Zo te horen heb je een mooi licht model. Thermiek zweven moet daar heel goed mee kunnen. Een vleugelbelasting van zo´n 40 g/dm2 is niet te veel. Kijk maar eens naar de specificaties van de verschillende zwevers.
Al eens een vleugel van een F3J of F3B model in handen gehad? De eerste keer dat ik dat deed schrok ik van het gewicht. Dit gewicht kan echter nodig zijn om tegen de wind in te kunnen komen. Een iets hoger gewicht hoeft niet te betekenen dat je minder goed zweeft, wel dat het model iets sneller gevolgen moet worden.
Lijkt me dus geen punt, lekker vliegen.
Het lastige is echter wel om thermiek te vinden en er in rond te blijven draaien (centreren). Een heel goed boek wat hier uitleg over geeft (ik hoop dat je Duits kunt lezen) is ´Das Thermikbuch für Modellflieger´ verkrijgbaar bij VTH.
Zelf gebruik ik al weer een paar jaar een vario als hulpmiddel. Op dit moment de Skymelodie van Uwe Schulz. Luister niet naar al die mensen die beweren dat ze zonder vario goed zweven, want het is gewoon niet waar. Zeker in zwakke thermische omstandigheden en op redelijke hoogte kan
niemand meer zien nog het model stijgt of nog moeilijker, niet daalt. Je koopt overigens tegenwoordig al een eenvoudig vario setje voor € 98,-
Maar goed, daar ging het niet over. Gewicht...... Lijkt me geen probleem. Zelf neig ik er steeds meer naar om iets zwaardere zwevers te kiezen. Ik heb een Slilent Dream met 1800 gram vlieggewicht op 2,5m spanwijdte (= hele lage vleugelbelasting), maar overweeg toch deze te vervangen. Ja, het is waar, op dagen dat ik er mee vlieg komt het ding eenvoudigweg niet meer naar beneden. Ik heb 4 minuten motorlooptijd in het model, maar heb deze nog nooit gebruikt, omdat ik er meestal na een halfuurtje of zo wel genoeg van heb. Maar door het lage gewicht kan hij zo weinig wind hebben dat ik er maar heel af en toe mee vlieg.
Zweven doe ik wel graag met mijn hotliner. RG15 profiel (prima zweefvleugel) met 16 cellen en 1,6m spanwijdte. Hoge vleugelbelasting, maar hij zweeft er niet minder om. Omdat ik hier geen vario in heb duren de vluchten vaak wat korter. Maar met 60sec motorloop zweef ik toch vaak met gemak 10 tot 15 minuten.
Het gaat dus meer om het herkennen van de thermiek dan om het model. Op een dag met krachtige thermiek stijgt iedere baksteen.
Leer kijken naar de vogels, de wolken en het stof op de grond.
Ik heb nu wel zo´n beetje alles gevlogen, maar vind zweven, hoewel het er voor de omstander vaak niet zo uitziet, veruit de meest spannende tak van model vliegen. Het is een mooi spel met model en natuur.
Heel veel succes en vraag eens wat advies aan échte kenners, kun je veel van leren en zul je merken dat zweven een geweldige uitdaging is.