TF P-51 Mustang

schuren, schuren, schuren en nog eens schuren :wink:

Grote grove delen kun je wegvijlen met een grove houtvijl (rasp o.i.d.).
Daarna aan de gang met een schuurlat met grof schuurpapier om een ruwe vorm erin te krijgen.
En dan met de hand met fijn de juiste vorm en afronding schuren.

Daarna aan de gang met een schuurlat met grof schuurpapier om een ruwe vorm erin te krijgen.
En dan met de hand met fijn de juiste vorm en afronding schuren.
Ik raad aan om ook hier met schuurlatjes / klossen te werken. :teacher:

En niet te korte!

Als je een schuurpapier los in je handpalm legt, is de kans niet onaanzienlijk dat je bergen en dalen gaat schuren (met name dalen :wink: ).

jan.

Heb je zo een aanbevolen schuurlat gebruikt? En heb je ook die ronde voor de vleugelvoorrand gebruikt?
had wel een idee dat het eerst grof moet en steeds fijner, maar bijvoorbeeld de bovenkant van de vleugeltip: moet de gewoon op het gevoel worden afgerond?

DM31!

Ik weet niet aan wie je dat vraagt, maar voor neuslijsten dus altijd schuurlatten gebruiken. :teacher:

En inderdaad, van grof naar fijn. :wink:

Vleugeltip: eerst heeeeeeel goed kijken wat de vorm eigenlijk is; eventueel kun je uit karton een (of meerdere) malletje(s) knippen, en dan maar schuren . . . 8)

Succes! :P

jan.

Hey Ben heb een vraagje, ik wil ook een draaje beginnen over mijn TF P51 maar hoe moet ik fotos plaatsen in mn topic?

Groetjes..

De lokatie van het plaatje tussen img tgas plakken.

dus je krijgt dan dit:

Alleen dan nog die duim eruit laten. Dus Thumb_ weglaten. en je krijgt dit......
1-640x480.JPG

En dan kunnen we ook precies zien dat het een bouwdoos is van een TopFlite P51D Mustang.

Hey Ben, ik heb een vraagje...het werkblad waar je dr vleugel op maakte he, wat is dat? Is dat MDF? En hoeveel mm dik is het? Ga ook beginnen met een P51...En die Dremel die je erbij hebt he, is het handig om eentje aan te schaffen? Bedoel zal het ook wel voor andere dingen in huis kunnen gebruiken maar zal ik er veel aan hebben bij het bouwen van deze en andere kisten?

Tsjong, een hoop activiteit in dit draadje, meer dan op m'n werktafel.
Het laatste wapenfeit betreffende de Mustang is dat de vleugel ingedekt is en dat 1 van de wheelbays afgewerkt is.

Eerst maar eens een aantal opmerkingen en vragen beantwoorden ;)

nico v kooten zei:
@ben;
waarom niet twee rolroerservo's gebruikt, in plaats van de omlenk hevels?

jan brilman zei:
Absoluut een (1) servo per aileron nemen. :teacher:

(Geen computerzender? V-kabel van SM nemen! :P )

Umlenkhebels: da's uit de jaren '70 van de vorige eeuw. :|

Hoeft nu echt niet meer . . . :nooo:

jan.

Ik zou eerst inderdaad gebruik maken van 1 centrale servo maar heb na aanleiding van jullie opmerkingen toch de omlenkhevels er weer uitgesloopt en er 2 servo's ingezet

Bar zei:
ik begrijp dat de stuurkabel van het richtingsroer is onderbroken (gesplitst) om het staartwiel aan te sturen? .. is het niet beter (veiliger) om gewoon een tweede kabel ernaast te leggen voor de besturing van het staartwiel , beide wel op 1 servo .

Deze aanpassing ga ik ook doorvoeren.

jan brilman zei:
Snel er doorheen bladerend heb ik het idee dat de chronologie in dit draadje ver te zoeken is . . . 8O

Of ligt dat aan mij? :?

Nee Jan, dat ligt 'm niet aan jouw ;)

jan brilman zei:
..... maar voor neuslijsten dus altijd schuurlatten gebruiken. :teacher:

Schuurlatten, lijkt me zeer handig.
Heb er wel eens 1 proberen te maken maar op de één of andere manier blijft bij mij het schuurpapier nooit mooi vast zitten, zal wel aan de toegepaste dubbezijdige tape liggen.
Antway, heb vorig jaar eens een schuurlat van Permagrit in handen gehad en dat is nog wel een investering die ik eens wil doen.

DM31 zei:
vraagje...het werkblad waar je dr vleugel op maakte he, wat is dat? Is dat MDF? En hoeveel mm dik is het? Ga ook beginnen met een P51...En die Dremel die je erbij hebt he, is het handig om eentje aan te schaffen?

M'n werkbladen zijn inderdaad van MDF... waarom? geen idee, niet een specifieke reden om MDF te gebruiken. Was gewoon makkelijk te verkrijgen bij de bouwmarkt.
Wat betreft de "dremel", één van de beste inverteringen ooit. Let wel: mijn dremel is afkomstig van Topkraft (aldi). Superding met flexibele as standaard en een heleboel assesoires... voor een fractie van de prijs van een echte Dremel.

Als je zelf schuurlatten wilt maken, schuurpapier kun je met houtlijm goed op een lat lijmen.

Maar vergeet dat direct maar. Bij de modelbouwwinkel kun je rolletjes schuurpapier kopen waar een zelfklevende laag op zit. Die kun je op een alu kokerprofiel plakken en voila; een perfecte schuurlat.

Ikzelf heb de alu schuurlatten van Great Planes gekocht, die werken echt perfect i.c.m. het zelfklevende papier.

Het is even moeite doen, maar dat betaald zich terug.. je neuslijsten worden er echt mooier van!

Hmmm, ook wel een mooie kist....
misschien deze dan maar kopen in plaats van de four-star 60, om de gecrashte four-star 40 te vervangen :| .

Oke bedankt Ben...

Maar wil nog ff weten, krijg jij een gewone kledingspeld in dat MDF? En hoe werkt dat nou met die Dremel? Moet je eerst oefenen op resthout en zitten er tips in de handleiding?

DM31 zei:
Oke bedankt Ben...

Maar wil nog even weten, krijg jij een gewone kledingspeld in dat MDF? En hoe werkt dat nou met die Dremel? Moet je eerst oefenen op resthout en zitten er tips in de handleiding?

KLedingspelden in het MDF .... Nee, dat gaat echt niet lukken.
Ik heb bij de bouw ook niet gebruik gemaakt van spelden, wel van secondelijm. En ik heb de hoofdliggers van de vleugel gefixeerd met kleine spijkertjes...... (laat de echte bouwers het niet horen)

En de dremel, ik gebruik hem voor het boren, zo nu en dan iets wegschuren, als kleine flex enz. Een dremel is gewoon een handige stuk gereedschap.

DM31 zei:
Owja Ben, nog een vraag, hoe ga je je motor instaleren? Zal er veel zichtbaar zijn aan de buitenkant?

Waarschijnlijk ga ik deze kist electrificeren, de os120 surpass die ik eerst in gedachte had heb ik samen met m'n BigLift verkocht.
Als er een electro aandrijving inkomt zal er aan de buitenkant niets van te zien zijn, misschien zijn er dan nog wel extra koelgaten nodig. Maargoed zover is het nog niet.

Back