The Lazy Bee

....... eerst vliegen.
Ik heb 'm nu zo gemaakt dat er eventueel een iets zwaarder motortje in gezet kan worden zonder veel moeite.
Had gedacht: HIMAX 2808-1160 met een 8x4 prop en 3 cel lipo.
gewicht van de HIMAX is 52 grammetjes. Lijkt m.i. wat weinig. Als er wat meer wind staat kan er een 77 grams in.

Nou, hij heeft vandaag zijn eerste vlucht gemaakt. (bedankt Pip). Dat was geen onverdeeld succes. Het leek wel een ballerina. Geen ideale condities om zo'n licht apparaat in te vliegen. Een windkracht 3 bekomt hem niet zo goed. Beter op een windstille avond of in een hal.
De uitslagen waren veel te groot. Met de helft was het al veel beter.
Ik was meer benieuwd naar het motortje.
De Lazy Bee heeft aan half gas genoeg om op hoogte te blijven.

Hij is in ieder geval nog helemaal heel en ga nog even de puntjes op de i zetten.

Groeten, JH
 
Nou, hij heeft vandaag zijn eerste vlucht gemaakt. (bedankt Pip). Dat was geen onverdeeld succes. Het leek wel een ballerina. Geen ideale condities om zo'n licht apparaat in te vliegen. Een windkracht 3 bekomt hem niet zo goed. Beter op een windstille avond of in een hal.
De uitslagen waren veel te groot. Met de helft was het al veel beter.
Ik was meer benieuwd naar het motortje.
De Lazy Bee heeft aan half gas genoeg om op hoogte te blijven.

Hij is in ieder geval nog helemaal heel en ga nog even de puntjes op de i zetten.

Groeten, JH

gefeliciteert jan met je maiden:yes: en gelukig ook weer heel gebleven en dat hij wat minder vliegt met windkracht 3 kan ik me wel wat bij voorstellen t is n echt zomeravond kistje:yes: ik heb lekker vanavond 2 lipotjes leegevlogen met mn ucelino zwevertje :yes:
 
Bedankt voor de aanmoedigingen.

Bij het uitmesten van de laden met bouwbeschrijvingen, tekeningen en handleidingen kwam ik nog wat tegen over "How to build a BEE".
Daar staat in hoeveel uitslag hoogte- en richtingsroer moeten hebben: 1/2 inch naar beide kanten..... Dat is voor de 40 en 48 inch versie.

Voor de Big Bee (60 en 72 inch) bedraagt die 3/4 inch. Tis maar dat je 't weet..... (Had ik veel eerder moeten weten....:D. Sorry Pip)

Hij of zij ligt nu op de bouwplank om opnieuw te worden bekleed en om die maffe elastieken te vervangen door breekboutjes.
Het zwp moet ook op de precieze plaats worden gelegd ipv van met de wijsvingers. Heb wat lood moeten gebruiken om de handel enigszins in evenwicht te krijgen. Een zwaardere lipo is beter.

Voor de rest moet ie goed zijn.

Groeten, JH
 
op wat zijraampjes na is deze nu ook vliegklaar.
ik kom op een 940gram uit voor een wingspan van 1m40 met een 3cell 1800mah... er zitten ook 3servo's in.
dus hij kan zeker onder de 900 gram maar is bij ons niet nodig want hier is er altijd wel wat wind.

power ten over met dit motortje. zwaartepunt zal ook goed zijn naar mijn eerste gevoel.
2servo's op hoogte waarop ik lichtjes een deltamix gestoken heb, zal zien hoe dit meevalt(kunnen we mss torquen)

zaterdag de maiden indien het weer meevalt!
P1040562.JPG


P1040565.JPG

deurtje nog vastzetten met tape:p +luchthapper voor de esc

P1040564.JPG
 
hij heeft gevlogen! even gewend worden zonder ailerons! kan idd zeer traag gaan.
ik ga de side trust nog wat bijregelen en wat lood aan de linkervleugel hangen, hij wijkt af aan 1kant waardoor hij constant schuin vliegt

P1040622.JPG


P1040642.JPG


P1040643.JPG
 
ik zou een tekening gaan downloaden en die op precies de goede maat laten uitprinten..

dan kun je zelf zeggen hoe groot ie word!

voor een .25 (was dat niet 4 cc? ben al weer ff uit de methanol motors ;) zit je met een bee van anderhalve meter span gok ik wel goed... dat vliegt wel denk ik.
als er een power beest van wilt maken zou ik op een spanwijdte van 1 mtr mikken

maar pin me er niet op vast! ik heb al heel wat jaren niet meer met die heerlijk ruikende, ronkende en rokende makkers gevlogen, maar heb meer tijd voor het gezin nodig en vlieg daarom maar heel stilletjes fluisterend electro op een voetbalveld naast de deur ;)
 
Wanneer je googeld op "big bee" kom je verschillende tegen van 150 cm die vliegen met een (uitgelopen) 6,5 cc viertakt. Zo gerekend zou je .25 genoeg moeten zijn maar zou zelf ivm grotere propmaat liever een 5 of 6 cc nemen. Terug naar jouw motor kom ik dan op een span van +- 135 cm.
 
Zo, ook ik ben nu lid van het Lazy Bee clubje :).

Voor mij een relatief vreemde eend in het bijt aangezien ik voornamelijk vlieg met speedkisten of 3D. Maar ik heb ook een voorliefde voor 'lelijke, vreemde, aparte' kisten (heb ook 2 ME163's) dus was op slag verliefd op dit vreemde ding.

Al lang over nagedacht er ooit eentje te halen en toen Barthez er eentje aanbood hier op het forum niet lang hoeven twijfelen :). Betreft de 40inch versie met een OS .10FP motor, precies goed voor een methanolhoofd zoals mezelf!

Kistje stond zo aangeboden, helemaal in doorzichtig rood zonder nuances:

img0913ez.jpg


Zo gezegd zo gedaan, paar keer goed met Bart heen en weer gemaild (prima service trouwens) en daar ging het 'pakje op de post'. Alhoewel 'pakje' ... Bij thuiskomst stond dit te wachten:

DSC00687.jpg


Een vol ply in elkaar geschroefde kist. Meest nette wijze van verzenden tot nu toe :). Veel moeite voor gedaan. Na mijzelf een muisarm geschroefd te hebben (want geen powertool bij de hand) kon de kist open:

DSC00688.jpg


Hmmm, nog niet veel te zien hier ... Dus maar verder:

DSC00689.jpg


Aha! een vleugel. En weer verder ...

DSC00690.jpg


De rest! Manmanman, dat duurde ff. Kistje even goed geinspecteerd, wat dwarslatjes moeten herlijmen (toch een fragiel ding he), landingsgesteld er weer onder, tankje er terug in en voila.

Zat alleen met de kleur in mijn hoofd. Ik ben een grote fan van transparant maar dan wel met nuances zoals ik bv met mijn zelfgebouwde Edge 540 gedaan heb:

P30-05-09_1920.jpg


Nu mag ik ook een grote blokjes fan zijn dus een uurtje of 2 knippen, strijken en afwerken later had ik dit:

DSC00692.jpg


DSC00704.jpg


DSC00703.jpg


DSC00702.jpg


DSC00697.jpg


Nog nog wachten op droog weer en dan de MAIDEN :):):):):). Ben benieuwd, lijkt me heerlijk gewoon eens op een stoeltje met de rest van de oude mannen mee te doen met slowflyen :).

Groet Raoul
 
Back
Top