de ommezwaai
Ik ben altijd van plan geweest om mijn Bell met intrekbaar landingsgestel te maken. Maar omdat ik hier en daar hoorde dat dit nogal fragiel was en omdat ik vond dat de heli nogal laag bij de grond stond (bij hoog gras is't net of ie op zijn buik ligt

) heb ik besloten om er een vast landingsgestel onder te voorzien. Een bijkomende reden is dat ik geen mooi kleurenschema van een Bell met intrekbaar landingsgestel kon vinden.
De eerste opzet :
Hij staat nu nog extra hoog op zijn poten, de banden moeten normaal ongeveer de pods raken.
Dus : bij helitempel een Vario vast landingsgestel besteld, passend voor de Bell 230 en 430.
Bij nader inzien is dit jammer genoeg ook verre van schaal, staat onder andere veel te hoog op zijn poten, net een sprinkhaan :
Dus ............. poten afzagen :
Ben nog niet echt tevreden van 't resultaat, veel schaal is er niet aan zo :
Enige mogelijkheid : zelf een landingsgestel plooien !!
Dus hetvolgende heb ik gedaan :
Eerst enkele ontwerpen getekend op PC en het meest correcte uitgeprint :
Malletjes uitgeknipt een plankjes op maat gezaagd en 2 buisjes bijgehaald :
Buisjes aan onderzijde afgeplakt en gevuld met heel droog zand :
Daarna bovenzijde ook afplakken. Dit is ZEER belangrijk, als de buisjes niet gevuld zouden zijn zouden deze gemakkelijk kunnen knikken bij het plooien !!!!
Buisjes rond de mallen plooien (viel eerlijk gezegd een beetje tegen, buisjes bogen niet zo gemakkelijk als ik had gehoopt)
Daarna landingsgestel terug in elkaar zetten :
Eerst het originele landingsgestel :
Dan het gemodificeerde landingsgestel : (tussenin liggen de originele benen ter vergelijking)
Landingsgestel voorlopig even onder heli geplaatst voor controle. (Alles moet nog af- en ingewerkt worden)
En zo zal de heli gaan worden, eenmaal afgewerkt :
En nog een foto met mooi zichtbaar landingsgestel :
Komt wel goed denk ik.
tot zover deze update !!
Groeten aan iedereen