Three Dee RIGID van Jan Henseleit

mario , ik heb [brandstoffer] in het throthle menu de draaischakelaar 'rd ' toegewezen aan de offset
zo kan ik tijdens vliegen , of met een tussenstop het toerental van idle 1 verhogen of verlagen .
makkelijk te doen en fijn in gebruik .
mvg ferry
btw , er staat een rigid op ebay voo ruim over de 4000 euro !!

Laat ik nou ook al een tijd de RD pot als offset voor de motor gebruiken, wel zo veilig als je in de winter met je handen in die warme zender hoes moet kruipen, vind die schakelaars maar niks dan;)

Maar dat is wel een goede Ferry!! stickertje langs de RD pot met streepjes voor de desbetreffende lipo's, denk dat ik het zo maar ga doen:)

Gr,

Mario

Op een draaischuif heb ik ook geprobeerd. Is mij de onnauwkeurig. Je krijgt toch steeds iets andere toerentallen. Zeker in combinatie met de banken van VStabi en de trimvlucht etc.: niet handig.

Mijn Rigid moet deze week arriveren en zal de door Jan aanbevolen setup krijgen. Behalve dat ik hem met 10S ga vliegen omdat ik daar al te veel in geïnvesteerd heb en nog twee andere 10S (Joker 2 en Hirobo Freya) machines vlieg.

Op een draaischuif heb ik ook geprobeerd. Is mij de onnauwkeurig. Je krijgt toch steeds iets andere toerentallen. Zeker in combinatie met de banken van VStabi en de trimvlucht etc.: niet handig.

Dat kan ik dan evt. voorkomen door drie vlakke stukjes in de curve van de offset te zetten ;)

Aha ik was mijn tijd dus al ver voor uit door direct een 3de lager in mijn design te verwerken, het bewijs dus dat Jan een directe link met mijn 3D CAD ontwerpen heeft ;-)

(die twee-traps overbrenging had ik ook al in mijn nieuwe ontwerp staan komt hij weer mee op te proppen, goed dat kon nog toeval zijn, maar nu begint het echt op te vallen ;-) )

Mario, mooi gedaan van je steunlager zo!

Van die doorbuiging waar je over vertelde geloof ik niet echt, de elesticiteitsmodulus van staal is, praktisch gezien, voor alle staalsoorten gelijk, het kan dus niet zo zijn dat met een andere as er ineens ruim 7x meer doorbuiging ontstaat! De as zou dan overigens ook al lang gebroken zijn door vermoeiing.

Overigens wordt er beweerd dat een 3de lager nooit kwaad kan, maar dat is niet waar. Door het derde lager is de constructie statisch overbepaald. Dat betekent dat je niet kan uitrekenen welke belasting elk lager voor zijn kiezen krijgt. Dit kan leiden tot versnelde slijtage van één van de lagers. Dus liever gebruik je geen 3de lager!!!

Dan het verhaal over jullie toeren veranderingen bij verschillende LiPo's??? Dat kan ik echt niet volgen. Jullie draaien allen de Jive in governor mode, dat neem ik aan, anders is het logisch dat je toeren varieren. Als je in governor mode draait dan zorgt de Jive voor een gelijk toerental, hij meet dit aktief en regelt de stroom door je motor en daarmee je toerental. Wat jullie nu zeggen is dat doordat de accuspanning hoger is het toerental omhoog gaat. Technisch gezien heb ik hier geen verklaring voor. Maar ik ga toch een poging doen:

De Jive meet vooraf de spanning en geeft dan aan hoeveel cellen je hebt aangesloten. Deze spanning zal bij alle geladen LiPo's gelijk van gelijk cellen aantal zijn omdat dit een onbelaste situatie is. Ik weet niet om deze meeting wordt gebruikt voor de regeling maar hier treed dus geen verschil op tussen de verschillende accu's.

Je hebt een keer je gas begin en eindpunt ingegeven en een vlakke curve geprogrammeerd. Die veranderd ook niet.

Dan de regelaar, daar moet het dus inzitten en ik zou dit beschrijven als een "fout". Schijnbaar is het percentage dat je geeft middels je curve geen absolute waarde, maar op de een of andere manier dus een relatieve. Dat is dus niet handig en naar mijn idee moet het mogelijk zijn dit als een absolute waarde te programmeren zodat altijd hetzelfde toerental ontstaan. Het percentage van je curve zou direct de commutatie (het aansturen van de polen) moeten regelen en dus het aantal wisselingen (=toerental) regelen.

Wellicht kan iemand met KENNIS van borsteloze motoren en de regelprincipes hier een gedetailleerd antwoord op kan geven.

Wat nu de rede is dat de accuspanning het beoogde governor toerental beïnvloed is mij een raadsel, maar lijkt mij een software keuze ("fout") van Kontronik.

Overigens heb ik het nog nooit gemerkt bij mijn setup? Terwijl ik toch met zeer uiteenlopende LiPo's vlieg, van Zippy tot SLS. Maar over welke variaties hebben jullie het eigenlijk? Is dit hoorbaar of zijn het 10-20 toeren op een RPM meter?

Dan om het verhaal nog langer te maken ;-) Het probleem met het overbelasten van de Jive 80+ HV. Nu heb ik een aantal filmpjes gezien van Robert Sixt, maar die beste man vliegt nog rustiger dan ik de afgelopen jaren deed. Hoe kan hij nu die Jive in de beveiliging krijgen terwijl ik met een harde freestyle dat ding handwarm aan de grond zet? Naar mijn idee ligt dit voor een groot gedeelte aan de Rigid. Door zijn gesloten kap krijgt de motor en de regelaar het bijzonder veel warmer dan bij mijn heli waarbij alle netjes in de wind zit. Ik heb na de vlucht van Jurrien met de Rigid van Mario de motor en regelaar temp gevoeld. Dat was echt veel hoger (15° zeker) dan bij mijn heli. Ik denk dus dat het voor een groot deel aan de "afdichting" van de Rigid ligt. Maar een PowerJive is natuurlijk altijd welkom :-)

Dan om het verhaal af te sluiten, een lesje warmte leer ;-) Mario meet een temp van ik dacht 52° op het koelblok. Let op! de power FETs in de regelaar worden intern veeeel warmer, de Jive zelf registreerd dus veel hogere temperaturen en zal dus ook eerder inkomen dan dat je misschien verwacht als je temp van buiten af meet. Dan nog de meetmethode, Mario gebruikt een infrarode temperatuur meter, een leuk ding maar het probleem van infrarood temperatuur metingen is dat deze vrij onnauwkeurig zijn in het geval van een low cost meet instrument. Het probleem zit namelijk in de verschillende reflectie coëfficiënten van materialen. Iets dat glimt zal bij een gelijke temperatuur (en dan bedoel ik echte temperatuur) een andere waarde op de IR meter aangeven dan een zwart oppervlak. Wat je dus niet weet is of die low cost IR meter nu is afgeregeld voor een glimmend of zwart oppervlak of iets er tussen in. Dus gebruik de uitkomst als indicatie maar niet als een echte wetenschappelijke meetwaarde.

Tot zover mijn betoog,

Greetz,

Michiel.

Leuk betoog ;)

Over die packs, het startvoltage wilt wel eens verschillen ( mijn ervaring ). Je hebt dus 4 verschillende packs die allemaal de dag van te voren zijn geladen. Op het veld aangekomen heeft het ene pack een hogere spanning dan de andere weten vast te houden. ESC heeft dan blijkbaar een hogere max RPM en komen je gov lijntjes ook anders uit. Als de verschillen 'groot' zijn dan is het verschil in toeren goed te horen.

Hoi ,

Wat ik heb begrepen is dat je bij de YGE (?) regelaars uit Dld idd het toerental insteld , ipv de opening van de regelaar .
Bij deze regelaars zou het dus niet uitmaken als je met verschillende lipo's vliegt .

Henk

Van die doorbuiging waar je over vertelde geloof ik niet echt, de elesticiteitsmodulus van staal is, praktisch gezien, voor alle staalsoorten gelijk, het kan dus niet zo zijn dat met een andere as er ineens ruim 7x meer doorbuiging ontstaat! De as zou dan overigens ook al lang gebroken zijn door vermoeiing.

Dat Christian wat overdrijft vwb het doorbuig verschil tussen de nieuwe en de oude Pyro geloof ik ook wel, maar het fijt is er wel dat hij in de Shark voorheen +/- 200 vluchten met een snaar deed in combinatie met de oudere Pyro en met de nieuwere de snaar het na 10 vluchten al begaf, waar hij nu geen last meer van heeft door het extra geplaatste derde lager.

Mijn vermoeden is dat er nu door de steeds beter presterende lipo's in combinatie met de steeds sterker wordende heli's er automatich meer gevraagt wordt van de Pyro, dus zal je in deze trent mee willen gaan is een derde lager een must.

Dan het verhaal over jullie toeren veranderingen bij verschillende LiPo's??? Dat kan ik echt niet volgen. Jullie draaien allen de Jive in governor mode, dat neem ik aan, anders is het logisch dat je toeren varieren. Als je in governor mode draait dan zorgt de Jive voor een gelijk toerental, hij meet dit aktief en regelt de stroom door je motor en daarmee je toerental. Wat jullie nu zeggen is dat doordat de accuspanning hoger is het toerental omhoog gaat. Technisch gezien heb ik hier geen verklaring voor. Maar ik ga toch een poging doen:

De Jive meet vooraf de spanning en geeft dan aan hoeveel cellen je hebt aangesloten. Deze spanning zal bij alle geladen LiPo's gelijk van gelijk cellen aantal zijn omdat dit een onbelaste situatie is. Ik weet niet om deze meeting wordt gebruikt voor de regeling maar hier treed dus geen verschil op tussen de verschillende accu's.

Je hebt een keer je gas begin en eindpunt ingegeven en een vlakke curve geprogrammeerd. Die veranderd ook niet.

Dan de regelaar, daar moet het dus inzitten en ik zou dit beschrijven als een "fout". Schijnbaar is het percentage dat je geeft middels je curve geen absolute waarde, maar op de een of andere manier dus een relatieve. Dat is dus niet handig en naar mijn idee moet het mogelijk zijn dit als een absolute waarde te programmeren zodat altijd hetzelfde toerental ontstaan. Het percentage van je curve zou direct de commutatie (het aansturen van de polen) moeten regelen en dus het aantal wisselingen (=toerental) regelen.

Wellicht kan iemand met KENNIS van borsteloze motoren en de regelprincipes hier een gedetailleerd antwoord op kan geven.

Wat nu de rede is dat de accuspanning het beoogde governor toerental beïnvloed is mij een raadsel, maar lijkt mij een software keuze ("fout") van Kontronik.

Overigens heb ik het nog nooit gemerkt bij mijn setup? Terwijl ik toch met zeer uiteenlopende LiPo's vlieg, van Zippy tot SLS. Maar over welke variaties hebben jullie het eigenlijk? Is dit hoorbaar of zijn het 10-20 toeren op een RPM meter?

Voor mijn gevoel is het zo'n 200rpm verschil tussen de Zippy's en de Hyperion lipo's helaas niet gemeten.
Maar wat ik wel heb ondervonden is dat met de CSM SL720 gyro op de XL de gain met gemak op 100 kan met de Zippy's maar ik kan hem nog niet op 90 zetten met de Hyperion lipo's!!

En natuurlijk gebruik ik ook de governor mode in de Jive, maar het probleem is dat de Hyperion's veel meer spanning afgeven onder belasting dan mijn andere twee sets en de motor dus meer toeren maakt, zie ook het volgende topic met data uitdraaien,
hyperion-g3-accus-draadje-cx-en-vx-serie

Dat jij geen verschil meet in toeren tussen verschillende lipo's vindt ik vreemd, misschien kan het zijn dat het verschil niet groot is zodat je er geen last van hebt, maar een verschil moet er zijn!!

Dan om het verhaal nog langer te maken ;-) Het probleem met het overbelasten van de Jive 80+ HV. Nu heb ik een aantal filmpjes gezien van Robert Sixt, maar die beste man vliegt nog rustiger dan ik de afgelopen jaren deed. Hoe kan hij nu die Jive in de beveiliging krijgen terwijl ik met een harde freestyle dat ding handwarm aan de grond zet? Naar mijn idee ligt dit voor een groot gedeelte aan de Rigid. Door zijn gesloten kap krijgt de motor en de regelaar het bijzonder veel warmer dan bij mijn heli waarbij alle netjes in de wind zit. Ik heb na de vlucht van Jurrien met de Rigid van Mario de motor en regelaar temp gevoeld. Dat was echt veel hoger (15° zeker) dan bij mijn heli. Ik denk dus dat het voor een groot deel aan de "afdichting" van de Rigid ligt. Maar een PowerJive is natuurlijk altijd welkom :-)

Ja de Jive wordt inderdaad een stuk heter in de Rigid, de Pyro ook trouwens scheeld met de XL zo'n 20 graden

Dan om het verhaal af te sluiten, een lesje warmte leer ;-) Mario meet een temp van ik dacht 52° op het koelblok. Let op! de power FETs in de regelaar worden intern veeeel warmer, de Jive zelf registreerd dus veel hogere temperaturen en zal dus ook eerder inkomen dan dat je misschien verwacht als je temp van buiten af meet. Dan nog de meetmethode, Mario gebruikt een infrarode temperatuur meter, een leuk ding maar het probleem van infrarood temperatuur metingen is dat deze vrij onnauwkeurig zijn in het geval van een low cost meet instrument. Het probleem zit namelijk in de verschillende reflectie coëfficiënten van materialen. Iets dat glimt zal bij een gelijke temperatuur (en dan bedoel ik echte temperatuur) een andere waarde op de IR meter aangeven dan een zwart oppervlak. Wat je dus niet weet is of die low cost IR meter nu is afgeregeld voor een glimmend of zwart oppervlak of iets er tussen in. Dus gebruik de uitkomst als indicatie maar niet als een echte wetenschappelijke meetwaarde.

Ben wel bekend met de afwijkingen van dit soort meters, maar met de Unilog heb ik real-time +/- de zelfde temperaturen gemeten.
Tja, en dat het intern een stuk heter is lijkt mij duidelijk, helaas moeten wij het met de buitenkant doen.

Heb nu toch ook maar een koelvin bovenop de Jive geplaatst en hem wat tammer ingesteld;)

Laatst bewerkt door een moderator:
2 foto's van de aanpassingen,

Leuke verassing was dat de 5V fan temperatuur geregeld wordt vanuit de Jive
mits je hem op de twee buitenste contacten aansluit waar normaal de jumper zit.

P6091935.jpg

P6091939.jpg

Ik heb toerental verschillen gemeten tussen 150 en 200 toeren afhankelijk van het toerental. De laagste toeren voor een 2 jaar oude Flightpower 4900 en de hoogste toeren voor een nieuwe Zippy Flightmax 5000. Let wel bij dezelfde gascurves en in de governer mode van de Jive 80 HV.

Hoe dat precies zo kan weet ik ook niet, maar voor mijn gevoel ligt het aan de lager spanning onder belasting van de Flightpower. Ik denk dat de Jive pas op het einde van de opstarttijd (12 sec) het toerental "vast zet" en dan is er dus al een aardige belasting die de verschillen in spanning kunnen verklaren.

Als dat zo is zou het dus verstandig zijn om de heli op te laten toeren in het laagst mogelijke toerental en de meest lange opstart tijd om de verschillen zo klein mogelijk te krijgen.

Ik neem aan dat de live de spanning meet en daarvan de ingestelde gascurve neemt zeg maar dat hij 41 V meet en daar laten we zegen 85% pakt wat een toeren tal van laten we zeggen 1700 toeren dat doet hij dan natturlijk ook van een andere pakket die meer spanning geeft laten we zeggen 44 V dat is dan 3 volt meer daar 85% gascurve geeft dan natuurlijk meer toeren laten we aannemen 150 toeren meer geeft dus 1850 toeren
dit kun je alleen oplossen lijkt me met een aparte curve zoals hier boven ook al is gezegt voor verschillende paketten

Holco draait de fan direct ook als die koud is of slaat hij later aan temp regeling in de jive weet kontronik dat zelf wel mooi gevonden trouwens .

Hoi mannen,

Mario gaaf gedaan met de koelvin! En hoe heb je ontdekt dat die jumper uitgang een geregelde fan uitgang is!?

En idd, het lijkt er op dat de Jive dus iets doet met de accu spanning voor het bepalen van het gov toerental, dan is dus niet echt een fijne methode. Mario misschien kan jij het eens voorleggen bij Kontronik (ik krijg namelijk nooit antwoord van die lui, en schrijf ik het zelfs nog in het Duits!) Volgens mij moet een gov er juist voor zorgen dat je altijd hetzelfde toerental hebt, dat is tenminste wel zo handig en zo werkt het ook bij een IC motor!

Ben benieuwd of ze er meer van weten bij Kontronik.

Greetz,

Michiel.

jd1uth,
Fan draait altijd, maar met testen op de werkbank kwam ik er achter dat hij opeens harder draaide direct na het proefdraaien en later viel het toerental in stapjes weer terug.
Mag aannemen dat Kontronik dit ook weet, denk een erfenis van de Power-Jazz;)

Michiel,
Jij bent niet de enigste die geen antwoord krijgt van Kontronik, OK ze hebben mooie spullen maar qua aftersales mogen ze van mij in de grond zakken.

Heb het wel al gevraagd aan Christian Zamuelis , ben benieuwd waar hij mee komt.

Gr,

Mario

Gedeelte van het antwoord van Christian, rest mag ik helaas niet vrijgeven.

[FONT=&quot]The jive measures the resistance and inductivity of the Motor and also the Resistance of the battery. From this parameters he calculates the optimum working parameters and thus the RPM varies from battery to battery and also from Motor to Motor (Pyro issues).[/FONT]

Hier zit dus het probleem!!

De Outrage hebben een inwendige weerstand van 4mOhm dus volgens de Jive moet hij dan de motor lager laten draaien als bij de Hyperion lipo's, maar nu komt de clou!!
De Hyperion's hebben een inwendige weerstand van 12mOhm, dus Jive denkt ik laat de motor harder draaien, maar laat nou de spanning onder belasting bij deze lipo's veel hoger liggen als bij de lipo's van Outrage;)

En dat is niet uit te schakelen?

Zo idioot, maken ze een regelaar 5 keer moeilijker dan nodig en werkt het minder goed...
Opties zijn leuk, maar het moet wel uit kunnen.

Dus de 'optie' om accu iR te meten en daar de regeling op aan te passen is niet uit te schakelen...
Govenor uitschakelen en een echte losse govenor kopen is de enige optie om een constant toerental te krijgen?

Geef mij maar een simpelere regelaar...:rolleyes:

Back