The Oeka Bulli

Guys,

Op verzoek van Leon en Sietse heirbij een nieuw draadje. Voorlopig is het nog een ontwerp- en nog geen
bouwdraadje, maar vandaag is het ontwerp denk ik af. Het is vergeleken met het vorige ontwerp
iets evenwichter geworden: wat meer pijlstelling, grotere slankheid en met het oog op mijn 1.5 m
kist gestandaardiseerd daar waar mogelijk (vleugel en stabilo koorden en romp ontwerp)
Ik zal zo wat nieuwe tekeningen posten en Sietse ik durf het bijna niet te vragen.. :D
Cheers

Bart

Sietse ik durf het bijna niet te vragen..
Nou heb je het toch gedaan? :yes:

Leuk! Nog een bouwdraadje!

Weet je al de apparatuur die je gaat inbouwen? Wat voor accu?
Hoe ga je de aansturing van de roeren doen? Pull-Pull? Single pull? Anders?
Waar maak je de vleugel van?
Waar maak je de staartvlakken van?
Welke koolstof buis gebruik je?

Vragen, vragen...

hehe, mooi!
Kom maar op met die tekening :pim: lol

de materiaalverzamelaar zei:
Het klopt de staart is relatief lang en het stabilo is ook relatief groot. Ik doe dat omdat ik een achterlijk neutraal punt
wil hebben zodat ik met mijn zwaartepunt naar achteren kan (idd vrije vlucht invloed). Een ander vrije vlucht (of beter
Pieter de Boer) invloed is de V-stelling in het stabilo. Het geeft een betere demping rond de dwars as en omdat niemand
het heeft (er zitten idd wel wat nadelen aan) zie gelijk wele kist van jouw is. Het blijft er wel in denk ik tenzij ik het niet
licht kan bouwen. Het wordt zeker geen pendelroer. Ik had dat ook op mijn Pearl en ben er afgezien van het eenvoudig
afstellen niet meer zo'n voorstander van.
V-stelling in het hoogtestab moet je dan gewoon doen idd. Zie ook mijn onderschrift :).
Mijn hoogtestab is een stuk minder groot, maar vlieg ook wel met een iets achterlijk zwaartepunt (klinkt raar, achterlijk zwaartepunt... :roll: ). vliegt heerlijk :).
Naar mijn mening/inzicht hoeft het hoogtestab helemaal niet groot te zijn, zeker niet groter dan bij een "normale" zwever. Het richtingsstab wel, want die krijgt die belachelijke krachten te verduren bij de worp.
Ben benieuwd naar je veranderingen in het ontwerp.

Hi Bart,

Los van een stabilo met of zonder V-stelling en een lange romppook; je stabilo is veel te groot.
Het is geen vrije vlucht kist die om alle assen zelfkorrigerend moet zijn ! Jij kunt nu zelf korrigeren/sturen.................
Een stab dat 10 - 12% van je vleugeloppervlak heeft is meer als voldoende.
Voor het overige ziet het er "gezond" uit :wink:

Arno

Guys,

Goede reakties :D , bijgaand tekeningen en antwoorden op vragen:

Weet je al de apparatuur die je gaat inbouwen? Wat voor accu?
Hoe ga je de aansturing van de roeren doen? Pull-Pull? Single pull? Anders?
Waar maak je de vleugel van?
Waar maak je de staartvlakken van?
Welke koolstof buis gebruik je?

@ Leon,

Het worden D47 servo's (in eerste instantie 2), met 120 mAh 4.8 volt NiMh batterij (16 gram) en een penta ontvanger
De roeren worden singel pull, tot nu toe had ik altijd pull-pull, maar met de D47 durf ik wel single pull aan
De vleugel wordt XPS met glas (25 g/m2) of kevlar (26 g/m2) er komt wel een ligger in
De staartvlakken worden XPS met kevlar (26 g/m2)
Ik ga een Skyshark 15 gebruiken (ik heb laatst de laaste bij vleigerop gekocht)

@ Sietse, alvast hartelijk dank...

@ Arno (en ook Stietse), ik zal er over nadenken om het stabilo kleiner te maken, maar wat houden jullie aan stabiliteits
marge aan? Ik zit nu op 12% en volgens mij zitten de meeste andere DLG daar ook op...verder een groot stabilo kan altijd kleiner 8) ....

Cheers

Bart

Guys,

Nog even snel zitten rekenen:

Stabilo oppervlak van 1.93 dm2 --> 1.51 dm2 (=11% vleugel oppervlak)
Lengte maten 150 mm --> 120 mm, en 130 mm --> 100 mm
Pooklengte van 485 mm naar 450 mm (afstand achterlijst vleugel tot voorlijst stabilo)

geeft een XNP (ligging neutraal punt) van 46% van de mac
en met een XCG (ligging zwaartepunt) van 35% (= 59 mm v/d voorlijst) van de mac --> 11% stabiliteits marge

kortom het stabilio en pooklengte worden kleiner, misschien morgen de tekening (weer) aanpassen....

Cheers

Bart

@Bart heb jij een programmatje (exel sheet) voor het berekenen van de stabiliteits marge en dergelijke?

ff de tekening bekenen en de maten in jouw laatste post ongeveer verwerkt. Ziet er al een stuk beter uit!
Rompje is nog een oud klooirompje wat ik een keertje getekend heb. lengte van LE vleugel tot puntje van de neus klopt wel.
Staart is nu uit 2mm plankies. geen profiel dus. (in deze tekening, maakt het wat makkelijker :) )
prntscrn21cs4.jpg

prntscrn22df4.jpg

prntscrn23bj5.jpg

prntscrn24zc9.jpg

Sietse,

Heel hartelijk dank :worship: Ik heb een 3D plaatje van de OekaBulli op fotopapier geprint en aan mijn zoontje
Han laten zien. Hij vondt het erg mooi.... :D
Ik zal de laatste twee gewijzigde tekeningen zo op het forum zetten.
Cheers

Bart

PS: Ik zie net dat je er een werp blade van gemaakt heb. Oog voor detail ...erg goed...

Arno,

Zeker enkele V-stelling is ook mooi, maar dat wordt de volgende, deze krijgt dan de AG455ct --> AG46ct -->AG47ct profielserie
In het laatstse vleugel ontwerp heb ik daar rekening mee gehouden (constante scharnierlijn van de flap op 30%).

en dan nu de laatste revisie van de gewijzigde tekeningen..en op naar de templates voor de snijmallen...

Cheers

Bart

:offtopic:
Tja Sietse kan mooi tekenen. De Ofa heb ik al tijden op mijn bureaublad als achtergrond. Op het werk al veel opmerkingen over gehad.

Guys,

Ik denk dat ik de skyshark pookjes niet ga gebruiken, maar ik neem denk ik deze.
De skyshark ga ik nu maar gebruiken voor een mini Okka Bulli (krijgt enkele V-stelling en een recht stabilo). Tekening volgt...
Cheers,

Bart

Loet Wakkerman zei:
En die mooie glimmende poken? Had je die van EMC-Vega? en welke kun je aanbevelen?

De glimmende poken van EMC vega zijn stijver maar ook een paar gram zwaarder. Bovendien 2 maal zo duur.
Voor een licht weer kist denk ik de carbon pook en voor zwaarder weer de Carbon/alu pook

Bart, als je daar gaat bestellen, misschien wat samen bestellen? Verzendkosten blijven 17 euro, wat je ook besteld... Kunnen we dan delen.

Back