The making of a...BELL430

Hei Ron ,

Mooi gedaan man , idd het is een GEDULD werkje ... en welk boor machineke gebruik je daar op de foto , is dat iets electrisch ?

Grtz
Ron
 
Het éne gaatje na het andere en opnieuw en opnieuw en opnieuw... en dit héél lang volhouden tot je plots zal vaststellen dat ze allemaal geboord zijn...

Ja, dat boorhoudertje, ... daar heb ik ook al zitten op kijken. Volgens mij is't ofwel zo een handboorhoudertje uit de tijd van de Flinstones ofwel heeft de Ron iets meegegraaid bij de tandarts. Een fotootje van het gehele ding zou veel verduidelijken.
We wachten er op!

Heligroeten,

Nick
 
En hierbij, op verzoek, enkele beelden van mijn boorkop :

16052011204.jpg


16052011205.jpg


Dit een flexibel verlengstuk voor een proxxon hobbyboormachientje. Dremel heeft ook zo iets. Best wel een handig ding hoor !!
 
Dacht het al dat je tandarts enkele gereedschappen mankeerde...
Zelf werk ik ook met Proxon. Maar dat ze ook dergelijke opties hadden was mij niet bekend. We weten weeral iets bij zie.

Thx voor de verduidelijking, heligroeten en nog veel boorplezier,

Nick
 
Hallo Ron,
Na afgelopen vrijdag met je gebuurt te hebben was ik toch wel nieuwsgierig geworden,
Het ziet er echt wel gaaf uit allemaal, jij zei tegen me dat wat ik vlieg wel het topje van de zalm is,
Maar dit doet daar zeker niet voor onder ziet er allemaal super uit.
Ik ga je draadje zeker volgen.
Bouw ze en misschien tot binnenkort.
Groetjes Jopie
 
Hey Jopie,
Fijn dat je m'n draadje hebt gevonden, ons gesprekje was inderdaad best gezellig ;). De werken staan momenteel op een laag pitje maar zodra de avonden weer wat langer worden schiet ik terug in gang. Hoop hem tegen midden volgend seizoen enigszins vliegklaar te hebben maar wil er geen deadline op zetten.

Groetjes,
Ronny
 
Mede door het perfecte vliegweer staan de werken momenteel op een laag pitje...........maar heb toch effe de tijd gevonden voor een kleine update.

Ben begonnen met hef aftekenen, boren en plaatsen van de revetten in het staartstuk. 't Is de bedoeling om het staartstuk volledig klaar te maken en in de grondlak te zetten.

Het "naakte" stuk :

14052011199.jpg


Afschrijven van de revetten :
14052011201.jpg


14052011202.jpg


boren van de gaatjes :

14052011203.jpg


En het resultaat :
14052011200.jpg


Al bij al valt dit nog mee, je moet enkel engelengeduld hebben en je zeker niet gaan haasten ..........

Tot de volgende keer ;)
Goedenavond heli vrienden,

Ik ben sinds vandaag pas geregistreerd op het forum.
Ben zelf al 39 jaar met model vliegtuigen bezig, af en toe een heli geprobeerd zonder succes.
4 jaar geleden een Bell 205 van vario en een R22 van vario gebouwd.
Door meerdere problemen en te weinig hulp ben ik gestopt met heli vliegen.
Ongeveer 3 maanden geleden ben ik terecht gekomen via een vriend in een zaak te Bosschenhoofd (jullie kennen de zaak wel)
Daar heb ik de microbe terug opgepakt, met als gevolg dat ik momenteel rondvlieg met een vario benzine trainer, een Alouette 2 en een Bell 230 aan het bouwen ben.
Vandaag las ik het bouwverslag over de vario Bell 230.
Mijn vraag, waar kom ik aan de tekeningen of plannen waar de revetten te boren ?
Ik heb de dvd van vario besteld met de details, maar heb deze nog niet aangekregen, daarom mijn vraag via dit forum.

Alvast bedankt,

Patrick
 
Hei Patrick ,

Ik dacht even de Ron weer begonnen was aan zijn BELL ...
Misschien is dit wel de springplank er naar toe ..
Dus RON , beginnen maar zou ik zeggen ...

Maar Patrick ,

INFO bekom je door het internet af te schuimen naar foto's en leesvoer ...
Boeken van deze heli bestaan er zeker , en er staan in deze boeken zeker foto's ...
En als laatste uiteraard dit Forum ..
Als je op de juiste plaatst , :cool: de juiste vragen stelt dan kom je eindeloos ver hier ...

Ik hoop dat je de nodige info kunt vinden , en een bouwverslagje maakt hier op dit forum ...

Ik kijk er al naar uit ..

Grtz
Ron

en RON , je kan weer beginnen nu he ..
 
Dag Ron,

Bedankt voor de reactie.
Op internet heb ik al wat gevonden, maar helaas nog geen detail plannen voor revetten enz.
Ik heb vanmorgen een nieuw rubriek geopend omdat ik nu zag dat deze over een 430 gaat.

thx,

Patrick
 
Hoi Patrick,

Veel detailplannen heb ik ook niet, ik baseer me op hetgeen ik op het internet vind maar ls je lang zoekt kom je toch wel het een en het ander aan foto's tegen hoor. Zo heb ik bv. via de website van Bell het volledige handboek kunnen downloaden (+270blz / 8mb) maar onlangs heb ik gezien dat dit niet meer mogelijk is. Ik kan je dit handboek eventueel doormailen maar dan moet je me je mailadres effe via PB doorsturen. De Bell430 heeft veel overeenkomsten met de 230.
Ik hoor het wel.

Grtjes,
Ronny
 
Dag Ronny,

als alles goed ging heb je mijn emailadres op je PB ?
Alvast bedankt voor de moeite om het door te sturen.
Ik zal proberen af en toe een foto te posten, zodat je kan volgen hoever de werken vorderen.
Gisteren al enkele pakjes rivetten besteld.
Dan kan het aftekenen en boren ook starten.
Even een vraagje tussendoor, met welke verf spuiten jullie ?
Basislak en daarna vernis ?
Acryl ?

sorry voor de vele vragen, maar met de jets gebruik ik basislak en daarna vernis, maar ik zie op de foto's steeds kleine potjes op de achtergrond, lijkt mij airbrush verf "acryl"

Ik hoor het graag

Groeten,

Patrick
 
Hoi Patrick,

Je PB'tje heb ik niet ontvangen, effe opnieuw proberen zou ik zeggen.
Wat betreft het spuiten : er zijn verschillende manieren om je heli te spuiten maar ik ben hierin niet de specialist :(. Blue Bird en Stratus zijn de places to be voor meer info hieromtrent.
P.S. Ben intussen terug begonnen met de werkzaamheden, weliswaar nog aan't opwarmen maar er komt terug schot in :p. Binnenkort meer.

Grtjs,
Ronny
 
vordering der werken

Hoi allemaal,

Na een lange zomerpauze en een tijdje achter de schermen gewerkt te hebben hier een kleine update van de stand van zaken. Ook hier eigenlijk weinig nieuws te melden buiten het trekken van panellines en het plaatsen van revetten.
Omdat iedereen zo een beetje zijn eigen methodes voor het plaatsen van revetten heeft wil ik jullie mijn methode niet onthouden :

Allereerst teken ik mijn revetten, in een tekenprogramma op PC, uit op A4 formaat. Je kan zelf bepalen hoe je ze wil, op 4mm of op 5mm, enkele lijnen, dubbele lijnen,........

Daarna druk ik dit af op stickerpapier in A4 formaat :

001.jpg


004-1.jpg


Hier ga ik, ter demonstratie, de revetten plaatsen op een wielkast :

005-1.jpg


Allereerst snij ik een revetbaan van mijn A4-tje :

006-1.jpg


Deze ontdoe ik dan van de beschermfolie aan de achterzijde :

007-1.jpg


Strookje wordt gekleefd op de plaats waar revetten moeten komen :

008.jpg


Daarna is het simpel om de gaatjes te boren op het merkteken (ik boor met een 1mm boortje) :

009.jpg


Sticker verwijderen en gaatjes desnoods effe naboren :

010-1.jpg


Revetten lijm ik met witte houtlijm ipv secondenlijm :

011.jpg


Grote voordeel is dat ik gemakkelijk een volledige rij kan plaatsen :

012-1.jpg


Na de rij geplaatst te hebben even met een nat doekje navegen en dit is het resultaat :

013.jpg


Voila, zo doe ik het !!!

Grtjs,
Ronny
 
Hey hey Ronny II, eindelijk ben je er weer. We begonnen al te vrezen dat je er de brui had aan gegeven, maar blijkbaar was't in Kinrooi gewoon een mega lange zomer.
Peis da'k naar jouw streek ga verhuizen, want ik wil ook zo'n lange zomers.

Mooi dat je ook jouw manier van rivetteren laat zien.
Houden die rivetten echt goed met witte houtlijm? Zelf gebruik ik Zap, ben daar dik tevreden over, maar... eens de rivet in het gaatje zit gaat duw ik hem er verder in met mijn (meestal) wijsvinger. Dan komt het teveel aan lijm naar boven tegen mijn vinger. Op zich allemaal geen probleem ware het niet dat die zap na dagen riveteren op den duur mijn huid begint op te vreten... 'k Zit dus echt met ne riveteervinger :-(
Witte houtlijm zou dit probleem kunnen oplossen...
Vandaar mijn grote nieuwschierigheid naar de vastheid van de verbinding als je met witte houtlijm plastiek op glasvezel plakt.

Heligroeten,

Nick
 
Hey Nick,

Heb er zeker niet de brui aan gegeven hoor, maar als ik jullie draadjes zo zie kan ik daar weinig aan toevoegen ;), ben maar een amateurke in vergelijking met jullie.

Wat betreft de witte houtlijm, deze houdt de revetten perfect vast. Zoals je wel zeker weet maken sommige schaalbouwers de revetten met propjes witte houtlijm, deze zitten ook perfect vast. Grote voordeel is dat je je niet zo moet haasten om alles zuiver te vegen. Je kan makkelijk een hele rij zetten en daarna met een vochtig doekje afvegen.

Ik zou zeggen, probeer het eens een keertje.

Grtjs,
Ronny
 
Laatst bewerkt:
Haha daar is 'em , daar is 'em ....

EINDELIJK .... :cool:

De zomer in Kinrooi loopt op zijn einde ...
Maar ik ben content da je weer begonnen bent ...
Zo zijn we weer met , 4 , 5 , 6 helibouwers ....
Komt allemaal goed ... :rolling:

Grtz

Ron I
 
Back
Top