the fish master voerboot sneller laten varen

Heey model bouwers,

Ik heb laatst de fishmaster voerboot gekocht, nu ik er mee gevaren heb wil ik hem eigenlijk wat sneller laten varen.
Nu las ik dat je er een schroef op kan zetten met meerdere bladen maar dit dan ook meer stroom trekt.
In de boot zit een Graupner speed 600 motor in met een schroef met twee bladen.

Hebben jullie misschien een idee om de boot sneller te laten varen ?

Alvast bedankt.

Hallo Peter.
Je conclusie is juist: Meer snelheid kost meer vermogen, dus meer ampere's.
Maar: alleen maar een schroef met meer schroefbladen plaatsen en denken dat je voerboot sneller gaat is onjuist. Veel hangt af van de "spoed" van de schroef.
Oftewel: hoeveel afstand legt de schroef af bij één omwentelijng?
(Als ik dat compleet ga uitleggen, wordt het een vrij lang theoretisch verhaal, daarom de korte versie)
Je neemt jouw tweebladige schroef en die druk je in een pakje boter. Als de schroef gaat draaien, zal deze een stuk in de boter wegzakken. Je laat de schroef één complete omwenteling maken en je gaat meten hoe diep de schroef zichzelf in de boter heeft getrokken. Bij een "speedschroef" zal dat een behoorlijke afstand zijn. Als voorbeeld: een 40mm speedschroef zou zich 5 cm ingegraven hebben.
(Ik laat zaken als rendementsverlies, wrijving, cavitatie voor het gemak masar even achterwege)

Zet je er een 40mm vierblads WERKschroef op, graaft die zich bijvoorbeeld maar 2 cm in. Waarom? de bladen hebben veel minder spoed (staan in een minder schuidere stand ten opzichte van de schroefas) Zo'n schroef moet geen snelheid genereren, maar kracht. En liefst bij lage toerentallen.

Kortom: alleen maar een schroef plaatsen met meer schroefbladen en denken dat je voerboot sneller gaat, is niet de correcte gedachtengang.
De voorstuwing van een schip (ook een modelschip en zelfs een voerboot) is een samenspel tussen rompvorm, motor en schroef waarbij verandering van elke component meteen gevolgen heeft voor de andere componenten, óf voor het snel of juist efficiënt varen van het schip.

Edit: ik las over de oplossing van Marc heen; "Meer Volt" zorgt inderdaad dat je schroef sneller zal draaien. Maar of dat snelheidswinst oplevert? Is lang niet altijd zeker. Je schroef kan wel "slagroom gaan kloppen" oftewel zó snel draaien dat 'ie alleen maar schuim maakt. (Caviteren, noemen we dat) Dan gooi je dus je kostbare ampere's rechtstreeks de plomp in...

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

En voor meer advies zijn meer gegevens ook wel handig. Wat voor schroef zit er nu op, liefst met foto, en welke Speed 600 precies? Je hebt daar verschillende versies van, waarvan de ene meer toeren maakt, en een andere versie meer kracht heeft bijvoorbeeld. Ook daar een foto van, weten we weer wat meer.

oke bedankt zo ver voor de info als ik het goed begrijp moet ik dus een schroef hebben met een andere spoed, ik ga tussen de middag ff fotos maken voor jullie.

bedankt tot zover

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hier de foto van de schroef van de boot. Op de schroef staat ook een nummer namelijk 35 p de schroef zelf is 32 a 33 mm in diameter. De motor is een Graupner speed 600 eco.

Interessant leesvoer:
De juiste propellerkeuze

Dit is al een schroef voor een relatief snel en rank scheepje.
Zet je er een grotere schroef op, gaat je dat vermogen kosten.
Sowieso de diameter van de schroef nooit groter kiezen als de diameter van je motor. Diameter van de Speed eco is 37mm ... dus met een 35mm schroef zit je al aan je maximum.

proefondervindelijk kan ik je verzekeren dat dit bij een 600 eco niet het geval is

die draait moeiteloos en zonder echt heet te worden een 39(of was het 40) mm speedschroef van grauper rond , met een 32.5 mm schroef weet die motor niet eens dat er een schroef aanhangt ;)

in een Graupner Rivera welke met deze motor geleverd wordt kan je met een 37.5 mm speedschroef 45 minuten goed doorvaren met een 3300mah Nimh , met de 39 mm kon je een dik halfuurtje varen

dit is niet echt een toerenmotor , is redelijk fijn gewikkeld dus goed wat koppel,fijne motor voor zulke prijs

mvg

Ben, ik denk dat het vergelijken van een Rivera met een voerboot een beetje scheve vergelijking is.
De rivera is een (half-)glijder, weegt vrijwel niks.
Een voerboot is over het algemeen een verdringer. Breed, vrij lomp en met vracht aan boord.
Daar een speed 600 met een grote schroef onder hangen is (in mijn optiek tenminste) een goed recept voor rook.

Laatst bewerkt:
ze zaten ook in mijn Jules Verne , maar daar ben ik nooit verder gegaan dan 35 mm omdat dit de perfecte schaalsnelheid was
in de Rivera heb ik er vanalles aan gehangen omdat het voor de kids niet snel genoeg kon gaan

met beide boten werd maandenlang zowel traag al snel gevaren ,nooit enige hitte vastgesteld ( hebben koeling door fan) en zijn verrassend zuinig

een 35 mm en zelfs een 37.5mm is voor een 600 eco kinderspel

mvg

Ik heb de ECO in combinatie met die 32 mm speedschroef in de Norden op 7.2 volt NiMh. Dat gaat best hard met een verbruik van rond de 5 a 6 ampere. Motor wordt daarbij lauw zonder enige koeling. Maar dat is wel een planerende boot. Voor een verdringer zou de Speed 600 Turbo misschien beter zijn, meer koppel, kun je er een grotere 3 blad onder zetten..

mijn voeboot is een catamaran met drie geleiders in het water weegt in totaal 4,5 kilo inc de accu
dus de conclusie om sneller te varen is

* een 35 mm schroef of,
* een speed 600 turbo monteren
*

...en dan kun je er meteen extra accu's bijleggen, want dit is geen speedboot.
Een speedboot is een (half-) glijder of een glijder, die planeert op het water.
Jouw boot is een "verdringer": die ligt met z'n 3 rompen zompig in het water en moet over de volledige diepgang het water opzij drukken.

Hoe je het ook wendt of keert, of je er een veel sterkere motor inzet op meer voltage: je boot heeft een bepaalde rompsnelheid. Als zij die snelheid heeft bereikt, kun je nog zoveel gas geven, het enige wat er dan gebeurd is dat je je ampere's in het water kiepert. Je schroef gaat caviteren (gasbellen in het water slaan) waardoor de efficiëntie van de schroef dramatisch afneemt en je verbruik evenredig omhaag gaat zonder dat de snelheid oploopt.
Bovendien gaan je schroeven door die cavitatie naar de knoppen.

@ben: ik heb de Jules Verne twee keer gebouwd, en ook dat is een halfglijder. Grotere schroeven dan 35mm is voor die boot ook zonde; ik heb haar gevaren met 37,5mm... Snelheid bleef vrijwel hetzelfde, boeg ging omhoog, dus een giga boeggolf en een enorme cavitatie. Verbruik ging met 25% omhoog.
full

Zo voer ze met de "normale"(35mm) schroeven: mooie schaalsnelheid.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
klopt Roel ,
ik vond het ook best ok met 35 mm schroefjes 600eco op 7.2 volt ,de meegeleverde 32.5mm waren een maatje te klein om er een mooie snelheid in te krijgen
voor de rest :vaart echt super

ik zie dat je die reling er mooi op gekregen hebt !
moet toegeven dat ik daar niet aan begonnen was ,leek me een rotklusje

heb haar een 2-tal jaar geleden hier verkocht (met relingdelen er nog bij )

mvg

ps :de mijne was ook in Motip staalblauw ipv dat bruin

Die railingen was op zich niet zo'n klus. Voorgestoomd berken, dus lekker buigzaam. Eén avond nat langs een malletje leggen, en ze bleven keurig in vorm. Daarna op de railingstutten (nadat die onthoofd waren) en voor het varen in de lak zetten. Anders trekt er weer water in het hout en vliegen ze alle kanten op.

Degene voor wie ik haar gebouwd heb wilde haar in de kleur van zijn auto: Royal Blue. Prima toch? Inderdaad mooier dan dat bruin...

Back