Tiger II Carl Goldberg - Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 16 jul 2017.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik denk dat je 80dB bedoeld. 70dB is wel erg stil en dan is brandstof onmogelijk. Sterker nog met een brommer rondrijden mag dan al niet.

    Bruislijm is toch anders. Tijdens het droogproces reageert het met de luchtvochtigheid en daardoor bruist het. Ik denk dat het qua gewicht niet veel uitmaakt.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Jij hebt de mini Apprentice, die is erg underpowered voor het brevet programma. Voor een looping moet je echt volgas aanduiken en dan gaat het, maar mooi en beheerst is anders. Dat zal met deze Tiger stukken beter gaan. Moet wel een lekkere setup opkomen met voldoende trekkracht.
    We mogen op de club idd tot 80dB op 7 meter afstand. Wat dat betreft is brandstof geen probleem. Maar het is gewoon een extra complicerende factor. Starten, afstellen, onderhouden, poetsen. En als hij dan afslaat op een vervelende plek heb je weer kans op schade...
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dit is gewoon allemaal waar, brandstof vliegen kent meer uitdagingen en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen die er bij wilt hebben. Ieder zijn ding, gewoon lekker vliegen of dat nou met brandstof of elektro gaat nogmaals ieder zijn ding.
     
  4. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja en voor brevet vliegen heb ik toch iets wat zowat altijd het doet en lekker snel optrekt.

    Dus er komt een electro setup in..
     
  5. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Dat is nou net de aardigheid van brandstofvliegen, er komt een dimensie bij.
    Als de motor op een vervelende plek afslaat worden de goede vliegers van de minder goede gescheiden. Je moet simpelweg zo vliegen dat je altijd veilig kunt landen. Als het goed is leert een instrukteur een leerling dat bij de opleiding.

    Ik vlieg al meer dan 30 jaar RC met brandstofmotor, laatst een klein modelletje gebouwd voor de vakantie met elektro. (Ja ook ik zondig wel eens) Elektro vliegt veeeel eenvoudiger dan brandstof, simpelweg omdat de motor niet kan afslaan of haperen.
    Eenieder natuurlijk de keus.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dit zijn zo te zien toch ook gelazerde delen, Goldberg is blijkbaar toch ook met zijn tijd mee gegaan.
    Succes met de bouw Finn, ziet er tot zo ver netjes uit!
    ( kan je de romp nog recht krijgen?)
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Klopt. Ik heb één keer gehad dat de motor afsloeg maar dat kwam omdat de telemetry verkeerd was ingesteld en de lipo toen al leeg was, wel een noodlanding kunnen maken op het veld naast ons vliegveld. Maar echt iets aan de motor zal het nooit liggen (bijna nooit)
     
  9. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je reactie Nico!
    Dit is volgensmij ook gelazerd, zo ruikt het ook:D

    De romp valt nog wel recht te maken, er is nog niks gelijmd dus even wat schuiven en proberen lukt dat wel hoor, althans... dat hoop ik dan maar. Het zit vooral bij de neus zo te zien.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goh, dan ga ik je toch wel eens moeten corrigeren hoor. Ook electro kan falen en het doet dat op een stille manier ...
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Mocht je de romp niet recht krijgen dan heb ik een oplossing. Ik heb een romp liggen als de huidige versie gelijk is aan de oude versie dan zal het dezelfde zijn. Kwestie van even controleren aan de hand van de tekening.
     
  12. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Hoezo, wat kan er mis gaan?

    Ah! Bedankt voor je aanbod Onno. Ik houd het in mijn achterhoofd maar ik denk dat het niet nodig is..
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb op een paar weken tijd wel wat problemen gehad met electro aandrijvingen. De motor van m'n Zlin hield er plotseling mee op met veel geknetter en een kapotte regelaar als kado (en een tweede regelaar tijdens het testen...) terwijl hij de dag voordien nog gevlogen had. De motor van m'n FMS Mustang (ik vlieg wel op 5S ipv 4S en is dus op het randje) heeft met een rookpluim afscheid genomen van de eigenaar (midden in een verticale victory roll, tegen een staalblauwe hemel. Het was een mooi zicht). Toestel zonder schade aan de grond gekregen.
    Syncronisatie problemen tussen de regelaar en de motor van men Sukhoi 140 vlak na het opstijgen. Kist met een gelukje en de nodige cool kunnen neerzetten in de wei verderop (en 2m weidepalen verder).

    Electro ziet af van warme temperaturen. En wat dat betreft is het al puffen geweest.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even met schuurpapiertje lichtjes over het verschroeide/verbrande materiaal gaan om eventuele verbrandings-poederresten te verwijderen.

    Motoren kunnen elke spanning in RC aan, isolatie kan wel 200volt hebben. Ze gaan kapot door te hoge stroom, of door te hoog toerental (dus indirect wel door spanning omdat (onbelast) toerental = spanning × Kv).
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Brandstof faalt meestal óók op een stille manier, hoor.... het geluid is opeens weg....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals ron al vermeld, die laser randjes moeten op lijmvlakken verwijderd worden.
    lijm hecht er vrij slecht op. en als hij hecht, hecht het alleen op de verbrande resten (die er zo afkomen)

    Qua brandstof en dead stick landingen: ik heb er een paar gehad..
    ook tijdens opstijgen, en dan is er gewoon weinig wat je kunt doen.
    vlak leggen, proberen in de buurt van het veld uitkomen. in mijn geval moest ik 180 graden draaien ivm rivier in het verlengde van de startbaan.
    dat vreet hoogte. en dan moet je echt opletten dat je het toestel voldoende laat zakken, dat is nl de enige manier om snelheid op te bouwen.

    maar ach. ook electro is bij mij wel eens zonder aandrijving retour gekomen.
    in de basis, als alles goed voor elkaar is, zal het bij brandstof en electro niet snel gebeuren.
    alleen brandstof laat sneller zien dat het niet 100% zit :D
     
  17. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ah, maar waarom 5S??!!

    Weer een les van Ron ;-) Thanks +100 punten

    100 punten

    Bedankt voor de tip, ik zal hem toepassen in mijn bouw.

    200 punten voor het laatste stukje

    brutus: 100 p
    Student; 200 p
    Ron: 100
     
  18. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Deze plankjes worden voor het op en af schroeven van de vleugel maar ik weet niet of ik de gaten goed heb geboord dus ik durf er eigenlijk nog geen blindmoeren in te zetten en dan hem in te lijmen, weet iemand raad?[​IMG][​IMG]
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    daar moet je eigenlijk de vleugel al bij gereed hebben...

    An sich, als ze het binnen de paar mm zit, lost de nylon schroef dat op.
    Daarnaast moet je ook de gaten in de vleugel nog maken, dus daarin kun je ook wat scheefstand oplossen.

    dus met dat in het achterhoofd, en het zit wel +/- op de goede plek: in meppen die dingen, en vastplakken die houtjes ;-)
    maar je kan ook ff wachten tot de vleugel af is, en het met de vleugel goed inpassen.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik bedoel dat je soms het gewoon niet hoort dat de motor de geest geeft. Voor en na, geen verschil te horen...
     

Deel Deze Pagina