deze zin past juist bij een normale plank in speedvlucht, ik heb dan reflexPuur gevoelsmatig denk ik dat de weerstand van de extra camber meer is dan je aan winst mag verwachten van een iets kleiner stabilo. Maar ik kan dat niet berekenen, jij waarschijnlijk wel.

nee als de lift groter is, of/en de weerstand kleiner, is de glijhoek van het profiel al beter (dat is mét flap uitgeslagen, in thermiekstand) dáárbij ook nog een kleiner stabilo.
ik bedoelde gain hier trouwens in context van versterking van staart stabiliteit. ofwel de flap werkt als bekrachtiging van de staart. ofwel het moment dat nodig is om de flap uit te slaan t.o.v. het flapscharnier, is (veel) kleiner, dan het moment dat de flap t.o.v het zwaartepunt opwekt. het mechaniek draait de fase de goede kant op. deze krachtversterking werd/wordt naar mijn weten nog niet zo gebruikt, maar is in alle kisten met variabele welving inherent aanwezig.
zo is een kleinere staart voldoende dan een normale kist. het idee is dat de staart heel makkelijk losgenomen kan worden voor rugzaktransport.
het principe is in wezen hetzelfde als de eerdere onderwerpen die ik noemde in het begin (zoals dat wagentje en mijn bootje) alleen, met lineaire beweging en momenten, als in tegengesteld aan roterende beweging en lineaire krachten. wel zelfde principes uiteraard (natuurkundige principes). maar omdat dit geen 2 scherende mediums zijn,
maar maar 1 medium, met mechanisch scherende hoeken, treedt er geen concrete energie winning op, maar krachtversterking. zoals een audio versterker wel een sterker signaal geeft met zeker meer energie dan de ingang,
maar zelf wel die energie, plus verliezen van die versterker, toegevoerd moet krijgen.
deze energie, is minder dan een normale staart, rechtstreeks aan de vleugel.
tevens zijn de hoogteroer functie en welving functie optimaal te combineren (zoals men wellicht weet, wordt bij normale kisten met welvingskleppen en marginale stabiliteit, de minimum stabilogrootte bepaald door de speedstand met reflex)
het mechanisme komt uiteraard in de romp, die achter een verticale opening krijgt waar de staartboom in op en neer kan. ik weet nog niet helemaal hoe en waar het kielvlak heen moet, ik stel me voor dat deze bijaan de staartboom maken de dynamiek erg verslechterd. de winsten zijn al zo groot dat allicht twee fauvel AV36 kielvlakjes ook goed kunnen. of misschien een enkele heel iets uit het midden.
de rolroeren dan passief camber (dus alle 3 vleugel servo's zelfde pitch uitslag), en de middenflap met mixer meer staart-gain (kracht versterking is nagenoeg hetzelfde). een grappig fenomeen is dat er een lichte delay of beter low-pass op de "camberons" (® ;p) moet, als ik het me goed voorstel.
ik weet dat er een moderator was die arduino's kan programmeren zou diegene (jij) kunnen helpen?
of is de in de zender ingebouwde delayfunctie wellicht al goed?
Laatst bewerkt: