Thomas 8 jaar wil graag leren modelvliegen.

Hallo modelvliegvrienden.

Gisteren is mijn zoon Thomas 8 jaar geworden en volgens de statuten van onze vereniging heeft hij de leeftijd bereikt waarbij hij mag gaan leren modelvliegen. Hij gaat bijna altijd mee als ik ga vliegen en hij is zeer enthousiast en dat vind papa natuurlijk erg leuk :D.

Deze week ga ik een charter (bouwdoos) voor hem kopen en die mag hij onder begeleiding van mij, helemaal zelf gaan bouwen. Zo leert hij ook gelijk wat het inhoud om een kist te bouwen en natuurlijk ook dat het best wel moeite kost. Dan weet hij ook gelijk dat hij er zuinig op moet zijn en ik hoop dat de liefde voor het vliegen bij hem flink zal groeien. Aan mijn entousiasme zal het in ieder geval niet liggen.

De kist zal uitgerust worden met een 4cc motor zodat de rustige karakter eigenschappen van een charter prima tot hun recht komen.

Ik vlieg zelf over het algemeen met een Big Lift met een 26cc zenoah en ik ben lid van de Veendammer Luchtvaart Club. ik ben 1,5 jaar geleden weer begonnen met vliegen na een onderbreking van zo'n 15 jaar. In al die jaren dat ik niet gevlogen heb is het altijd flink blijven kriebelen en in de zomer van 2007 heb ik de knoop doorgehakt en ben er weer vol tegenaan gegaan.

In dit draadje zal ik het bouwverslag posten met natuurlijk de gebruikelijke foto's :mrgreen: en ik vermoed dat jullie het met plezier en welkome tips zullen volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend leuk lijkt mij dat.. wou dat mijn vader toen ik 8 was met mij een charter was gaan bouwen :)
 
De kist zal uitgerust worden met een 4cc motor zodat de rustige karakter eigenschappen van een charter prima tot hun recht komen.
Zou het geen goed idee zijn nu je toch een soort van frisse start kan maken bij hem om meteen met electro te beginnen. Het zou in ieder geval mijn keuze voor mijn zoon zijn en hem helemaal niet meer in aanraking laten komen met 'brandstoftroep'
Verder natuurlijk fantastisch als jullie de komende jaren samen op kunnen trekken in een gezamelijke hobby.
 
Ik kan mij best indenken dat het een overweging is om een 8 jarige met een electrosetup te laten vliegen, ipv laten om te gaan met giftige stoffen welke ook via de huid opgenomen kunnen worden.
 
Laat ik even vooropstellen dat veiligheid boven alles gaat.
Het beginnen met brandstof ipv electro is een lang doordachte keuze geweest.

Het gevaar in brandstof schuilt hem in het feit dat de motoren best wel krachtig zijn voor 8 jarige vingertjes maar hij mag pas de motor starten en afstellen als hij minstens 11 jaar is dus dat duurt nog wel even.

Het gevaar in electro zit in het feit dat als de motor uit staat en je per ongeluk (om wat voor reden dan ook) aan de gasknuppel komt, de motor direct gaat draaien en als hij daar dan met z'n handen in zit, ik in het gustigste geval alleen maar een pleister hoef te plakken.

Een brandstof motor gaat nooit zo maar aan als uit deze uit is.

Thomas is al doordrongen van het feit dat een draaiende propellor een gevaarlijk ding is waar je bij uit de buurt moet blijven.
 
Laatst bewerkt:
et gevaar in electro zit in het feit dat als de motor uit staat en je per ongeluk (om wat voor reden dan ook) aan de gasknuppel komt, de motor direct gaat draaien en als hij daar dan met z'n handen in zit, ik in het gustigste geval alleen maar een pleister hoef te plakken.

Een beetje formaat electromotor hakt net zo makkelijk vingertjes af van 8-jarige jongetjes hoor:D (ook van oudere jongetjes....)
 
Leuk dat je je zoontje aan de charter laat beginnen!

Morgen krijg ik er ook 1 (alleen dan 15 jaar later als je zoontje, op mijn 23e verjaardag). De mijne zou uitgerust worden met een 5,5cc magnum.

Ik ga je bouweverslag zeker volgen!

(en wat betreft hakken in vingers. Ik heb een 0.3cc coxje, die al een snee tot op het bot in het topje van mijn vinger heeft gemaakt)
 
Laatst bewerkt:
Het gevaar in brandstof [..]
Het gevaar in electro

Zowel brandstof en electro zijn in staat vingers af te hakken. Dat is het verschil niet. De opmerking dat electro direct kan starten, is daarentegen wel waar natuurlijk.

Wat ik mis: methanolbrandstof is giftig, ook bij huidcontact. Daar zou ik mij meer zorgen over maken, dat een draaiende prop gevaarlijk is, snappen de meeste kinderen zo wel :)

Hoe dan ook, veiligheid en electro vs brandstof valt een beetje buiten het bestek van dit draadje, terug naar het onderwerp.

Je krijgt natuurlijk straks wel het probleem dat je zoontje na 10 vluchten al rondjes om je heen vliegt qua vliegkunsten ;)
 
Nog 1tje dan, electro, door een throttle-cut schakelaar te gebruiken kun je de kans op perongeluk gas verminderen.
En je moet een aangesloten electro motor gewoon behandelen als een stationair draaiende brandstof motor.
 
De Charter moet eerst nog gebouwd worden ;)

Er zijn evenveel voors en tegens te noemen w.b.t. electro/brandstof maar de veiligheid wordt zeer zeker niet uit het oog verloren.

Het starten en afstellen zal door mij gebeuren totdat hij oud en wijs genoeg is om dit zelf veilig te kunnen doen.

maargoed, als we een jaar verder zijn dan zal hij vast wel op 1 meter hoog en ondersteboven volgas voorbij komen vliegen :mrgreen: om vervolgens via een serie snaprollen in de hoogte te verdwijnen :cool:
 
maargoed, als we een jaar verder zijn dan zal hij vast wel op 1 meter hoog en ondersteboven volgas voorbij komen vliegen :mrgreen: om vervolgens via een serie snaprollen in de hoogte te verdwijnen :cool:

Waarschijnlijk is hij de Charter al ontgroeid voordat hij gevlogen heeft:D (als hij nu al gaat simmen) Ik sta er iedere keer weer van te kijken hoe snel jonge kinderen het modelvliegen onder de knie krijgen, er bestaat ook ergens een filmpje van een jochie van een jaar of 5, die 3D vliegt met een heli zoals ik alleen echte wereldtoppers heb zien doen.......

Mocht je de oude charter-kit hebben; even een cm extra onder de achterlijst van de vleugel, anders blijft ie loopings trekken zonder dat de piloot iets doet:) (ik spreek uit ervaring, was ook mijn eerste toestel)
 
over die sim gesproken, waar is zoiets te koop en vooral, wat kost het. :confused:

Bij iedere modelbouwshop wel, voor vliegtuigen zijn de meeste mensen het er wel over eens dat Aerofly Pro Deluxe (een van de) beste sims is......:)
 
Echt leuk dat ie wil leren vliegen!! Het zoontje van een clublid van ons is nu 7, en is erg entousiast over het vlieggebeuren! Hij vliegt zelf met een Ikarus bleriot dacht ik, maar heb hem bezig gezien op de sim.
En dan toch, op een speelse manier, vol gas, op z'n kop door dat gat van dat vliegdekschip ;) En daar heb ik dan 2 jaar voor nodig :lol:

Wat ik mis: methanolbrandstof is giftig, ook bij huidcontact. Daar zou ik mij meer zorgen over maken

Ik wist wel dat het niet gezond was, maar echt zó gevaarlijk?
Als ik een motortje schoon moet maken gaat ie in een bak met methanol helemaal uit elkaar, maar ik heb dan geen handschoenen aan :(

P.s. Dan wel uitkijken met aanstekers (is gelukkig nóg niet gebeurd)

//modedit: suggesties aangaande het op minder legale wijze verkrijgen van software, verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
over die sim gesproken, waar is zoiets te koop en vooral, wat kost het. :confused:

Ik zou ik de sim nog even achterwege laten, je geeft zelf al aan dat ie het waarschijnlijk zo in de vingers zal hebben.
Beter in de gezonde buitenlucht op het veld leren vliegen, dan achter de PC (waar de jeugd gemiddeld al meer dan genoeg tijd achter zit) :mrgreen:
 
Beter in de gezonde buitenlucht op het veld leren vliegen, dan achter de PC (waar de jeugd gemiddeld al meer dan genoeg tijd achter zit) :mrgreen:

Je ziet het verkeerd:D Beter op de sim de beginselen leren (scheelt een hoop brandstof en crashes) zodat ie buiten direct de interessantere dingen kan leren; brevetfiguren, starten, landen, etc:cool:
 
Back
Top