Throttle hold of throttle cut ?

Ik heb een Futaba T10CP zender en een castle Phoenix 45 regelaar.
Nu wil ik via de schakelaar F de helikopter aan en uitzetten.
Begin en eindpunt van de regelaar is 117 - 120

Wat is het verschil tussen Throttle Hold en Throttle Cut ?
Bij beide verandert de positie van de tuimelschijf als ik de schakelaar aan of uitzet?
Idle 1 en 2 staan niet eens aan.

Dat is dus niet correct

Throttle cut is voor nitromotoren, waarbij de gasschuif net iets verder wordt dichtgezet, waardoor de motor afslaat

In een electro is dat niet het geval..
Throttle hold is een aparte vliegmodus (net als idle up),alleen staat de throttlecurve op 0,zodat de motor uit staat.

De reden dat de swash op en neer gaat,is omdat de pitchcurves per vliegmode bij jou blijkbaar anders zijn

Dus wil je de motor uit hebben, gebruik hold

Met de T10CP staat standaard idle 1 , 2 en 3 uit. Alleen normal staat aan.
Dus maar 1 pitch curve toch?
Maar waarschijnlijk is throttle hold een vooraf ingestelde positie dan zou het kloppen ja.

Het ging mij om met een schakelaar de motor aan en uit te zetten dat is dan toch throttle cut.

Nee,
De throttle-cut functie Kijkt meestal als functie voorwaarde naar de stand van je stick (throttle positie) en geeft vervolgens een percentage negatieve throttle erbij.
Heel vaak werkt deze functie niet eens als je hem aktiveert als je throttle stick niet in de onderste 10%-30% staat.
Deze functie is Specifiek om de carburateur schuif van een brandstofmotor dicht te zetten zodat deze afslaat.

Throttle-hold wordt ook gebruikt om bijv. autorotaties mee te maken.
En daarom heeft de "vlucht conditie" Throttle-hold, zijn eigen set met throttle en pitchcurve.
Net als normal, Idle-1 en idle-2
Het klopt wel dat je elektromotor dan uitgaat.
Een electromotor zet je uit als je een vlakke throttle curve van 0% programmeert.
Deze werkt altijd en is een hele belangrijke veiligheidsschakelaar.

Een Nitromotor zet je niet uit met Throttle-hold maar op stationair, zodat de koppeling de rotor niet meer aandrijft, maar je wel de mogelijkheid hebt om opnieuw op te spinnen.
Zou je deze uitzetten dan moet je iedere keer op en neer naar je startbox.
Om deze alsnog uit te kunnen zetten als je klaar bent met je vlucht, hebben ze de Throttle-cut functie bedacht.

Kortom Throttle-cut is niet bedacht voor elektromotoren, en dient er ook niet voor gebruikt te worden.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Oke hoe kan ik dan met een Futaba T10CP zender ervoor zorgen dat de motor uitschakelt via een schakelaar?
Nu begrijp ik er niks meer van ?
Ik heb een Castle Phoenix 45 regelaar.
Betreft KDS 450 Heli

gr
Anton

Laatst bewerkt:
Oke hoe kan ik dan met een Futaba T10CP zender ervoor zorgen dat de motor uitschakelt via een schakelaar?
Nu begrijp ik er niks meer van ?
Ik heb een Castle Phoenix 45 regelaar.
Betreft KDS 450 Heli

gr
Anton

Dat antwoord is toch al gegeven?
Throttle hold is een "vliegtoestand" die via een schakelaar geactiveerd wordt.
Als je in deze vliegtoestand de throttle curve op 0% programmeert over de hele linie, dan heb je een schakelaar die je motor uitschakelt.

Het bij autoroteren bijbehorende verhaal, namelijk de voor autorotatie geschikte pitchcurve en de eventuele instellingen voor de hekrotor kun je ongeprogrammeerd laten totdat je autorotatie wilt gaan vliegen. Het is echter beter om ze direct in te programmeren, in elk geval "ongeveer".

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Met de throttle-hold schakelaar....
Even in de manual van de T10CP kijken bij het onderdeel Throttle-hold.
En uitzoeken hoe je de gewenste schakelaar aan deze functie kan verbinden, of welke schakelaar standaard staat ingesteld voor deze functie.

Als ik throttle hold aanzet en de schakelaar omzet dan verandert de stand van de tuimelschijf. Waar verander ik dat ik heb idle 1 en 2 uitstaan.
schakelaar staat in stand normal.

Ik dacht dat er niet meer pitch curve keuzes waren als normal , idle 1+2+3 maar dan ga ik zoeken of throttle hold er ook bijstaat.
Dan kom ik er wel uit bedankt.

gr
Anton

Heb je niet echt goed gelezen dan ;)

Throttle-hold wordt ook gebruikt om bijv. autorotaties mee te maken.
En daarom heeft de "vlucht conditie" Throttle-hold, zijn eigen set met throttle en pitchcurve.
Net als normal, Idle-1 en idle-2

Succes,
Eric

Ik wil helemaal geen throttle hold curve.
Het werkt nu wel maar wat als ik idle 1 en idle 2 ook ga gebruiken dan verspringt weer de tuimelschijf bij het omschakelen.

Ik had wel goed gelezen.
maar wil gewoon uitschakelen via een schakelaar van de heli zonder dat de boel verspringt.
Dus ook niet op autorotatie stand.

Het werkt nu wel maar wat als ik idle 1 en idle 2 ook ga gebruiken dan verspringt weer de tuimelschijf bij het omschakelen.

Ik had wel goed gelezen.
maar wil gewoon uitschakelen via een schakelaar van de heli zonder dat de boel verspringt.
Dus ook niet op autorotatie stand.

Weet je eigenlijk wel wat "vliegtoestanden" zijn, en waar ze nou eigenlijk voor dienen?

Het lijkt me logisch dat als je voor de verschillende idle-ups ook verschillende pitchcurves kunt instellen (en je dat ook gedaan hebt) dat dan op zeker moment de tuimelschijf verspringt als je de idle-up 1 of 2 inschakelt.....

Eigenlijk.....

Groet, Bert

Dat wil je wel (of je was niet duidelijk in wat je wil). Als je de functie throttle cut gebruikt dan kun je deze niet ten alle tijde inschakelen zoals eerder aangegeven werkt deze bijvoorbeeld alleen in de onderste kwart van je gasstick. Dus als je in de lucht je motor uit wil zetten omdat je gaat crashen kan dit niet.

Dat wil je wel (of je was niet duidelijk in wat je wil). Als je de functie throttle cut gebruikt dan kun je deze niet ten alle tijde inschakelen zoals eerder aangegeven werkt deze bijvoorbeeld alleen in de onderste kwart van je gasstick. Dus als je in de lucht je motor uit wil zetten omdat je gaat crashen kan dit niet.

Errger nog, omdat het een functie voor brandstofmodellen is, is het bij sommige zenders een terugverend drukknopje, wat als je los laat de gasservo weer vrij geeft naar de stick, en dus ook je ESC weer aan de stick koppelt.

Groet, Bert

Ik wil de helikopter aan en uit zetten als hij op de grond staat via een schakelaar anders niet. Ik begrijp wel dat er meerdere vliegmodes zijn die gebruik ik ook.

Vroeg me af wat ik dan het beste kan gebruiken throttle hold of throttle cut.
Het is electro dus throttle hold die ik tevens voor autorotatie zou kunnen gebruiken.

Ik snap de bedoeling wel van throttle hold maar als de heli uitstaat 0% throttle in throttle hold modus dan krijg ik dus de pitch curve van throttle hold.
Hoe kan ik terwijl de heli uitstaat nu de andere pitch curves krijgen bijv idle 1 of 2
dat is mijn probleem.

Back