Theorie van "het dragend stabilo"

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door PH_AJH, 25 jan 2014.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zojuist virtueel ADAMAS getrimmed op een stabiele vlucht bij beste glijden.

    Bij een stabiliteitsmarge van 8% en 15%.

    Er is geen verschil te zien in de invalshoek van de vleugel. Blijft op 4.6°, ongeveer Cl 0.67.

    Wel is het verschil instelhoekverschil 1.2 versus 2.5°. That's all.

    O ja, de curve Cm-Vx ("correctie moment versus Vliegsnelheid) wordt steiler bij een voorlijk zwaartepunt. Dat betekend dat bij en kleine verstoring in vliegsnelheid, een groter corrigerende reactie optreed. Dat ervaren we als en stabieler vliegende kist.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dus......
    Het antwoord is: nee, een voorlijk of achterlijk zwaartepunt is niet te zien aan het "laten hangen van de staart" of juist "met de staart omhoog vliegen".


    Maar Berrie...nu ben ik wel benieuwd. Als je de kist 10% zwaarder maakt, in welke mate verandert dan de invalshoek waaronder de vleugel vliegt bij gelijke snelheid vergeleken met een 10% lichtere kist?
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Goed, van 6.5kg, naar 7.5kg.

    Geen verandering in instelhoekverschil en zwaartepuntsligging levert op:
    - Beste glijden van 36.1 naar 37.05, en bredere curve.(= fijn)
    - Beste glijden gaat naar een vliegsnelheid van 11.3 naar 12.3 meter per seconde.
    - Beste glijden treed bij vrijwel (>98%) gelijkwaardige Cl op.

    Dan de "stabilisatie"

    Bij gelijkblijvend zwaartepunt en instelhoek verschil verschuift de stabilisatie van 11.3 naar 15.8 m/s.

    Bij gelijkblijvend zwaartepunt is een tikkie up van 0.3° voldoende om de zwever ook precies op de best passende snelheid voor het beste glijgetal te krijgen.

    De vraag is of je dat wilt. Want, zoals Raymond al eens heeft uitgelegd moet je de prestatiecurve van een zweefvliegtuig bekijken ten opzichte van de heersende windsnelheid en daalsnelheid van de sink waardoor je vliegt. Dan verschuift het ideaal punt waarop je dient te vliegen op de curve.

    Het is dus goed mogelijk dat het voor de heersende omstandigheden niet nodig is om een correctie op het hoogteroer toe te passen.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik was alweer carbon webbings in de binnenpanelen van de ADAMAS aan het plakken, toen me te binnen schoot dat ik niet gekeken had naar wat er gebeurt met Glijgetal versus Alpha (invalshoek)

    Want daar was het om te doen.

    Opmerking over vorige post: Daar vergeleek ik de Cl(liftcoeffiecient) versus Cl/Cd(glijgetal). Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft. Beter is te kijken naar:

    Alpha(invalshoek) versus glijgetal.

    En dan zie je dit:

    [​IMG]

    Verschil in mogelijke invalshoekverschuiving is circa 1°. De zwaardere vleugel kan beter/makkelijker met een kleinere invalshoek gevlogen worden.

    Wie weet komt hier het verschil in beleving van de materie vandaan.
     

Deel Deze Pagina