Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Het is een groter model van Schaffer aan de Heckklap te zien, en aan de afgeronde ipv scherp ruitvorm van de Badewanne, in de overgang naar het dek. Mooi model, maar ook een schaal interpretatie.
En erg sterk aangezette details.
Ik zal effe een plaatje opsnorren van de Schafferkit. Aldus hieronder.

Hasse heeft hem later nog een tijdje door geproduceerd.
Het bedrijf heeft na een werkplaatsbrand moeten stoppen. De rek was overigens ook al uit de markt.
Model is 1450 mm lang en 330 mm breed.
Lage resolutie plaatjes van het internet uit 2007, eBay.de. Het model ging voor € 172,- over de balk.
Heb niet eens er op geboden.

Later gingen de matrijzen weer over naar SMT, Steinhagen in Kiel Duitsland.
Ook die man is inmiddels met pensioen, en geen opvolging.
Had een gigantisch matrijzenargischief aan scheepsmodellen, wereldfaam.

aff6_3.JPG b806_3.JPG c4b3_3.JPG be1d_3.JPG

Heussje ligt ook aardig diep. Stevige romp, en opbouw uit epoxy en nogal 'Autobahnfest' opgelamineerd.
Met een overdaad aan elektriek en mechaniek aan boord loopt het bad dan wel over.

Beladen met zwaar gebouwde functies, bakken motoren, schakelingen en bedrading...
Plus een hoeveelheid aan slagvast messing beslag…
Dan wordt het wat doorgezakt.
Maar het alles wel zeer fraai in het varende model uitgevoerd.

Licht bouwen is zo makkelijk nog niet, vooral niet met oude techniek.
Ordenen, en een plekjes plannen, voor al die spullen en bedradingen… is al een kunst op zich. Etc.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Denk een tandwiel op de hek en een tandbaan met de zelfde modus op de kiel van de Tedje?
Je ziet hem aarzelend hobbelen bij het binnenhalen. Maar op groot scherm bekeken trof ik het wieltje niet 1,2,3 aan.
Maar kan ook dat de Tedje slechts een kruipwieltje in de kiel heeft... zo omhoog kruipt.

Ik heb daar overigens nog een oud boekje over. Seenotkeuzers... in model... hoe en wat.
Maar overtuigend vond ik de meeste oplossingen ook niet.
De spindel in de helling werkt goed, maar oogt niet echt schaal.

Mooiste vind ik nog steeds een lus met een aanhaak frame/cradle, en de Tedje die een kaakje laat zakken van de boeg.Bediend via een zeilwinch.
Dat benaderd de wijze hoe het in het echt binnen getakeld werd.

Via een doorlopende lus, via kleine buisjes de romp in geleid. De Tedje kan via een servo het haakje bedienen. Nifty!
Foto’s van Ralhph Modellbauechnick. Heeft thans een nieuwe site. En perfectioneert nog steeds modellen op bestelling. De Heuss heeft hij slim aangepakt in deze.

DSCN2532_THEODOR_HEUSS.jpg DSCN2533_THEODOR_HEUSS.jpg

Zelf ga ik maar stug door met het 'gekozen' pad tot een semi-model. Zucht...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back