TF P-51 Mustang

Haha, tsja niet iedereen heeft zo'n mooi bouwverblijf als jij.Als ik ze niet zou verknippen zou ik op de grond moeten bouwen... en ja dat staat ook weer vol met zooi.

De motorisering zal inderdaad dezelfde zijn als op de BigLift, OS 20cc 4-takt .... ik verwacht dat ik nog wel enige tijd bezig zal zijn met de bouw van deze kist. Op die manier heb ik dus nog wel even tijd om te sparen voor een nieuwe motor.... dan hoef ik de BigLift niet te kanibaliseren.

Bouw van de vleugel
In de basis is de opbouw van de vleugels vrij simpel gebleken.
Liggertjes maken, ribben erop, TE's ertegenaan, LE er tegenaan bovenligger erop doublers landingsgestel.... en dat alles met CA.
Image-BF2D4565794E11DA.jpg

Image-BF2D81E8794E11DA.jpg

Image-BF2D9DF6794E11DA.jpg

......en klaar is linkerhelft
Image-BF2DF074794E11DA.jpg

projectbak :D
Image-BF2E9FA6794E11DA.jpg

Ben, silversolder is zilversoldeer of tewel hardsolderen.

originele tekeningen knip je toch niet kapot, daarvoor maak je kopieën. en als je patroonpapier haalt dan kun je met behulp van een raam de tekening heel goed overtekenen. Zie daarvoor mijn draadje van de Fiesler Storch.

Juist ja... hardsoldeer..... hmmmmm

Dan toch maar de verbinding iets steviger maken?
Ik heb het met gewone soldeertin gedaan, wat denken jullie?

En die tekeningen :) :oops: :evil: als ik ze nog eens nodig heb... dan is het waarschijnlijk al te laat en kan ik beter een nieuwe kit aanschaffen :wink:
Het is ook niet zo dat ik ze versnipper ... een A0 gaat gemiddeld door 3'en... :hammer:

Jemig, dit draadje is opeens heel hard gegaan.
Nog even terugkomen op het onderstel. Ik heb ook een onderstel van Robart en heb ook moeten tikken, maar had geen probleem. De binnenbus zit er prachtig recht in. Het probleem is dat je voorzichtig met kracht moet hameren ?!........

Zorg er in ieder geval voor dat je een goede ondergrond hebt en, in het geval je dat nog niet had gedaan, maar dat kan bijna niet anders, dat de strut uit elkaar is gehaald voordat je aan de slag gaat.

Haha, ja dit draadje gaat nu wel hard.
Denk nu niet dat ik snel kan bouwen!
De bouwdoos is al sinds de bouwvak in mijn bezig en ben dus al een half jaar bezig. Afgaande op mijn bouwtempo zal het nog wel een jaar tot 1,5 jaar duren voordat ik klaar ben voor de maiden.

Wat betreft de struts.
Volgens mij ben ik gewoon te haastig te werk gegaan en zijn de eerste tikken niet helemaal recht geweest....
Geduld is een schone zaak. Ik heb het alleen niet ;)

Vervolg sporing wielen
Inmiddels heb ik nog wat zitten omprutsen met de bevestiging van de landingspoten en heb nog het een en ander iets kunnen bijdraaien.
Het is allemaal maar marignaal maar heb nu wel bewerkstelligd dat het rechterwiel volledig in de vleugel verzinkt is.
Ik heb de bevestiging met behulp van opvulstukjes ongeveer 3 graden naar binnen kunnen drukken, het linkerwiel moet nog maar ook dat gaat lukken.

rechterwiel
Image-F50EB9D87C4311DA.jpg

linkerwiel (moet dus nog aangepast worden)
Image-F50EE2097C4311DA.jpg

rechts
Image-F50F370A7C4311DA.jpg

Op deze foto is duidelijk te zien dat de hoeken van de beide poten nog van elkaar verschillen, klusje voor vanavond ;)
Image-F50F18427C4311DA.jpg

Hallo Ben,

Wat jij met de aansturing van je richtingsroer/staartwiel had gedaan zou ik veranderen.
Zoals het er nu uitziet, heb je de aansturing van je richtingsroer onderbroken, 2 soldeerbussen er tussen gedaan, en deze weer verbonden met een soort van kogelkwiklink.

Ik zal de stuurstang eruit halen, en een stuurstang erin doen die in 1 geheel van de servo richting het richtingsroer loopt (dus zonder soldeerverbindingen). En in die tussenopening (waar je nu gesoldeert hebt), zo'n busje te plaatsen, waar bovenop een inbusje zit, en je een staafje door kan steken.

zie op de foto wat ik bedoel, het zit op de servo-arm (bovenaanzicht).
Bouw_Corsair_425.jpg

Op deze manier hoef je niet te solderen. En kan de klappen die je staartwiel krijgt, niet de soldeerverbinding stuk maken. Waardoor je richtingsroer uitvalt, en in het slechtste geval het je toestel kost.

Maak je het op de manier zoals ik beschrijf, en het busje mocht losgaan in de lucht, zodat je staartwiel niet stuurbaar is, dan is dit geen ramp. Want hij kan niet 360graden rond draaien, want hij zit dan nog altijd aan de stuurstang vast. En hij staat schuin naar achteren, dus mocht je de grond raken met een los staartwiel, dan lijnt deze zich toch automatisch uit in de vlieg/rijrichting.

Succes met de bouw.

Groeten Paul

@Paul
Thx voor de tip. 'k Ga eens kijken of ik 'm nog makkeljik kan verwerken.

Nog een paar foto's

Beide vleugelhelften klaar
Image-C73244C4794F11DA.jpg

Goed uitmeten en dan aan elkaar zetten
Image-C7322775794F11DA.jpg

Twee balsalatten onder de vleugel geplaatst en aan de bouwtafel verlijmt. Dit zodat de vleugel recht aan elkaar gelijmt kan worden.
Image-C732E526794F11DA.jpg

Verbonden.... weer een mijlpaal gehaald ;)
Image-C732C8CA794F11DA.jpg

Middenrib ingelijmt, topFlite gebruikt 1,5 mm. balsa sheeting voor het verstevigen van de vleugelverbinding, Ze zeggen dat dit het gebruik van glasmat overbodig maakt.
Ik ben blij dat ik mijn kist straks nog in de glasmat met PU zet zodat er toch nog iets meer stevigheid komt. Wel zo goed voor de gemoedsrust.
Image-C7331DB8794F11DA.jpg

Vleugelhelften aan elkaar, dus verder met de retracts
Het bepalen van depositie van de retracts en het uit"frezen" van de wielbakken. Hier heb ik gekozen om de wielen op de, door TF, aangegeven positie te plaatsen. Bij de schaaluitvoering zouden beide wielen verder naar het midden van de vleugel komen, dit zou echter betekenen dat de middenribconstructie veranderd zou moeten worden,
Image-1EF0F366795011DA.jpg

Nu de Robostruts nog los zitten lijkt alles perfect te passen, aan het begin van dit topic blijkt dit dus niet het geval te zijn.
Image-1EF1195E795011DA.jpg

Beide wielbakken zijn uitgefreesd, tijd om de luchtleidingen te installeren.
Gaten geboord en hierdoor de robart luchtslang doorgevoerd en vervolgens geborgt met CA om ze niet te kunnen laten schuren langs de randen van basla en triplex.
Image-1EF30515795011DA.jpg

Hoi Ben,

Ziet er al prachtig uit, zeker die retracts.
'K heb dezelde kist vorig jaar gebouwd, achteraf natuurlijk spijt dat ik de vaste poten eronder heb gezet. Misschien bouw ik ze er nog een keer in en zal je verhaal ook daarom volgen.
Tip: Maak een luikje aan de onderzijde van de staart, net voor het staartwiel. Bij mij is bij een wat ruwe landing het kogeltje van de staartwielstang uit het plastic kommetje van het verbindingsstukje geschoten.

succes met de verdere bouw.
Groeten, Ronald

Ben,

dat luikje is niet nodig als je de opzet gebruikt zoals Salamander aangeeft. Dit komt uit het draadje van de Corsair. Weet alleen even niet meer welke pagina, ergens rond de 20 denk ik.

Er komt dan een stuurstang direct naar het richtingsroer en de pull-pull verbinding op het staartwiel.

Succes verder met de bouw en als je lekker op kan schieten, missschien zelfs iets voor de schaalbijeenkomst?

Hahahaha, Ben gebruikt reeds seconde lijm en kan niet veel sneller bouwen........ Of moet ik weer woensdag middagen langskomen?!
Maar........... Alle goede (en mooie) dingen komen langzaam!!

Gr. Bert Berger

Jeetje man, ben jij handig met hout? Ik bedoel zit je in de houtbouw of ben je gewoon creatief? Hoeveel ervaring heb je? En heb je veel ervaring nodig om ze een kist te bouwen en te vliegen?

Ik ben nog een beginner en ik droom van een warbird...zucht...

hij is handiger met piep en sec lijm hoor;)
owja en tape en activator
haaha schiet is op ben:P

@ben;
waarom niet twee rolroerservo's gebruikt, in plaats van de omlenk hevels?
verder; mooi project man :worship:
keep up the good work.
gr, Nico

Ben Postmus zei:
Juist ja... hardsoldeer..... hmmmmm

Dan toch maar de verbinding iets steviger maken?
Ik heb het met gewone soldeertin gedaan, wat denken jullie?

En die tekeningen :) :oops: :evil: als ik ze nog eens nodig heb... dan is het waarschijnlijk al te laat en kan ik beter een nieuwe kit aanschaffen :wink:
Het is ook niet zo dat ik ze versnipper ... een A0 gaat gemiddeld door 3'en... :hammer:

ik begrijp dat de stuurkabel van het richtingsroer is onderbroken (gesplitst) om het staartwiel aan te sturen? .. is het niet beter (veiliger) om gewoon een tweede kabel ernaast te leggen voor de besturing van het staartwiel , beide wel op 1 servo .

Snel er doorheen bladerend heb ik het idee dat de chronologie in dit draadje ver te zoeken is . . . 8O

Of ligt dat aan mij? :?

Anyway.

Absoluut een (1) servo per aileron nemen. :teacher:

(Geen computerzender? V-kabel van SM nemen! :P )

Umlenkhebels: da's uit de jaren '70 van de vorige eeuw. :|

Hoeft nu echt niet meer . . . :nooo:

jan.

Back