The Lazy Bee

Hey Arne,

leuk dat je er eentje wil bouwen :)

Enkele posts terug staan de tekeningen voor de indoor Bee, CDRomflyer heeft er eentje gebouwd met 6 mm. Lees maar even het draadje door.

In de eerste post heb ik ook wat info toegevoegd.

Hier op mbf staat trouwens ook een draadje over een indoor Bee met wat info, klik maar even hier.

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
gelijk al een vraagje, op de tekenigen vna de indoor versie staat niet duidlijk aan gegeven wat het rudder is. dus wat beweegt om te sturen. of is het het hele ding (hoe heet da ook al weer) wat op je staart zit?

@Arne... je post #40...
Je enthousiasme is prima... maar... let je wel op je taalgebruik? Asjeblieft?
Niet te slordig en haastig tikken, anders leest geen hond het meer.
Want, je wilt toch gelezen worden?

Dat flimsy fliedertje aan de staart 'ding' heet 'roer' of rudder op z'n Engels. Een richtingsroer. Jawel.
En... het hele godganse gehele onderdeel beweegt, als we de tekeningen mogen geloven...

Hupsakee!
Bas

Laatst bewerkt:
dat is een flinke lap dan. :)
en dat scharniert dan alleen aan de romp??????
en het vliegt zeker rustiger met een grote vleugel?

en ik zal rustiger typen :)

Hoi Arne,

qua stabiliteit is een grote vleugel (grote spanwijdte ;) ) natuurlijk altijd beter.

Wat betreft je roer, als je een stevig roertje wil maken van depron kan je er ook voor kiezen om twee plaatjes van 3 mm op elkaar te plakken. Is veeeell sterker dan 6 mm en heeft twee voordelen, je kan gelijk de scharnieren er tussen lijmen en je kan het ook nog een beetje profiel meegeven :)

Ik heb het bij het roer van mijn Infineon & mijn Stick (en bij meerdere Depron kistjes) ook gedaan:

Over de bouw van de Infineon kan je hier wat meer vinden.

Infineon roer:

IMG_2505.jpg

Stick roer:

IMG_2745.jpg

De bouw van de Stick staat hier.

Grtz,
Menno

@Arne,
De vliegkarakteristiek moet je maar op de filmjes bekijken.
Het is het type roer van een vliegtuig van rond WW I.
Ik denk wel dat je trefzeker moet sturen om die ongein uit te halen.

Beschouw de grote Bee niet als een reguliere trainer.

Als je wilt leren vliegen voor een brevet, neem dan echt een geschikt exemplaar + een instructeur bij een vliegclub. Zie forum beginners. Het houdt je trainer en de omgeving heel, en ben je bovendien verzekerd bij zaakschade.
(Het is een periode waar je doorheen moet)

Als trainer vooraf is het vliegen met een live foamie of ander kutseldestillaat wellicht beter dan een flightsimulator... achter de PC (perceptie van de ruimte en het echte daglicht, niet?) Let op... geen discussiepunt! Zie forum hiervoor...

@Menno,
Mooi... Stik draadje.... je zou er bijna in blijven stikken... die twin-boom-electro-stik... die is wel heel mooi...

Laatst bewerkt:
Het houdt je trainer en de omgeving heel, en ben je bovendien verzekerd bij zaakschade. (Het is een periode waar je doorheen moet)

:mrgreen: treffend omschreven Bas !

@Menno,
Mooi... Stik draadje.... je zou er bijna in blijven stikken... die twin-boom-electro-stik... die is wel heel mooi...

Dank voor je complimenten, vlieg er nog steeds veel mee, zowel indoor als buiten. Met een mooi dag blijft het een geinig dingetjeom even te vliegen met een paar Lipootjes. Ik kan op een 2S/860mAh Lipootje zo'n 20 min rondkachelen.

En nou weer on topic mannen :)

Kom maar op met die zwerm bijen ...

Grtz,
Menno

@Bas
als je mn eerste post in dit topic hebt gelezen, staat daar dat ik nu ook met een houten kistje bezig ben, en dat ik de Lazy Bee wil om gewoon wat me rond te vliegen. en ik zit ook bij een vliegclub, dus dat gaat helemaal goed komen.

die manier van roeren maken kende ik al en het werkt erg goed en makkelijk. en als scharniet gebruik ik stukjes diskette/floppie. het schijfje werkt echt ideaal.

Hey Arne,

leuk dat je er eentje wil bouwen :)

Enkele posts terug staan de tekeningen voor de indoor Bee, CDRomflyer heeft er eentje gebouwd met 6 mm. Lees maar even het draadje door.
Nee hoor geheel van 3mm behalve de vier ribben in de vleugel.;)
Beter 3mm depron gebruiken en alleen versterken indien echt noodzakelijk zo als bij de motor ophanging.
Mijn indoor versie is erg licht en traag en is juist daardoor behoorlijk crashbestendig. ;)
Mijn 80cm versie met platte romp is nog trager en is ook geheel van 3mm depron en weegt vliegklaar 140gram.

verylazybee.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi,

ik was in de veronderstelling dat de jouwe 6 mm was, foutje :)

Ik was de Bee van jouw foto ook al eens tegengekomen ... weet echter niet meer waar.

Toch lachen dat zo'n ugly little plane zoveel aanhangers weet te boeien :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ik ben deze ook al eens tegengekomen ... weet echter niet meer waar.

Toch lachen dat zo'n ugly little plane zoveel aanhangers weet te boeien :mrgreen:

Grtz,
Menno
Ga eens naar google en vul Lazy bee in en zoek op afbeeldingen.
De bees vliegen dan echt om je oren.

De STC is ook zo een geval dat tot de verbeelding spreekt.
Er zijn al honderden paginas op RC groups over vol getypt.
En de Tiger moth natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hoi,

klopt, heb ik ook al eens naar gekeken. Er staat een STC achtige op zolder, half afgebouwd, om met drijvers uit te rusten.

Ik heb 'm uitgevoerd als een Citabria:
IMG_2970.jpg

Hier staat een bouwdraadje.

Overigens zijn er wel meer van die toestellen die geweldig veel mensen aanspreken, wat te denken van het Tiger Moth draadje van Dirk57. Daar ben ik jou volgens mij ook wel eens tegengekomen :)

Dit is een van m'n laatste Mothjes, ben ik helemaal aan verslingerd. Hier heb ik de sporthal afgelopen indoorseizoen onveilig mee gemaakt ;)

TigerMoth016.jpg

Grtz,
Menno

hallo lazy bee fan's.
heb nog even geen tijd om een paar leuke fotootjes te maken van mijn " moppie " maar dit gaat deze week nog helemaal goedkomen.

nu heb ik een vraagje:

weet iemand waar het CG punt ligt van dit lieverdje?
kan ik gewoon 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel nemen?

Daar ben ik jou volgens mij ook wel eens tegengekomen :)

Dit is een van m'n laatste Mothjes, ben ik helemaal aan verslingerd. Hier heb ik de sporthal afgelopen indoorseizoen onveilig mee gemaakt ;)

TigerMoth016.jpg

Grtz,
Menno
Klopt dat zijn de draadjes die ik altijd volg.

De Lazy bee leent zich ook heel goed voor indoor vliegen als je maar licht bouwd en het juiste vleugelprofiel gebruikt.:)

hallo lazy bee fan's.
heb nog even geen tijd om een paar leuke fotootjes te maken van mijn " moppie " maar dit gaat deze week nog helemaal goedkomen.

nu heb ik een vraagje:

weet iemand waar het CG punt ligt van dit lieverdje?
kan ik gewoon 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel nemen?

Het is allemaal te vinden via de linkjes in post 1.;)
t1750654-38-thumb-Blazy%20Bee%20CG.JPG

Laatst bewerkt:
Hoi,

ja blijft leuk he dat Moth draadje.

Ik sluit ook niet uit dat ik voor volgend seizoen een indoor Bee maak, lijkt me wel leuk hoor :)

Op het Duitse RC Network staat trouwens een leuk draadje over een Bee in Warbird uitmonstering. Klik maar eens hier.

Bee1.jpg

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Dat is dus een ""Killer bee"":mrgreen:
Erg mooi gebouwd.
Met deze bouw methode(volle romp en vleugel)is 3mm depron dus nog steeds de beste keuze zelfs met een spanw van 120cm.

Laatst bewerkt:
Back