Aad, ik gebruik Castrol RS 2-stroke, en mijn ervaringen met deze olie zijn 100% positief (plm 100 uur in Zenoah, 45 uur in de .50 benzine heli, en nu ongeveer 10 uur in een kleine 2-takt en nog eens 10 uur in de .52 viertakt).
Olie is tamelijk goedkoop, als je het via deze site per 10 liter bestelt: http://www.oliewereld.nl/motorolie-motor/castrol-2-takt/castrol-power-rs-2-takt (wees niet bang dat je met heel veel olie blijft zitten, iedereen wil tegen die prijs wel een flessie van je overnemen: van de 10 flessen die ik vorig voorjaar besteld heb, heb ik er nu nog twee over....
)
Ik zelf zie niks in het extra smeren van dat drijfstanglager: de hoeveelheid olie in het blok ligt vast in de constructie (de vorm van het carter en de locatie van de ontluchtingsnippel) en je moet dat zien als een overstromende emmer: De olie lekt langs de zuigerveer, en vult de "vrije ruimte" in het carter op. Natuurlijk zit dat carter niet vol met olie, de rondgaande drijfstang spettert de olie in het rond, en zodra er "teveel" olie in het carter zit, bereikt dat de ontluchtingsnippel en word het naar buiten geblazen.
De hoeveelheid olie die er uit die nippel komt, zegt niet heel veel over hoeveel olie er in het carter aanwezig is.
Die hoeveelheid is overigens puur afhankelijk van hoeveel er langs de veer lekt, NIET van hoeveel er in de brandstof zit (ik smeer supervet, maar naar schatting bereikt slechts 10 a 15% van de toegevoerde olie daadwerkelijk het carter, maar ik heb sterk het gevoel dat als ik het oliepercentage in de brandstof halveer, de hoeveelheid olie richting de drijfstang in ml per minuut, gelijk blijft)
Ergo: smeer je bij stilstand wat extra olie het carter in, dan zal dat er in de eerste minuut na starten gelijk weer uitgegooid worden. En daarna krijgt je drijfstang weer precies dezelfde hoeveelheid olie als anders.
Een extra nippel, als je die niet afdopt tijdens het vliegen, zal er toe leiden dat de olie daár naar buiten gaat, en niet meer de nokkenas bereikt. Dus dat zou ik al helemaal niet doen.
ALS je al wat wilt doen, vergroot dan het veerslot met 0,1 mm, dan komt er meer olie richting het carter. Dat levert niet méér olie in het carter op, maar wel een iets vlottere verversing. Maar ik kan me voorstellen dat dat een erg drastische stap is voor een nagelnieuwe motor.
Gewoon wat vetter smeren dan die 1:20, en dan moet het goed zijn..
Wat wel belangrijk is (in mijn optiek) is dat je vóór de eerste start het achterdeksel opent, en de hele motor rijkelijk smeert, want doe je dat niet, dan loopt de drijfstang de eerste minuut met maar heel weinig olie (het duurt even voor het carter "vol" is).
Inlopen, Geloof dat Saito zegt dat je het toerental heel gematigd moet houden.
Zelf heb ik nu 3 motoren gewoon stationair laten pruttelen (plm 10 uur lang) met héél zo nu en dan een schot vol gas, en dat ging gewoon goed.
Olie is tamelijk goedkoop, als je het via deze site per 10 liter bestelt: http://www.oliewereld.nl/motorolie-motor/castrol-2-takt/castrol-power-rs-2-takt (wees niet bang dat je met heel veel olie blijft zitten, iedereen wil tegen die prijs wel een flessie van je overnemen: van de 10 flessen die ik vorig voorjaar besteld heb, heb ik er nu nog twee over....

Ik zelf zie niks in het extra smeren van dat drijfstanglager: de hoeveelheid olie in het blok ligt vast in de constructie (de vorm van het carter en de locatie van de ontluchtingsnippel) en je moet dat zien als een overstromende emmer: De olie lekt langs de zuigerveer, en vult de "vrije ruimte" in het carter op. Natuurlijk zit dat carter niet vol met olie, de rondgaande drijfstang spettert de olie in het rond, en zodra er "teveel" olie in het carter zit, bereikt dat de ontluchtingsnippel en word het naar buiten geblazen.
De hoeveelheid olie die er uit die nippel komt, zegt niet heel veel over hoeveel olie er in het carter aanwezig is.
Die hoeveelheid is overigens puur afhankelijk van hoeveel er langs de veer lekt, NIET van hoeveel er in de brandstof zit (ik smeer supervet, maar naar schatting bereikt slechts 10 a 15% van de toegevoerde olie daadwerkelijk het carter, maar ik heb sterk het gevoel dat als ik het oliepercentage in de brandstof halveer, de hoeveelheid olie richting de drijfstang in ml per minuut, gelijk blijft)
Ergo: smeer je bij stilstand wat extra olie het carter in, dan zal dat er in de eerste minuut na starten gelijk weer uitgegooid worden. En daarna krijgt je drijfstang weer precies dezelfde hoeveelheid olie als anders.
Een extra nippel, als je die niet afdopt tijdens het vliegen, zal er toe leiden dat de olie daár naar buiten gaat, en niet meer de nokkenas bereikt. Dus dat zou ik al helemaal niet doen.
ALS je al wat wilt doen, vergroot dan het veerslot met 0,1 mm, dan komt er meer olie richting het carter. Dat levert niet méér olie in het carter op, maar wel een iets vlottere verversing. Maar ik kan me voorstellen dat dat een erg drastische stap is voor een nagelnieuwe motor.
Gewoon wat vetter smeren dan die 1:20, en dan moet het goed zijn..
Wat wel belangrijk is (in mijn optiek) is dat je vóór de eerste start het achterdeksel opent, en de hele motor rijkelijk smeert, want doe je dat niet, dan loopt de drijfstang de eerste minuut met maar heel weinig olie (het duurt even voor het carter "vol" is).
Inlopen, Geloof dat Saito zegt dat je het toerental heel gematigd moet houden.
Zelf heb ik nu 3 motoren gewoon stationair laten pruttelen (plm 10 uur lang) met héél zo nu en dan een schot vol gas, en dat ging gewoon goed.