Aha ik was mijn tijd dus al ver voor uit door direct een 3de lager in mijn design te verwerken, het bewijs dus dat Jan een directe link met mijn 3D CAD ontwerpen heeft ;-)
(die twee-traps overbrenging had ik ook al in mijn nieuwe ontwerp staan komt hij weer mee op te proppen, goed dat kon nog toeval zijn, maar nu begint het echt op te vallen ;-) )
Mario, mooi gedaan van je steunlager zo!
Van die doorbuiging waar je over vertelde geloof ik niet echt, de elesticiteitsmodulus van staal is, praktisch gezien, voor alle staalsoorten gelijk, het kan dus niet zo zijn dat met een andere as er ineens ruim 7x meer doorbuiging ontstaat! De as zou dan overigens ook al lang gebroken zijn door vermoeiing.
Overigens wordt er beweerd dat een 3de lager nooit kwaad kan, maar dat is niet waar. Door het derde lager is de constructie statisch overbepaald. Dat betekent dat je niet kan uitrekenen welke belasting elk lager voor zijn kiezen krijgt. Dit kan leiden tot versnelde slijtage van één van de lagers. Dus liever gebruik je geen 3de lager!!!
Dan het verhaal over jullie toeren veranderingen bij verschillende LiPo's??? Dat kan ik echt niet volgen. Jullie draaien allen de Jive in governor mode, dat neem ik aan, anders is het logisch dat je toeren varieren. Als je in governor mode draait dan zorgt de Jive voor een gelijk toerental, hij meet dit aktief en regelt de stroom door je motor en daarmee je toerental. Wat jullie nu zeggen is dat doordat de accuspanning hoger is het toerental omhoog gaat. Technisch gezien heb ik hier geen verklaring voor. Maar ik ga toch een poging doen:
De Jive meet vooraf de spanning en geeft dan aan hoeveel cellen je hebt aangesloten. Deze spanning zal bij alle geladen LiPo's gelijk van gelijk cellen aantal zijn omdat dit een onbelaste situatie is. Ik weet niet om deze meeting wordt gebruikt voor de regeling maar hier treed dus geen verschil op tussen de verschillende accu's.
Je hebt een keer je gas begin en eindpunt ingegeven en een vlakke curve geprogrammeerd. Die veranderd ook niet.
Dan de regelaar, daar moet het dus inzitten en ik zou dit beschrijven als een "fout". Schijnbaar is het percentage dat je geeft middels je curve geen absolute waarde, maar op de een of andere manier dus een relatieve. Dat is dus niet handig en naar mijn idee moet het mogelijk zijn dit als een absolute waarde te programmeren zodat altijd hetzelfde toerental ontstaan. Het percentage van je curve zou direct de commutatie (het aansturen van de polen) moeten regelen en dus het aantal wisselingen (=toerental) regelen.
Wellicht kan iemand met KENNIS van borsteloze motoren en de regelprincipes hier een gedetailleerd antwoord op kan geven.
Wat nu de rede is dat de accuspanning het beoogde governor toerental beïnvloed is mij een raadsel, maar lijkt mij een software keuze ("fout") van Kontronik.
Overigens heb ik het nog nooit gemerkt bij mijn setup? Terwijl ik toch met zeer uiteenlopende LiPo's vlieg, van Zippy tot SLS. Maar over welke variaties hebben jullie het eigenlijk? Is dit hoorbaar of zijn het 10-20 toeren op een RPM meter?
Dan om het verhaal nog langer te maken ;-) Het probleem met het overbelasten van de Jive 80+ HV. Nu heb ik een aantal filmpjes gezien van Robert Sixt, maar die beste man vliegt nog rustiger dan ik de afgelopen jaren deed. Hoe kan hij nu die Jive in de beveiliging krijgen terwijl ik met een harde freestyle dat ding handwarm aan de grond zet? Naar mijn idee ligt dit voor een groot gedeelte aan de Rigid. Door zijn gesloten kap krijgt de motor en de regelaar het bijzonder veel warmer dan bij mijn heli waarbij alle netjes in de wind zit. Ik heb na de vlucht van Jurrien met de Rigid van Mario de motor en regelaar temp gevoeld. Dat was echt veel hoger (15° zeker) dan bij mijn heli. Ik denk dus dat het voor een groot deel aan de "afdichting" van de Rigid ligt. Maar een PowerJive is natuurlijk altijd welkom
Dan om het verhaal af te sluiten, een lesje warmte leer ;-) Mario meet een temp van ik dacht 52° op het koelblok. Let op! de power FETs in de regelaar worden intern veeeel warmer, de Jive zelf registreerd dus veel hogere temperaturen en zal dus ook eerder inkomen dan dat je misschien verwacht als je temp van buiten af meet. Dan nog de meetmethode, Mario gebruikt een infrarode temperatuur meter, een leuk ding maar het probleem van infrarood temperatuur metingen is dat deze vrij onnauwkeurig zijn in het geval van een low cost meet instrument. Het probleem zit namelijk in de verschillende reflectie coëfficiënten van materialen. Iets dat glimt zal bij een gelijke temperatuur (en dan bedoel ik echte temperatuur) een andere waarde op de IR meter aangeven dan een zwart oppervlak. Wat je dus niet weet is of die low cost IR meter nu is afgeregeld voor een glimmend of zwart oppervlak of iets er tussen in. Dus gebruik de uitkomst als indicatie maar niet als een echte wetenschappelijke meetwaarde.
Tot zover mijn betoog,
Greetz,
Michiel.