Op de originele "Big Bee" (60" of 72" vleugel = ca. 150 of 180 cm) hoort een 4 tot 6,5cc tweetakt of nog mooier een viertakt tot ca. 8 of 10 cc ... bij (te) veel motorvermogen moet je de vleugelbevestiging aanpassen, anders gaat de vleugel een eigen leven leiden bij abrupte manoeuvres ...
Onder de titel "the little plane that could" (ook weel "Micro Bee" genoemd) heeft Andy Clancy in 1996 een 10" (25cm) versie van de "Bee" getekend voor het Cox TeeDee .010 motortje, met de "micro"-componenten van 15 jaar geleden moet het wel een vliegend baksteentje zijn, vandaar ook de opmerking op de tekening "The pilot must be quick between the ears" ...
Maar met wat nu algemeen verkrijgbaar is, moet je de complete aandrijving + RC rond de 15 gram kunnen houden dan houd je nog 10 gram voor het "houtwerk" + 4,6 gram voor een paar Nr.1 Trexler balonbandjes ... dan zou je vliegklaar op 30 gram zitten, datis ca. 12 gram/dm² vleugelbelasting, dat is minstens de helft van zoals met de getekend componenten en dat moet te vliegen zijn op zijn "Bee's" ... ik ga eerst het "houtwerk" maken kijken op welk gewicht ik echt uitkom en dan kijken wat voor RC er in moet (de plankjes en latjes liggen al weken klaar, nu de tijd nog)...