Tiger II Carl Goldberg - Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 16 jul 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zou ik niet doen. Ik was vroeger ook van het (extreem) licht bouwen, maar dat lijkt me in dit geval niet nodig en zelfs niet wenselijk. De Tiger is een lekker stevig toestel, Viper 01 is nog niet de meest ervaren piloot en een beetje minder gevoelig voor de wind door wat meer massa is echt niet erg. Kijk naar de ooit erg populaire Kyosho Calmato Sport; soortgelijk toestel, relatief zware schuivleugel en ook niet de lichtste romp. Maar vliegen dat het deed, heerlijk. Ook met een electromotor ipv. de verbrander.

    Hugo
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dubbelpost, leeggemaakt
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  3. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je reactie! Hier kan ik veel uit halen...
    Ik vlieg nu alles electro, en electronica haal ik bij Hobbyking, is veel goedkoper.
    Accus opladen doe ik altijd van tevoren, is niet zo'n hele grote klus. Ik blijf er nooit bij.
    Wat je zegt over dat electro meer power heeft dan brandstof, belangrijk punt! Ik moet deze kist eigenlijk gaan gebruiken voor het brevet vliegen... goed idee?

    Ik denk wel dat ik in brandstof lol zie.
    Brandstof proof maken... Folieën is niet mijn beste vak, maar ik denk dat hij redelijk brandstof proof is omdat hij ook is gemaakt voor alleen brandstof, kan dat?



    Inderdaad!

    Ja daar geef ik je 100% gelijk mee, als ik dit bekijk en die dingen die erbij komen, toch electro? Mijn budget is te krap om die dingen er nog bij te doen.

    +1 ;-)
     
  4. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    dubbelreactie, sorry
     
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik zal hem wel met wat meer lijm moeten maken omdat er best wat spleten tusssen de verbindingen in de romp zitten en anders het denk ik helemaal niet stevig wordt. En natuurlijk, hoe zwaarder, hoe beter.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Bruisssslijm :) vult alle spleetjes en is goed schuurbaar. Die spleetjes zijn er niet in de freesset van Berry. De Carl Goldberg kits zijn stanswerk en is daardoor altijd grover en minder precies
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Leeggemaakte dubbelpost.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2017
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon één van de twee reacties leeg maken, zoals ik hierboven deed.

    Nee. Het hout is onbeschermd, want onbehandeld/ongelakt. Zuigt olie op, balsa zuigt olie zelfs op als een spons. Jij moet motor- en brandstofcompartimenten behandelen, en alle ander plekken waar olie in kan kruipen.
    Zit er éénmaal ergens olie op/in hout dan hecht er niets meer op, noch folie noch lijm. Olie is er moeilijk weer uit te krijgen.

    Denk je ook aan geluidslimieten die op jouw club gelden?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Brandstofproof is o.a. Het volgende:
    - bij het folieen zorgen voor een ruime overlap tussen de lappen folie.
    - folie goed warm maken, zorgen dat de randen echt goed gehecht zijn.
    - gebieden waar olieophoping worden verwacht, het hout behandelen met verf/lak, zodat de olie niet in het hout kan trekken.
    - denk aan motorruimte, geen folie, wel olie.
    - aansluiting vleugel op romp. Komt soms veel olie te zitten, trekt tussen de kier.
    - servo's niet open en bloot, liefst beetje bedekt onder een luikje oid. Of zorgen dat hij niet in de "flow" van de uitlaat zit, olie is ook niet zo'n goede vriend van electronica.
    - hevels op de stuurvlakken, vaak een punt waar schoeven etc in het hout gaan, de folie een beetje los is. Olie hoopt daar op, trekt in het hout. Handigste is om de hevels vast te zetten, dan loshalen. Hout daarna met wat secondelijm behandelen, zodat de lijm goed in het hout zit. Waar de lijm zit, komt nooit olie..
    Niet overdadig, kan daarna de hevel met dezelfde schroeven goed vast.

    Is ff werk. Maar de folie is wel netjes, en komt er ook niet snel af.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is juist de bedoeling, door de onderdelen te bewerken, die spleten zo klein mogelijk te maken, in plaats van "ze dan maar vol te schijten met bruislijm".... :D
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe strakker de spleet, hoe beter.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Met de Tiger kan je natuurlijk prima je brevet vliegen, maar dat kan ook met de mini Apprentice. Dat maakt het een stukje gemakkelijker omdat je die al kent en weet hoe hij vliegt. Wel natuurlijk even de Safe ontvanger eruit en een andere erin.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Uiteraard is het gebruik van bruislijm geen vrijbrief om niet netjes te werken. Maar bij mijn Piper anniversary cub was ik blij dat het er was. Het stanswerk van CG was daar zo slecht dat je spleetjes had. En als je die ging weg halen werd de ellende alleen maar groter. Wat betreft het stanswerk is CG berucht.

    @brutus
    Als jij een paar potjes bruislijm wil vol schijten... dan graag! :)
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En extra lijm in hoeken smeren/vullen heeft geen zin, geen extra sterkte, alleen maar extra gewicht. Verwijderen voor het droog/uitgehard is.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het voldoende schuift, wil ik best een poging wagen....

    Maar niet klagen dat het niet plakt en wel stinkt, he?
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helemaal mee eens...;)
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jongens jongens! De TS is zwaar minderjarig he, hou er even rekening mee (stelletje vetzakken! :rolleyes::oops::oops:);)
     
    Viper 01, C3ntijn en blaauwen vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ooohhhhh... ja....:oops:
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor alle reacties. Sorry maar dan.. electro?

    Met bft 3 kan de Apprentice nog geen eens goed een looping doortrekken, dan komt hij bijna in een stall. De Tiger is hier perfect voor.

    Goed plan!o_O

    Vergeten?:D:stout::stout:


    Moet dit nou in mijn bouwverslag? o_O

    Bruislijm??!!!!! Ik gebruik gewoon witte houtlijm, is dat ook goed? Voor de spleetjes maak ik een dik papje van balsa schaafsel en houtlijm en dat smeer ik tussen de spleten.

    Geluidslimieten zijn geen probleem, die mogen tot 70dB dacht ik.

    Maar dan laat brandstof maar zitten:p
    Electro werkt gewoon makkelijker en om met zulke dingen rekening te houden wordt het denk ik een spons...o_O
     
  20. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Vanaf hier het bouwverslag:

    Gisterenavond heb ik samen met mijn instructeur dingen overlegd en een beginstuk gemaakt.

    In het bouwbeschrijving boekje begonnen ze met de horizontal stabilizer dus dat deden wij toen ook maar. Er moesten veel latjes afgekort worden. "Heb je een zaagje?" "Zaagje?!. Heb ik die nodig dan?!" Ja die had ik dus wel nodig, eerste latje maar wel gesneden met een mesje (duurt lang). Dus toen zijn we daarna maar met de romp gestart, firewall de hele nacht met houtlijm laten drogen tussen de klemmen en toen in de ochtend hem erin gezet, die moest nog helemaal op maat geschuurd worden,

    1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg
    De romp is niet helemaal recht, ik denk dat dat komt doordat de voorste former niet helemaal recht staat.
    8.jpg
    Een paar handige tooltjes gemaakt, die linkse zat in de bouwdoos en de rechtse hebben we even zelf
    9.jpg
     

Deel Deze Pagina