Thermiek tactiek

Hoe erg komen modelzweefvliegers nou in aanraking met andere luchtgebruikers
(vooral richtend op fullscale vliegtuigen) want ik moet er niet echt aan denken
dat ik een f3b kist door de kap heb vliegen :) en je komt wel eens wat tegen in
een bel ja, vorig jaar in duitsland, grote plukken hooi, en natuurlijk stukken zeil
en plastic tassen..., ik hoop het geld nog een keer tegen te komen gauw :yes:

En een gans op 1500m... wist niet dat die zo hoog gingen :)

mvg. Odin

Laatst nog een docu gezien over ganzen die in Tibet de Himalaya overstaken.
Is toch nét iets hoger dan 1500m :turn-l:

Trek
De overwinteringsgebieden van de broedvogels in Azië liggen in het laagland van Pakistan, India en Bangladesh. Om daar te komen moeten de vogels over de Himalaya trekken. De vogels kunnen tijdens deze spectaculaire trek tot op een hoogte van ruim negen kilometer vliegend worden aangetroffen!

http://www.goosetrack.nl/index.php?Itemid=96&id=60&option=com_content&task=view

Owh ja,
Bij ons is het wel zo dat diegenen die niet vliegen ook wel op ander vliegverkeer letten en dit ook laten weten aan diegenen die wel aan het vliegen zijn ;)
Veel sportvliegtuigjes in de buurt en een zweefvliegveld niet al te ver weg.

Laatst bewerkt:
Hoe erg komen modelzweefvliegers nou in aanraking met andere luchtgebruikers

Heel erg, als je niet oppast. Full-scale mag op veel plaatsen tot 500 voet dalen,
modelvliegtuigen mogen tot 1000 voet (300 meter) stijgen.
Zelfs in simulated forced landing area's waar de 1:1 luchtvaart tot 100 voet mag dalen mag je modelvliegen (wel verplicht met een spotter trouwens)

mvg. Odin
Gierzwaluwen komen eigenlijk alleen op grond om te broeden. Buiten die periode leven ze soms erg hoog. Slapen doen ze ergens tussen de 5 en 10 km. Slechtvalken zijn ook slapend aangetroffen op 9 km ...
Zo zullen er vast nog wel een paar soorten zijn.

Dirk

ik heb trouwens toch een ander plan voor mijn AVA hout zweef romp, geinspireerd door mijn Blaster 2;
ik wilde vaste voorvlakken met roeren voor de staartvlakken doen, vanwege grotere piek lift van zulke vlakken omdat ik laatst niet genoeg kon drukken effectief en mijn ava romp kraakte omdat het stabilo niet genoeg de staart kon "tillen" voor alle snelheid eruit was (er zit een flap aan zo'n vlak met voorvlak immers en dus veel welving als het nodig is),
maar omdat voor getrimd vliegen (buiten de rust trim) de flap de verkeerde kant op staat
(zeg maar in thermiek, het stabilo geeft lift naar boven, maar de flap staat ook naar boven) is dat niet zo gunstig.
daarom heb ik besloten een pendelstabilo met licht dragend profiel te gebruiken,
met alle voordelen van een pendelstab mbt. trimweerstand, maar met de lift/drag "bucket" een beetje naar positieve lift verschoven. 0 lift van het stabilo heeft dan nog steeds weinig weerstand, maar de maximale lift is wel 1.5 keer zo groot of zo, en dat had al mijn AVA romp kunnen redden wsl.
dus dat lijkt me voor die het beste. en krijgt dus een licht dragend pendel stabilo :P

Gierzwaluwen komen eigenlijk alleen op grond om te broeden. Buiten die periode leven ze soms erg hoog. Slapen doen ze ergens tussen de 5 en 10 km. Slechtvalken zijn ook slapend aangetroffen op 9 km ...
Zo zullen er vast nog wel een paar soorten zijn.

Dirk

Ja ik ken nog wel een soort: Amerikaanse luchtverkeersleiders. Die worden boven in de toren slapend aangetroffen :D:D (berichtje op nu.nl)

Een heel bijzondere ervaring

Het was in juni 2009, lekker een paar dagen modelvliegen in Oostenrijk.
Wisselvallig weer met extreme temperatuurschommelingen heb ik meegemaakt.
Op een dag viel een lichte fijne motregen.
Ik was allen op het vliegveld en werd vergezeld door een aantal zwaluwen die ongelofelijk vrolijk aan het snateren waren. Ze zaten op de bovenrand van het veiligheidsnet.
Ineens vloog één zwaluw naar het aangrenzend graanveld en de rest volgde onmiddellijk.
Ze vlogen in het rond zoals op een droge dag in thermiek.
Ik aarzelde niet en vloog met mijn climaxx naar ze toe.
En inderdaad, motor uit en cirkelen tussen de zwaluwen in de motregen. Ik kon mijn hoogte houden en heb wel vijf minuten lang geen hoogte verloren.
Nog steeds vraag ik me af hoe dat kan.
Heeft iemand een verklaring daarvoor?

55251151.jpg

67742198.jpg

32643900.jpg

49260426.jpg

Misschien hebben deze helicopters wat thermiek veroorzaakt?:)
43105839.jpg

Johannes

Ik heb er geen verklaring voor, maar heb zelf ook meermaals ervaren dat bij volledig bewolkt weer er zeer lichte thermiek kan zijn(voor [mot]regen ben ik niet flink genoeg ;-) ). Daarvoor moet het wel nagenoeg windstil zijn.

Gr. Dirk

Vraag niet hoe het kan, geniet ervan.
Ik heb mijn dlg wel eens in de mist omhoog geschroefd, mij volledig verbaasd achterlatend.

Ik herinner me het verhaal van de Nederlandse zeilvlieger Aart de Koomen (wel meermalen Nederlands kampioen, dus niet de eerste de beste) die kans zag een overland van ruim 50 km te maken bij een gesloten wolkendek dat ook nog eens laag zat - op een meter of 500 geloof ik. Dat zijn condities waarvoor ik mijn zeilvlieger niet eens monteer...

Hallo

Aan het verhaal van Johannes is niets vreemds .............
Thermiek is in principe niet meer als een "temperatuurverschil" . De grootte van dit verschil bepaalt (mede) de mate van stijging of blijven hangen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een paar jaartjes ervaring met vrije vlucht modellen. Door de relatief lage vleugelbelasting van dit soort toestellen is de toestand van de lucht nog beter te herkennen. Dit soort thermiek zoals Johannes het omschrijft komt relatief vaak voor bij vooral rustig weer. Bij een beetje wind wordt die warme lucht bubbel namenlijk meteen uit mekaar geblazen....
Met mijn F1A modellen heb ik dit soort thermiek beleeft onder condities die varieerden van -10 C en sneeuw tot in een mals regenbuitje lol
De lucht doet echt meer alsdat menigeen denkt !

Een ander leuk en vreemd verschijnsel is het volgende. De tijd in rustige lucht, zonder een belletje, van een F1A vrije vlucht toestel ligt ergens rond de 4 minuten. Nu zullen niet zoveel mensen dat doen maar om de toestellen nog beter te krijgen heb ik best wel een paar keren s'ochtends om 5 uur al in het veld gestaan :confused:
Het is leuk om te zien hoe op dat tijstip de lucht zich gedraagt. Ergens in de eerste 2 uur na zonsopgang vlieg je tijden van rond de 5 minuten; vervolgens zakt dat in naar krap 3 minuten ...... En na nog een uurtje komen dan de eerste echte belletjes pas!
En sta je er de volgende ochten weer (wat ik dus ook vaker als eens gedaan heb :rolleyes:) dan is het weer/kan het weer helemaal anders zijn;)

Ik heb dit draadje helemaal doorgelezen. En wat staat hier een hoop info in! Veel praktijkvoorbeelden en ervaringen waar ik veel mee kan. Ik vond het vreemd dat mijn zwever (nah ja, piepschuim) zomaar een andere richting op ging. Na het lezen van deze stof weet ik inmiddels dat het een termiekbel was waar ik langs op vloog.

Verschillende eigenschapppen van zweefvliegtuigen komen aan bod, in combinatie met termiekbellen. Voor mij waardevolle informatie.

Wat een mooi forum he...

Heren, bedankt!

volgens mij had ik eergisteravond zo'n meteorologisch geval, wat volgens mij komt doordat er koelere lucht over de nog warme(re) grond komt te liggen.
dan is het zegmaar niet omdat de grond verwarmd, maar equivalent de lucht afkoelt door regen, of doordat er gewoon koelere lucht aan komt. een belangrijk verschil is dat het grootschaliger is omdat niet de grond ongelijk opwarmt in wezen zoals bij normale thermiek, maar de lucht heel gelijkmatig en relatief grootschalig afkoelt.

volgens mij had ik eergisteravond zo'n meteorologisch geval, wat volgens mij komt doordat er koelere lucht over de nog warme(re) grond komt te liggen.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het klinkt heel plausibel...
Een soort restitutiethermiek dus. Je moet dan dus niet kijken naar oppervlakken die weinig warmte absorberen en veel reflecteren (zoals normaal) maar juist naar de oppervlakken die veel warmte hebben geabsorbeerd en dat goed hebben vastgehouden.

En de term hiervoor is....

Omkeerthermiek!

Het wordt ook wel avondthermiek genoemd, en het is vaak zwakker dan "normale" thermiek maar daarvoor over grotere gebieden en totaal niet turbulent.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

P.s. Zie ook "Das Thermikbuch für Modellflieger" van Lisken & Gerber, pag 33 en verder.

oftewel bij redelijk zonnig weer en zeer breed temperatuur stijging (zoals morgen )

vlieg je boven akkers en andere ondergronden die door de zon snel opgewarmd worden ,hetzij als het waait vlieg je er achter in de wind om de bellen op te vangen .

als de temp gaat dalen zullen de gebieden zoals bomen of akkers vol met mais de warmte s,avonds beter vast houden .de afgekoelde lucht eromheen ,geeft dan weer daar de ideale plek om bellen te zoeken .
overdags willen oude 500ponder kraters in de hei ook goed bellen afgeven .

Het wordt ook wel avondthermiek genoemd, en het is vaak zwakker dan "normale" thermiek maar daarvoor over grotere gebieden en totaal niet turbulent.

Nee - wat jij en Serge hier beschrijven is dus restitutiethermiek.
LecraM beschreef iets anders:
Als je het hebt over restitutiethermiek, dan gebeurt dat als de zon aan kracht verliest, en de opgezamelde warmte in bijvoorbeeld bossen en struikgewas komt dan los. Het gaat dus niet specifiek over een koelere luchtstroming.
Ik vond de suggestie juist interessant dat een koelere luchtstroming over de opgewarmde bodem streek, zodat de lucht plaatselijk opgewarmd wordt.
Het zit misschien wel dicht bij mekaar (allebei tegen de avond) maar ik vind het idee van koele lucht over de opgewarmde bodem boeiend, en dat is niet hetzelfde als restitutiethermiek.
Ik zou me kunnen voorstellen dat in de door lecraM geschetste situatie de thermiek hoger doorzet, omdat de lucht koeler is.

Ik zou me kunnen voorstellen dat in de door lecraM geschetste situatie de thermiek hoger doorzet, omdat de lucht koeler is.

Zou het kunnen zijn dat je in die situatie door die koudere lucht weer een temperatuursverschil krijgt waardoor er als gevolg juist weer zwakke thermiek ontstaat?
Stel temp. grond en lucht beide 18 graden, geen warmteuitwisseling, lucht koelt af en grond gaat weer warmte afgeven met als gevolg thermiek.
Dus een soort restitutiethermiek.

Het kenmerkende van restitutiethermiek is dat de warme lucht is opgeslagen.
In de situatie waar we het over hebben is pure warmte opgeslagen.

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar het klinkt heel plausibel...
Een soort restitutiethermiek dus. Je moet dan dus niet kijken naar oppervlakken die weinig warmte absorberen en veel reflecteren (zoals normaal) maar juist naar de oppervlakken die veel warmte hebben geabsorbeerd en dat goed hebben vastgehouden.

Het kenmerkende van restitutiethermiek is dat de warme lucht is opgeslagen.
In de situatie waar we het over hebben is pure warmte opgeslagen.

:confused:

Sorry Bart maar nu breng je me een beetje in verwarring.
Voor de duidelijkheid had ik het over het voorval van Lecram.

Maar zonder te blijven hangen welk naampje we aan het beestje geven vroeg ik me eigenlijk af of de door mij geschetste situatie plausibel dan wel onmogelijk was.

Back