Inmiddels heb ik toch de voiths gedemonteerd.
Het blijkt voor het smeren vrij simpel te zijn.
Mits je de kooi om de Voiths aan de onderkant van de boot demontabel hebt gehouden!!
Helaas heb ik nog geen goede foto's kunnen maken, mischien lukt het nog bij het terugplaatsen.
Bij gebrek aan foto's volgt hier een omschrijving:
Let op, voor de oude Voith-Schneiders van Graupner voor de Thyssen II.
Draai de boot even op zn kop en demonteer de kooi om de Voith.
Zet hem weer normaal en je kunt verder, wel is het verstandig om een standaard te gebruiken waardoor de Voith vrij blijven van het werkblad.
De unit bestaat uit een ring die in het vlak vastgelijmd werdt, met daarop de kast van de unit met de elektromotor.
Dit mag allemaal blijven zitten, dus het waterdicht krijgen/houden is geen probleem.
Als je op de unit kijkt, zie je een stel schroefjes in het bovenste plaatje.
Als je deze losdraaid, kan het bovenste plaatje eraf.
Dan kom je de armen voor het sturen tegen, die kunnen zo los en opzij geklapt worden, ws zelfs zonder de servo los te halen.
Je ziet nu het stuurpookje precies in het midden.
Als je deze voorzichtig beweegt met je vingertop (Zachtjes, het blijft kunstof) kun je voelen wat de kracht is die de servo normaal moet overwinnen.
De unit draait en dit pookje word juist op een plek gehouden wat dus vrij zwaar is met oud vet.
Dan zit er om het buisje een messing ring en een klemringetje.
Als je hier een klein punttangetje inzet en het ringetje openknijpt (voorzichtig, je hebt hem nog nodig) kan de hele Voith zo naar beneden door het vlak eruit.
Je hebt dan de lege unit met het tandwieletje van de motor in de boot.
En de Voith als 1 geheel.
Ook heb je nu 2 koperen ringetjes en het ringetje waar het asje mee vastzat.
Aangezien de Thyssen 2 voiths heeft is het ws verstandig om de Voiths even te nummeren of L en R erop te schrijven.
Plaats later namelijk alles terug waar het vandaan kwam omdat bij evt. afwijkingen in het materiaal alles al op elkaar ingelopen is.
Nu kun je de Voith openen door de 5 schroefjes los te halen en het kapje te verwijderen.
De bladen en het 5 kantig tussenstukje heb ik niet los gehad en hoe dit vastzit weet ik nog niet.
Eerst zorgen dat ik nieuw vet heb en dan gaan ze pas weer terug.