Thyssen 2

Ik weet het, bij het achteruitvaren gooi je het water tegen de romp en dan gaat het naar beneden, dus krachtverlies.
Maar dat heb je ook bij het gekoppeld achteruitvaren, dus moet het kunnen.

De haak staat dan helemaal achterop, maar dat is ook bij Voith sleepboten.

We zien vanzelf hoe het gaat.

Zo kwam de boot binnen, een echte werkboot uit Swelgern....
full

Even de matrozen aan het soppen gezet en er is enigsins resultaat te zien dacht ik.
full

De RC is er nu allemaal uit, wel goed spul maar beetje gedateerd (Multiplex combi 80 sport) later komt het spul van mn F14 erin.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja het knapt wel op, maarre hoe lang heeft hij wel bij jou gestaan, hij is zo stoffig geworden....

Just kidding Ed, tnx nog.

Het ziet er allemaal vrij goed uit maar de voith draait nogal zwaar, zoals ik eigenlijk wel verwachte.
De motor draait prima en de voith draait ook lekker.
Maar het sturen gaat nogal zwaar en omdat je tijdens het draaien met de motor een stuurpunt insteld en dan de schijf draait, moet de stuurinrichting op de zelfde plek blijven dus wel licht sturen.

Nu slingerd die dus mee met iedere omwenteling (De servo's zijn los dus kan geen kwaad...).

Nu zien hoe ik dat sturen soepel krijg waarschijnlijk is het vet hard geworden.

Van boven kan de deksel eraf maar onderin weet ik nog niet of de voith ook los kan.

Iemand ervaring met dezelfde voiths ?

Ter info voor de gene die het ook wilde weten, voor de oude Voith's is een gat van 69mm. in de romp nodig, voor de nieuwe Voiths 84mm.

Dat wist ik al van te voren Karsten, ik vroeg hoe groot het verschil was niet of het zou passen en dit is dus het antwoord.

Passen gaat het wel als je het gat wat groter maakt..., andersom is lastiger een gat kleiner maken.

Maar de voiths zijn nog in orde, dus ik ga ze schoonmaken en zorgen dat ze niet vervangen hoeven te worden.

Er zat nog een beschrijving bij van de originele Voith van Graupner.
Die geeft niet veel info maar laat wel de losse onderdelen zien.

Bovenop zit een plaatje waaronder de stuurhandel zit.

Verder naar onder zitten nog 5 schroeven waar de unit zelf mee vast zit.
Ik neem aan dat hij hier uit elkaar kan en daar ook waterdicht gekit zit met een soort pakking.
Alleen is het gat in het dek nogal klein en denk niet dat de Voith hierdoor eruit kan.

Ik denk dat het vet hard geworden is, dus zullen ze toch open moeten.

Ik heb s'avonds maar een paar uurtjes kunnen knutselen en zit voorlopig weer 2 weken aan boord, dus volgende week maar weer verder hobbyen.

Voith´s

Hallo,

Ik heb even navraag gedaan.

maar ze zijn makkelijk te onderhouden.

ik heb een beschrijving liggen van de Voith´s van de Thijssen II
Maar die heb je al(zoals ik gelezen heb)

deze beschrijving verteld over de wijze hoe deze uit en inelkaar gezet moet worden.
en hoe deze onderhouden moet worden..

Als je intresse heb moet je even een PB sturen

Succes

ja Frederik, ik heb er serieus over nagedacht.
Maar moet je wel van je hobby je beroep maken?

Stel je voor dat je s'avonds thuiskomt en denkt, he bah niet weer ...

Inmiddels heb ik toch de voiths gedemonteerd.

Het blijkt voor het smeren vrij simpel te zijn.
Mits je de kooi om de Voiths aan de onderkant van de boot demontabel hebt gehouden!!

Helaas heb ik nog geen goede foto's kunnen maken, mischien lukt het nog bij het terugplaatsen.

Bij gebrek aan foto's volgt hier een omschrijving:
Let op, voor de oude Voith-Schneiders van Graupner voor de Thyssen II.

Draai de boot even op zn kop en demonteer de kooi om de Voith.
Zet hem weer normaal en je kunt verder, wel is het verstandig om een standaard te gebruiken waardoor de Voith vrij blijven van het werkblad.

De unit bestaat uit een ring die in het vlak vastgelijmd werdt, met daarop de kast van de unit met de elektromotor.
Dit mag allemaal blijven zitten, dus het waterdicht krijgen/houden is geen probleem.

Als je op de unit kijkt, zie je een stel schroefjes in het bovenste plaatje.
Als je deze losdraaid, kan het bovenste plaatje eraf.
Dan kom je de armen voor het sturen tegen, die kunnen zo los en opzij geklapt worden, ws zelfs zonder de servo los te halen.

Je ziet nu het stuurpookje precies in het midden.
Als je deze voorzichtig beweegt met je vingertop (Zachtjes, het blijft kunstof) kun je voelen wat de kracht is die de servo normaal moet overwinnen.
De unit draait en dit pookje word juist op een plek gehouden wat dus vrij zwaar is met oud vet.

Dan zit er om het buisje een messing ring en een klemringetje.
Als je hier een klein punttangetje inzet en het ringetje openknijpt (voorzichtig, je hebt hem nog nodig) kan de hele Voith zo naar beneden door het vlak eruit.

Je hebt dan de lege unit met het tandwieletje van de motor in de boot.
En de Voith als 1 geheel.
Ook heb je nu 2 koperen ringetjes en het ringetje waar het asje mee vastzat.

Aangezien de Thyssen 2 voiths heeft is het ws verstandig om de Voiths even te nummeren of L en R erop te schrijven.
Plaats later namelijk alles terug waar het vandaan kwam omdat bij evt. afwijkingen in het materiaal alles al op elkaar ingelopen is.

Nu kun je de Voith openen door de 5 schroefjes los te halen en het kapje te verwijderen.

De bladen en het 5 kantig tussenstukje heb ik niet los gehad en hoe dit vastzit weet ik nog niet.
Eerst zorgen dat ik nieuw vet heb en dan gaan ze pas weer terug.

Hoi Pergotje,
Jammer dat je er geen foto's van heb zoals ik het lees zit er wel heel veel verschil met de voiths die ze nu bij Graupner maken en verkopen .
aangezien die van boven af gemonteerd en gedemonteerd worden !

succes met smeren en monteren, Brandaris

Ik heb wel foto's met mn telefoon gemaakt en deze zijn toch nog redelijk geworden.

Van boven gezien
voithcm1.jpg

Het ringetje
voith2mm1.jpg

Onder het vlak
voith3kr0.jpg

voith5pc3.jpg

voith6li9.jpg

De Voith zelf
voith7gp8.jpg

voith8jt3.jpg

voith9mr2.jpg

voith10jw4.jpg

voith11wb7.jpg

hey meneer winkels, gaat wel lekker zo he. nog ff poetsen dan zijn ze weer netjes :D

zo en nou moet ik naar boord toe. ik spreek je van de week wel weer. ;)

Halloww!

Gaat idd erg goed!, Is dat nou echt lekker varen met zulke dingen erondeR? nog nooit gedaan. Misschien een volgende uitdaging

Ooi

Ik heb met dit model nog niet gevaren, dus met de model voiths heb ik nog geen ervaring.

Wel heb ik 4 jaar op een passagiersschip van 105 meter gevaren met 2x Voith-Schneider en daar prima ervaringen mee.
Het is voor mij het mooiste wat er is qua voortstuwing.

Het vervolg,
De vijfhoek in de midden (voof het verstellen van de spoed) moest wel te verwijderen zijn en vandaag had ik weer tijd om verder te klooien.

full

Voorzichtig een schroevedraaier oplichten.
full

full

Let vooral op dat je geen onderdelen kwijtraakt, vooral de kleine witte vierkantjes zijn daar gevoelig voor.
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back