De Hind is weer helemaal hot zag ik onlangs op TV, de Russen bestrijden er IS mee in Syrië! Inderdaad komt de Hind het best tot zijn recht als je er hard en laag mee rondknalt... Mijn Hind heeft ook toevallig nr. 23 net zoals die in het filmpje.
We zijn weer een aantal maanden verder en de Hind is steeds beter geworden na nog een paar mods.
De heli weegt ca 6,3 kg. Dat is erg veel voor een 600. ThunderTiger geeft voor de iets lichtere brandstof uitvoering een advies-koptoerental van 1500rpm op. Als ik dat op de Castle ESC met setRPM inregel op de Hind dan heb ik ca 7 graden nodig om te hoveren. Dat vliegt uiteraard niet goed. Het toerental waarbij de Hind wél goed vliegt is ca. 1700RPM, alleen geeft dit veel meer geluid en resonanties door trillingen in de romp en vleugels. Het ziet er ook niet "scale" uit.
Nadat ik er eens even over nagedacht had heb ik besloten er als test 700 size bladen op te monteren (had ik toch liggen) met een koptoerental van 1500RPM. Dat past makkelijk en bewijst dat het oorspronkelijke 600 size mech eigenlijk te klein is gekozen voor deze romp?
Deze mod zorgt ervoor dat de heli veel rustiger en stiller is geworden en ook een realistischer vliegbeeld heeft. En hover-pitch is nu ca 4,5 graad! Die bladen zijn dus een blijvertje.
Hierna heb ik de motor vervangen door een Align 600MX met 510kV omdat deze voor dit toerental/gearing beter paste. Het relatief lage stroomverbruik liet dit makkelijk toe en het scheelt ook nog eens ruim 150 gram t.o.v. de 700 size Scorpion motor.
Zoals je ziet heeft de 5-bladkop ook een nieuwe bestemming gekregen.
Omdat ik een keertje de schakelaar voor het landingsgestel verkeerd had staan waren de wielen bij inschakelen meteen ingeklapt met gevolg dat de breekbare deurtjes stuk gingen. Nadat ik dat (moeizaam) hersteld had heb ik meteen de heli van mijn Futaba T7 omgezet naar mijn nieuwe Spektrum DX7. Daar zit een checklist en voice-alert op zodat ik nooit meer de schakelaar verkeerd heb staan. Bovendien zit de schakelaar op een handigere plek zodat ik niet elke keer een stuurreactie op de heli veroorzaak bij het bedienen van de schakelaar.
DSMX satellietje verstopt achter de piloot, dit geeft een cool oranje licht in de cockpit tijdens vliegen in de schemering
Ook een voltmeter geïnstalleerd omdat ik een keer met erg lage RX spanning bleek te hebben gevlogen
Het einige wat er nu nog qua problemen over is, is een onbalans in de hoofdrotor waardoor de vleugels nog steeds trillen. Dat ligt niet aan de perfect gebalanceerde bladen (ander setje maakt ook geen verschil) maar is toch op te heffen door een stukje tape op 1 van beide bladen te plakken. Zelfs een nieuwe as en het nieuwe alu rotorkop middenstuk maakt niks uit. Ik vermoed dat er een shim o.i.d. mist aan 1 kant in de kop. Dat moet eerst volledig gecheckt & opgelost worden voordat we weer de lucht ingaan.
Machtige heli!