The making of a...BELL430

Met alle respect voor je mooie schaalwerk, met deze constructie zal je verticale vin eraf gaan bij een staartlanding.
 
Hoi Rheli,

De staartvin zit nog maar voorlopig gemonteerd op de staart. Straks wordt deze nog extra bevestigd en vormt dit alles één geheel !!!

Gtjs,
Ronny
 
Hei Ron ,

Zeer goed gedaan man , en als het af is , zal het zeker de slag kunnen opvangen indien je een staartlanding zou maken ...
Maar als je gewoon land , is toch beter hé ..

Grtz
Ronny
 
Estetisch is de oplossing die je hebt bedacht voor je tailrotorguard, gewoon prachtig.
Hopelijk kan je systeem ook tegen een stootje, ma zoals Ronny schrijft is't idd. beter om niet op je staart te landen. Peis da echte heli's daar ook niet zo goed tegen kunnen.

Heligroeten,

Nick
 
Mooi gemaakt, en of het nu stand houdt bij een mindere landing vind ik persoonlijk ondergeschikt aan de juiste "look".. Als schaalvlieger kun je je eigenlijk niet veel foutjes veroorloven..
Doe zo verder!

greetz,

Didier
 
De tailrotorguard dient ook enkel om de tailrotor te beschermen bij een ongewilde, "lichte", staartlanding. Moest de heli echt op zijn staart crashen breekt of plooit die guard wel hoor, de scharniertjes zijn maar van plastiek en zullen een zware landing niet overleven. :(
Bij het echte voorbeeld dient de guard ook om je eraan te helpen herinneren dat er nog een serieuze heckrotor zit rond te zwieren en voorkomt dat je ongewild te kort in de buurt ervan komt.
 
update van de werken

De air intakes, zoals door Vario gevormd, zijn totaal niet op schaal en hebben geen dieptezicht. Daarom heb ik besloten deze iet of wat op schaal te brengen :D.

Hieronder is de voortgang dmv foto's te volgen.

De air intakes zoals voorzien door Vario :

005-2.jpg


Niet echt schaal hé !!!

Volgende werken heb ik uitgevoerd om dit aan te passen :

Allereerst een strook plasticcard van ca. 40 mm op lengte geknipt en opgerold :

006-2.jpg


Deze strook in de air intake geduwd :

007-2.jpg


008-1.jpg


De plasticcard afgetekend om het overtollige weg te knippen :

009-1.jpg


010-2.jpg


Er aandacht aan schenken dat de plasticcard zeker groot genoeg is zodat alle hoeken mooi opgevuld zijn !!!!

De geknipte plasticcard rondom aftapen :

011-1.jpg


Deze langs de achterzijde rondom opgieten met 5 min. tweecomponentenlijm :

013-1.jpg


Na het uitharden de tape verwijderen en de plasticcard nog iets bijtrimmen :

014.jpg


Eenmaal dit gebeurt alles bijplamuren :

015.jpg




Beide zijden bijgeplamuurd :

018.jpg


Daarna schuren ...........



020.jpg


eenmaal voldoende geschuurd kan de grondlaag erop................ en zo wordt het dan :

023.jpg


024.jpg


025.jpg


026.jpg


Het resultaat mag gezien worden denk ik, moet enkel hier en daar nog een beetje fijnschuren !!!!!!!!
 
Eenvoudig, maar intelligent bedachte werkmethode.
Het rezultaat mag er zeker zijn.
Bij deze weet ik dan ook hoe ik mijn Cobra-air-intakes ga vormgeven.
Jihaaa, wat is dit forum toch inspirerend... you made my day Ronny!

Heligroeten,

Nick
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA ...

DAT IS HET .... DAT IS HET ..... ;-)
Die van den Limburg toch hè .... ;-)

Mooi gedaan Ron , en merci .... want ik ga da nog nodig hebben ... :snipersmile:

Hei , en spring eens binnen hè , ik zal U eens bellen ... voor iets af te spreken ..

Grtz
Ronny
 
Dag Ronny,

Ik heb vandaag toevallig hetzelfde gedaan bij mijn Bell.
Alleen is het model van de intake bij jou juister dan bij de uitlijning op de 230 die door vario in de mal is gezet.
Dus ik moet nog wat aanpassen.
Ik zal vanavond de foto's posten op mijn draadje " Bell 230"
Dan je ook eens kijken.
Gisteren heb ik ook de "goot" boven de zijdeuren gedaan, zal ik ook even posten.

Grtjs,

Patrick
 
Zo heb ik het ook gedaan bij mijn Bell 222 van Funkey. De air intakes waren ook niet compleet. Het voordeel is dat de minder in je romp kijkt en een beter uiterlijk geeft.

Groetjes Rob.
 
Heb van de zomer mijn kleine Trex 250 te hard op de aarde geplaatst en heb nu van mijn verlof gebruik gemaakt om effe tussendoor een nieuwe kleine in elkaar te steken, kwestie van effe eens iets anders te kunnen doen hé :

Alles zit een doosje waar nog geen 500gr pralines in gaan :D :

DSC02687.jpg


DSC02689.jpg


Even een exploded view van hetgeen IN dat doosje zit :

DSC02691.jpg


Dit is het eindresultaat :

031-1.jpg


032-1.jpg


Zo, en nu weer terug naar de Bell hé.
 
Mooi tussendoortje Ronny. Die tussendoortjes zijn nu eenmaal nodig om tijdens de marathonbouw van een mega-schaalmodel in de lucht te kunnen blijven. 'k Heb hier ook nog zoiets staan dat om aandacht smeekt...
Veel plezier met je nieuw machientje.

Heligroeten,

Nick
 
de ommezwaai

Ik ben altijd van plan geweest om mijn Bell met intrekbaar landingsgestel te maken. Maar omdat ik hier en daar hoorde dat dit nogal fragiel was en omdat ik vond dat de heli nogal laag bij de grond stond (bij hoog gras is't net of ie op zijn buik ligt :D) heb ik besloten om er een vast landingsgestel onder te voorzien. Een bijkomende reden is dat ik geen mooi kleurenschema van een Bell met intrekbaar landingsgestel kon vinden.

De eerste opzet :

033800x600-1.jpg


Hij staat nu nog extra hoog op zijn poten, de banden moeten normaal ongeveer de pods raken.

Dus : bij helitempel een Vario vast landingsgestel besteld, passend voor de Bell 230 en 430.

Bij nader inzien is dit jammer genoeg ook verre van schaal, staat onder andere veel te hoog op zijn poten, net een sprinkhaan :

005.jpg


006.jpg


Dus ............. poten afzagen :



009.jpg


Ben nog niet echt tevreden van 't resultaat, veel schaal is er niet aan zo :

020.jpg


Enige mogelijkheid : zelf een landingsgestel plooien !!

Dus hetvolgende heb ik gedaan :

Eerst enkele ontwerpen getekend op PC en het meest correcte uitgeprint :

022.jpg


Malletjes uitgeknipt een plankjes op maat gezaagd en 2 buisjes bijgehaald :

021.jpg


Buisjes aan onderzijde afgeplakt en gevuld met heel droog zand :

023.jpg


024.jpg


Daarna bovenzijde ook afplakken. Dit is ZEER belangrijk, als de buisjes niet gevuld zouden zijn zouden deze gemakkelijk kunnen knikken bij het plooien !!!!

Buisjes rond de mallen plooien (viel eerlijk gezegd een beetje tegen, buisjes bogen niet zo gemakkelijk als ik had gehoopt)

025.jpg


Daarna landingsgestel terug in elkaar zetten :

Eerst het originele landingsgestel :

017.jpg


Dan het gemodificeerde landingsgestel : (tussenin liggen de originele benen ter vergelijking)

026.jpg


027.jpg


Landingsgestel voorlopig even onder heli geplaatst voor controle. (Alles moet nog af- en ingewerkt worden)

028.jpg


029.jpg


030.jpg


031.jpg


En zo zal de heli gaan worden, eenmaal afgewerkt :

097750.jpg


En nog een foto met mooi zichtbaar landingsgestel :

1231508766.jpg



Komt wel goed denk ik.

tot zover deze update !!

Groeten aan iedereen
 
Laatst bewerkt:
ronny,

deze kleuren zijn top waaaauw en ps zaterdag kom ik hetgeen je al gedaan hebt eens deftig keuren he :-)

greetz
wimpy
 
alleen val je mij toch hard tegen door geen intrekkers te maken :-(:-(:-(

moet wel zeggen knap gemaakt het vaste onderstel

greetz
wimpy
 
Zo willen we het zien hé, als het totaal niet klopt met de werkelijkheid gewoon weggooien en zelf maken..komt helemaal goed ;-)
Dat is dus vario hé, rompjes zien er leuk uit, maar bij nader inzicht zijn er veel dingen waar te weinig aandacht is aan besteed, en die de iets meer kritische modelbouwer wil aanpassen.. Mooi werk :-)

greets,

Didier
 
Back
Top