt er toch lucht bellen in de slang van klep naar carb te ontstaan...?
Dit gebeurde vandaag nog steeds ondanks slangetje vervangen. Slang tussen klepje en tank ontstaan geen lucht bellen in...
- Tevens meerdere malen vol gas afstelling geprobeerd echter slaat (te) vaak af. (klepje met meerdere afstellingen geprobeerd tussen 70 & 80%. Toen bleek dat het klepje, na afslaan vol gas, gestopt was. Als ik dan het servo snoertje los neem vd ontvanger en weer terug plaatst doet het klepje het weer. Eea reproduceerbaar bij vol gas...

Wat nu, kan ff niet verder tot ik begrijp waarom bovenstaande 2 zaken gebeuren.
Kan het klepje of de elektronica niet tegen trillingen?
Heb ik misschien een defect exemplaar van het electronica bordje ?
Gekke is dat eea prima stationair en half gas blijft lopen totdat de lucht belletjes de carb bereiken natuurlijk...
Ik weet ut ff niet meer...:oops::frustie:

Hoe zien die belletjes er uit? Als een heel fijn neveltje? Of echt afzonderlijk te onderscheiden belletjes?
Het neveltje zie ik vaak en leidt bij mij in ieder geval nooit tot problemen. Als je losse belletjes ziet die steeds groter worden, heb je denk ik een warmte probleem.

Het probleem met de driver, dat je klepje stilvalt, kun je het beste even met Hans Meijdam opnemen, want van dat deel heb ik gewoon niet zo heel veel verstand.

Hoe zien die belletjes er uit? Als een heel fijn neveltje? Of echt afzonderlijk te onderscheiden belletjes?
Het neveltje zie ik vaak en leidt bij mij in ieder geval nooit tot problemen. Als je losse belletjes ziet die steeds groter worden, heb je denk ik een warmte probleem.

Het probleem met de driver, dat je klepje stilvalt, kun je het beste even met Hans Meijdam opnemen, want van dat deel heb ik gewoon niet zo heel veel verstand.
Losse belletjes die steeds groter worden en ze ontstaan vanuit de kant van het klepje. Carb is koud, niet ijskoud maar warmt niet op of zo.
Klepje inpakken of juist niet en alleen uit de lucht stroom halen?
IMG_8473.jpeg

Vwb contact Hans, ga ik doen.

Losse belletjes die steeds groter worden en ze ontstaan vanuit de kant van het klepje. Carb is koud, niet ijskoud maar warmt niet op of zo.
Klepje inpakken of juist niet en alleen uit de lucht stroom halen?
Bekijk bijlage 616112
Vwb contact Hans, ga ik doen.
Slangetje op de foto boven is reeds vervangen door slangetje zelfde binnen diameter als die tussen tank en klepje.
En klepje zit reeds op het hout gemonteerd ipv de motor steun.

als de slang of het klepje nogal vibreert tijdens de motorloop dan herken ik dat... in mijn testbokje zie ik luchtbelletjes ontstaan in het hoogste punt van de lus van de leiding, op een of andere manier ontstaat er gasvorming als de brandstofleiding hevig vibreert
leidingkje fixeren en probleem was weg

Brandstofslangen zo KORT mogelijk, met zo weinig mogelijk bochten, liefst in opgaande lijn.
Trilling tegengaan, benzine is wat gevoelig voor cavitatie.
Ik kan het niet zien op de foto, dus check ook even of het stuikrandje van de solenoid helemaal tegen het metaal van het huisje aan ligt.

Yes, Hans M. heeft de luchtdruk sensor vervangen :worship: daar deze defect bleek. Driver is weer met Pieter Post mee naar Voorburg.
Vwb de olie, bleek later dat ik per ongeluk 2x zoveel olie aandeel had :oops:, 1 op 7,5 ipv 1:15. Het resultaat van Castrol RS2 power is dus alles behalve slecht, zie foto beneden, links RS2 1:6.5 rechts Klotz 1:14.5 (Scheutje van Serge Pot ;-)
Bij Klotz is er iets meer uit het craptankje uit gesmeerd. Wat echter vooral opvalt is dat Klotz er donkerder uit komt en bij RS2 duidelijk nog aan de bruine kant en meer ‘opgelost’ is.

Zelf zo dom geweest, later ff gegoogled en voor 1:15 350ml aanmaak is 32,3 ml en niet 52,4 zoals eerder door mij aangemaakt. Ik weet moet gewoon meer aanmaken tegelijkertijd, edoch spuitfles (350ml van m’n jongens) uit autotjes tijd was ff handiger met trechter, koffiefilter tbv ‘brandstof hygiëne protocol’ en tanken.

IMG_0710.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik weet moet gewoon meer aanmaken tegelijkertijd, edoch spuitfles (350ml van m’n jongens) uit autotjes tijd was ff handiger
:D :D :D je KUNT óók "meer aanmaken" en DÁN met koffiefilter in die spuitfles doen, natuurlijk :D :D :D

Zo doe ik het ook: 1 liter olie en 10 liter peut (1:10) in een grote kan, en met koffiefilter en trechter in whatever flessie ik het maar nodig heb...
Voor pokkebootje is dat een glazen jampotje, voor de vliegtuigen een "fieldcan" met slangen.

Tegenwoordig meng ik ook weer 1:50 (ongeveer, die motor is minder kritisch voor 1:49 of 1:51 :D) maar dat doe ik gewoon met 1 liter 1:10, en dan leen ik 4 liter klare peut uit een van de brommers. Dat gaat in een apart jerrycannetje, en van dáár weer via een koffiefilter in de halve liter spuitfles (ja, ook IK heb autootjes gehad...) die ik mee neem naar de waterkant.

Niet over inzitten, die "infrastructuur", die groeit vanzelf naar behoefte.

Het enige wat telt, is dat je mengsel consistent is, zoals je hebt gemerkt. Nog niet eens zozeer omdat dat "beter voor je motor is" (alle oliesoorten van tegenwoordig zijn minimaal gewoon goed, en meestal gewoon "supergoed") maar meer vanwege de interpretatie van de resultaten. Beetje meer of minder olie, ander merk, en de kleuren en hoeveelheden residue veranderen, en dan weet je niet meer wat "normaal" is.
Constante mengverhouding en zelfde oliesoort, dan vallen veranderingen sneller op, en weet je dus sneller of er wel of niet wat aan de hand is.

Over "grote hoeveelheden", maak je geen zorgen over eventuele achteruitgang van kwaliteit of zoiets. Dat doet het niet. Ook een kan E10 met 1:10 Castrol, gaat NIET achteruit in kwaliteit, ook niet bij 2 jaar bewaren.
Door allerlei omstandigheden heb ik vorig jaar véél minder verbruikt dan normaal en de huidige kan is anderhalf jaar oud en nog meer dan halfvol.
Mijn motoren lopen er nog precies even goed op, starten even makkelijk, en ik kan er echt helemaal NIETS aan merken.
Zie ook geen achteruitgang ten gevolge van de Ethanol, geen corrosie of vuil in carburateurs of wat dan ook.

Vanmiddag heeft MIJN 5 cc viertakkie voor het eerst in 6 maanden weer gelopen. En ik had wat geks:
Deze motor heeft wel vaker langere tijd stil gestaan, en eigenlijk altijd startte hij vlot na zo'n langere pauze.
Vanmiddag niet. In eerste instantie geen spoor van leven. Alles was in orde (geen verstopping, bougie vonkte etc etc) dus ik kon alleen maar concluderen dat het staartje brandstof wat in de leiding van tank naar motor was blijven staan, toch om een of andere reden "bedorven was".
Hoe dan ook, ik heb het op de lompe manier opgelost: Tank leeg, ontsteking uit, gas vol open, vinger op de inlaat, en starter er op tot er een flinke natte plek onder de uitlaat lag. Vinger weg, en nog een paar seconden de starter er op.

Daarna ontsteking aan, gas op verhoogd stationair, en pats! Eerste klap lopen. Tank weer gevuld, en een paar leuke vluchtjes gedaan, absoluut géén problemen meer gehad. Moeiteloos handstarten.

Heel vreemd, nog nooit eerder meegemaakt. De andere kist die ik bij me had, had al 2 jaar niet gelopen, maar liep wel zonder al te veel problemen (afgezien van een rotte ontvangeraccu, dus niet mee gevlogen verder).

Dat brein van mij is soms traag, maar het stopt nooit...

Mijn ouwe Chartertje met zijn 5 cc torretje, verbruikt in de praktijk zo om en nabij de 180 ml per uur.
In de botensectie ben ik met een sleepbootje bezig, met een 20 cc viercylinder viertakt er in. Die blijkt OOK heel om en nabij de 180 ml per uur te verbruiken.

Dat is grappig, omdat dat vliegtuigmotortje gemiddeld zo om en nabij de 8000 toeren draait en gemiddeld ergens in de buurt van 100 Watt produceert.
De motor van Woutertje is 20 cc, dus vier keer zoveel inhoud, zal ergens in de orde van grootte van 1500~2000 toeren draaien (dus heel ruw genomen 1/4 van het toerental) en ook "ergens in de buurt van de 100 Watt" produceren.

Zulke dingen vind ik grappig en opmerkelijk, en het geeft aan dat beide motortjes zich toch heel redelijk aan de wetten van de thermodynamica houden...

Is er bij mij thuis dus toch nog IETS wat zich aan de wet houdt... :p

Funfactor: ____aantal bladen___ _

Back