The Lazy Bee

Hoi Marcel,

leuk filmpje hoor, mooi weer voor een maiden :)

Het lijkt er op dat de Bee goed op het hoogteroer reageert.

Grtz,
Menno

Daar heb je groot gelijk in.
De uitslag op hoogte roer mag wel iets kleiner gemaakt worden.
Maar dat gebeurt pas over 2 weken eerst naar Mexico.

Lazy Bee

Dag heren,

Ik dacht laat ik eens mijn Lazy Bee zien, ten slotte vinden ze haar bij ons op de club heel leuk.

Ik heb mijn Bee opgebouwd uit 1 monoblock van piepschuim. Verder is het allemaal 3mm depron met als ribben 3mm balsa. Ribben uit depron heb ik nooit een succes gevonden, dit blijft niet mooi in vorm.

Mijn setup:

Motor: Robbe Roxxy BL-2815
Regelaar: Robbe Roxxy BL-Control 808
Lipo:Yuntong 2s 800mAh 10C
Ontvanger: Multiplex RX-5
Servo's: 2x standaard 9 grams
Prop: GWS EP-0947

Gewicht: Geen idee!

Met deze setup kan ik "oneindig vertikaal" mits de wind het toelaat (geen rolroeren) en vlieg gemiddeld 25-35 minuten op 1 acculading.

Deze heeft een spanwijdte van 64,5 cm en is een echte parkflyer om het zo maar te noemen :P Ik vlieg er vrijwel iedere avond mee wanneer het weer het toe laat. Ook met redelijk wat wind is deze Bee zeer goed en makkelijk te vliegen.

141jcjo.jpg

2w6w6rk.jpg

Laat maar horen wat jullie ervan vinden!

Voor de liefhebbers heb ik de tekeningen zowel tiled als niet tiled.

Groeten uit het zuiden,

Roy

Laatst bewerkt:
Hij ziet er grappig uit en is nog al overpowered.
Met veel wind zal hij goed vliegen maar bij windstil weer of indoor kan je een kleinere prop en lipo gebruiken.

Ik heb er een gebouwd geheel van 3mm depron spanw 60cm.
350mAh 7.4V lipo vliegklaar gewicht 130 gram maar kan ook redelijk wat wind hebben sinds ik de onderkant van de vleugel vlak gemaakt heb.:)

minibee1.jpg

Laatst bewerkt:
Eerst had ik een GWS EP-0843 prop eraan hangen, is iets kleiner, maar had toch beduidend minder vermogen. Nadat ik de grotere porp erop had gezet kon ik met iets minder dan half gas lekker rond tuffen en had ik ongeveer 10 minuten extra vliegtijd.

Nu heb ik niet veel verstand van de juiste motor/prop combinatie op een specifiek vliegtuig maar met de grotere prop vliegt de Bee veel beter naar mijn mening.

Ik vlieg ook met harde wind en met windstil weer met deze setup en ik beleef er zeer veel plezier aan!

Al met al ben ik heel erg tevreden over deze combo, hetzij overpowered, maar wat maakt dat uit? Een beetje loopings trekken is ook leuk met de bee, en wanneer ik vol gas vlieg is het ook nog een leuk snel rakkertje.

Groetjes.

Al met al ben ik heel erg tevreden over deze combo, hetzij overpowered, maar wat maakt dat uit? Een beetje loopings trekken is ook leuk met de bee, en wanneer ik vol gas vlieg is het ook nog een leuk snel rakkertje.

Groetjes.
Ik heb er een 6x5 propje op.
Dat kan door het lage gewicht en de smalle romp(nauwelijks breder als de motor).
Ik denk dat je wel de goede prop hebt voor jouw situatie.:)

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen...

Ik wil een poging wagen om ook een lazy bee te bouwen. Heb inmiddels de tekeningen uitgeprint maar begrijp niet zoveel van die maten die erop staan. Ben niet zo thuis in die engelse maten :oops:

Ik heb een tabel gevonden waarin de volgende maten staan omgerekend maar volgens mij kan dit niet kloppen...

1/8" is 3,17 mm
1/16" is 1,57 mm
1/32" is 0,78 mm

Nu vraag ik mezelf af welk balsa ik moet gebruiken. 1/8 lijkt mij 3 mm balsa
1/16 lijkt mij 1,5 mm balsa maar 1/32 zou dan 0,5 mm balsa moeten zijn????

Wie helpt deze noob hiermee ?

Groet,
Theo

Lijkt mij goed... Je kan afronden naar boven... of beneden... naar believen?
Ik denk dat je conclusies verder juist zijn. Niks te noob!

Tja... Anders moet je hout van Midwest of Balsa USA bestellen? Wellicht liggen die maten ook in Engeland? Wat moet je anders?

Vliegen doet hij vast... Clarke-Y als een rommyloods...

Voor de mede lezertjes... Algemeen:
1 inch = 2,54 cm
Dan kom je er met een zakjapanner altijd mee uit.
Verder stikt het van de size-converters op het internet...

Tower Hobbies Units of Measure Online Conversion Calculators | US or British Imperial and Metric: Length, Surface, Capacity, Mass, Heat, Money

Laatst bewerkt:
...Ik heb een tabel gevonden waarin de volgende maten staan omgerekend maar volgens mij kan dit niet kloppen...

1/8" is 3,17 mm
1/16" is 1,57 mm
1/32" is 0,78 mm

Nu vraag ik mezelf af welk balsa ik moet gebruiken. 1/8 lijkt mij 3 mm balsa
1/16 lijkt mij 1,5 mm balsa maar 1/32 zou dan 0,5 mm balsa moeten zijn???? ...

Gewoon de dichtst bijzijnde metrische maat kiezen , een paar tiende millimeter is een te verwaarlozen afwijking en als je dan ook wat selectiever naar de kwaliteit van het hout kijkt komt het helemaal goed ... voor 1/32" kan je ook gewoon 1 mm nemen (maar 0,8 mm bestaat ook, alleen meestal niet op voorraad bij de locale modelbouwwinkel) .., het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet klakkeloos ribben en spanten etc. uitsnijd "volgens tekening" maar rekening houd met de iets afwijkende maten van het hout, zodat de latjes van de liggers en lijsten mooi klem blijven zitten in hun desbetreffende uitsparingen ...

Laatst bewerkt:
@H.B.Busking en @Dirk bedankt voor de uitleg.. ik vermoede al zoiets maar wilde het graag zeker weten :lol:

Ben inmiddels gestart met de bouw van de Lazy Bee. heb 1 zijkant van de romp op de tekening liggen en die ga ik vanavond lijmen..

Groet,
Theo

Laatst bewerkt:
dit zijn mijn voorderingen

DSCF1323.jpg

DSCF1324.jpg

toch die bek maar laten zitten. was wel wat veel werk. nu maar wat strepen er op gedaan,
die komen ook op de vleugel.

mvg arne

Ik ben ondertussen weer wat verder met mijn Lazy Bee.

Beide zijkanten van de romp gemaakt

En deze vervolgens aan elkaar gelijmd

De latjes moeten nog op maat worden gezaagd ;)

Inmiddels ook het motorschot en de overige spanten gelamineerd

Nu kan ik het neusje van de Lazy inelkaar gaan knutselen..

De bedoeling is om de Lazy Bee met een elektromotortje te gaan vliegen. Nog geen idee welke setup er precies op komt.
Ik bouw hem eerst af en dan even kijken wat het precieze gewicht is om te bepalen welke motor erop gaat komen.

Ik vindt het een erg leuk model om te bouwen. Het is hier en daar even goed nadenken over hoe je hem moet bouwen maar over het algemeen ben ik nog geen grote problemen tegengekomen.
Dit is het eerste model wat ik vanaf tekening bouw en het valt me niet tegen.

't is volgens mij een perfect model om als eerste van tekening te bouwen!

als ik terug denk aan mijn eerste model wat ik zelf gebouwd heb (taxi II) was de bouw wijze bijna 't zelfde en daar heb ik meer van geleerd als van wat dan ook

zelf bouwen is veel leuker als arf of rtf kopen... 't duurt ff maar dan heb je wel wat ;)

Langzaam aan kunnen we plannen gemaakt worden voor een Bee treffen zoals RCflyer als eens aangegeven had. Er komen er steeds meer bij.

Telt de microbe van rbc ook mee want daar ga ik me nu aan begeven.

48826.jpg

Ik ben in het bezit van dit mini "Lazy Bee"-achtige kistje en de Microbe van RBC.
Als er een "Bee" meeting komt ben ik er ook wel enthousiast voor te krijgen om mee te doen.:cool:

Vooral omdat ik het ook erg leuk zou vinden om een Lazy Bee aan te schaffen of zelf te gaan bouwen...;)

Back