Geluidslimieten zijn geen probleem, die mogen tot 70dB dacht ik.

Ik denk dat je 80dB bedoeld. 70dB is wel erg stil en dan is brandstof onmogelijk. Sterker nog met een brommer rondrijden mag dan al niet.

Bruislijm??!!!!! Ik gebruik gewoon witte houtlijm, is dat ook goed? Voor de spleetjes maak ik een dik papje van balsa schaafsel en houtlijm en dat smeer ik tussen de spleten.

Bruislijm is toch anders. Tijdens het droogproces reageert het met de luchtvochtigheid en daardoor bruist het. Ik denk dat het qua gewicht niet veel uitmaakt.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt de mini Apprentice, die is erg underpowered voor het brevet programma. Voor een looping moet je echt volgas aanduiken en dan gaat het, maar mooi en beheerst is anders. Dat zal met deze Tiger stukken beter gaan. Moet wel een lekkere setup opkomen met voldoende trekkracht.
We mogen op de club idd tot 80dB op 7 meter afstand. Wat dat betreft is brandstof geen probleem. Maar het is gewoon een extra complicerende factor. Starten, afstellen, onderhouden, poetsen. En als hij dan afslaat op een vervelende plek heb je weer kans op schade...
 
We mogen op de club idd tot 80dB op 7 meter afstand. Wat dat betreft is brandstof geen probleem. Maar het is gewoon een extra complicerende factor. Starten, afstellen, onderhouden, poetsen. En als hij dan afslaat op een vervelende plek heb je weer kans op schade...

Dit is gewoon allemaal waar, brandstof vliegen kent meer uitdagingen en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen die er bij wilt hebben. Ieder zijn ding, gewoon lekker vliegen of dat nou met brandstof of elektro gaat nogmaals ieder zijn ding.
 
Dit is gewoon allemaal waar, brandstof vliegen kent meer uitdagingen en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen die er bij wilt hebben. Ieder zijn ding, gewoon lekker vliegen of dat nou met brandstof of elektro gaat nogmaals ieder zijn ding.

Ja en voor brevet vliegen heb ik toch iets wat zowat altijd het doet en lekker snel optrekt.

Dus er komt een electro setup in..
 
Wat dat betreft is brandstof geen probleem. Maar het is gewoon een extra complicerende factor. Starten, afstellen, onderhouden, poetsen. En als hij dan afslaat op een vervelende plek heb je weer kans op schade...

Dat is nou net de aardigheid van brandstofvliegen, er komt een dimensie bij.
Als de motor op een vervelende plek afslaat worden de goede vliegers van de minder goede gescheiden. Je moet simpelweg zo vliegen dat je altijd veilig kunt landen. Als het goed is leert een instrukteur een leerling dat bij de opleiding.

Ik vlieg al meer dan 30 jaar RC met brandstofmotor, laatst een klein modelletje gebouwd voor de vakantie met elektro. (Ja ook ik zondig wel eens) Elektro vliegt veeeel eenvoudiger dan brandstof, simpelweg omdat de motor niet kan afslaan of haperen.
Eenieder natuurlijk de keus.

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Dat is nou net de aardigheid van brandstofvliegen, er komt een dimensie bij.
Als de motor op een vervelende plek afslaat worden de goede vliegers van de minder goede gescheiden. Je moet simpelweg zo vliegen dat je altijd veilig kunt landen. Als het goed is leert een instrukteur een leerling dat bij de opleiding.

Ik vlieg al meer dan 30 jaar RC met brandstofmotor, laatst een klein modelletje gebouwd voor de vakantie met elektro. (Ja ook ik zondig wel eens) Elektro vliegt veeeel eenvoudiger dan brandstof, simpelweg omdat de motor niet kan afslaan of haperen.
Eenieder natuurlijk de keus.

Mvrgrt,

Arnoud.

Klopt. Ik heb één keer gehad dat de motor afsloeg maar dat kwam omdat de telemetry verkeerd was ingesteld en de lipo toen al leeg was, wel een noodlanding kunnen maken op het veld naast ons vliegveld. Maar echt iets aan de motor zal het nooit liggen (bijna nooit)
 
Klopt. Ik heb één keer gehad dat de motor afsloeg maar dat kwam omdat de telemetry verkeerd was ingesteld en de lipo toen al leeg was, wel een noodlanding kunnen maken op het veld naast ons vliegveld. Maar echt iets aan de motor zal het nooit liggen (bijna nooit)

Bedankt voor je reactie Nico!
Dit is volgensmij ook gelazerd, zo ruikt het ook:D

De romp valt nog wel recht te maken, er is nog niks gelijmd dus even wat schuiven en proberen lukt dat wel hoor, althans... dat hoop ik dan maar. Het zit vooral bij de neus zo te zien.
 
Mocht je de romp niet recht krijgen dan heb ik een oplossing. Ik heb een romp liggen als de huidige versie gelijk is aan de oude versie dan zal het dezelfde zijn. Kwestie van even controleren aan de hand van de tekening.
 
Goh, dan ga ik je toch wel eens moeten corrigeren hoor. Ook electro kan falen en het doet dat op een stille manier ...

Hoezo, wat kan er mis gaan?

Mocht je de romp niet recht krijgen dan heb ik een oplossing. Ik heb een romp liggen als de huidige versie gelijk is aan de oude versie dan zal het dezelfde zijn. Kwestie van even controleren aan de hand van de tekening.

Ah! Bedankt voor je aanbod Onno. Ik houd het in mijn achterhoofd maar ik denk dat het niet nodig is..
 
Ik heb op een paar weken tijd wel wat problemen gehad met electro aandrijvingen. De motor van m'n Zlin hield er plotseling mee op met veel geknetter en een kapotte regelaar als kado (en een tweede regelaar tijdens het testen...) terwijl hij de dag voordien nog gevlogen had. De motor van m'n FMS Mustang (ik vlieg wel op 5S ipv 4S en is dus op het randje) heeft met een rookpluim afscheid genomen van de eigenaar (midden in een verticale victory roll, tegen een staalblauwe hemel. Het was een mooi zicht). Toestel zonder schade aan de grond gekregen.
Syncronisatie problemen tussen de regelaar en de motor van men Sukhoi 140 vlak na het opstijgen. Kist met een gelukje en de nodige cool kunnen neerzetten in de wei verderop (en 2m weidepalen verder).

Electro ziet af van warme temperaturen. En wat dat betreft is het al puffen geweest.
 
... Dit is volgens mij ook gelazerd, zo ruikt het ook:D ...
Even met schuurpapiertje lichtjes over het verschroeide/verbrande materiaal gaan om eventuele verbrandings-poederresten te verwijderen.

... ik vlieg wel op 5S ipv 4S en is dus op het randje ...
Motoren kunnen elke spanning in RC aan, isolatie kan wel 200volt hebben. Ze gaan kapot door te hoge stroom, of door te hoog toerental (dus indirect wel door spanning omdat (onbelast) toerental = spanning × Kv).
 
Laatst bewerkt:
zoals ron al vermeld, die laser randjes moeten op lijmvlakken verwijderd worden.
lijm hecht er vrij slecht op. en als hij hecht, hecht het alleen op de verbrande resten (die er zo afkomen)

Qua brandstof en dead stick landingen: ik heb er een paar gehad..
ook tijdens opstijgen, en dan is er gewoon weinig wat je kunt doen.
vlak leggen, proberen in de buurt van het veld uitkomen. in mijn geval moest ik 180 graden draaien ivm rivier in het verlengde van de startbaan.
dat vreet hoogte. en dan moet je echt opletten dat je het toestel voldoende laat zakken, dat is nl de enige manier om snelheid op te bouwen.

maar ach. ook electro is bij mij wel eens zonder aandrijving retour gekomen.
in de basis, als alles goed voor elkaar is, zal het bij brandstof en electro niet snel gebeuren.
alleen brandstof laat sneller zien dat het niet 100% zit :D
 
Ik heb op een paar weken tijd wel wat problemen gehad met electro aandrijvingen. De motor van m'n Zlin hield er plotseling mee op met veel geknetter en een kapotte regelaar als kado (en een tweede regelaar tijdens het testen...) terwijl hij de dag voordien nog gevlogen had. De motor van m'n FMS Mustang (ik vlieg wel op 5S ipv 4S en is dus op het randje) heeft met een rookpluim afscheid genomen van de eigenaar (midden in een verticale victory roll, tegen een staalblauwe hemel. Het was een mooi zicht). Toestel zonder schade aan de grond gekregen.
Syncronisatie problemen tussen de regelaar en de motor van men Sukhoi 140 vlak na het opstijgen. Kist met een gelukje en de nodige cool kunnen neerzetten in de wei verderop (en 2m weidepalen verder).

Electro ziet af van warme temperaturen. En wat dat betreft is het al puffen geweest.

Ah, maar waarom 5S??!!

Even met schuurpapiertje lichtjes over het verbrande materiaal gaan om eventuele verbrandings-poederresten te verwijderen.

Motoren kunnen elke spanning in RC aan, isolatie kan wel 200volt hebben. Ze gaan kapot door te hoog toerental (dus indirect wel door spanning omdat toerental van spanning af hangt), of te hoge stroom.

Weer een les van Ron ;-) Thanks +100 punten

Brandstof faalt meestal óók op een stille manier, hoor.... het geluid is opeens weg....

100 punten

zoals ron al vermeld, die laser randjes moeten op lijmvlakken verwijderd worden.
lijm hecht er vrij slecht op. en als hij hecht, hecht het alleen op de verbrande resten (die er zo afkomen)

Qua brandstof en dead stick landingen: ik heb er een paar gehad..
ook tijdens opstijgen, en dan is er gewoon weinig wat je kunt doen.
vlak leggen, proberen in de buurt van het veld uitkomen. in mijn geval moest ik 180 graden draaien ivm rivier in het verlengde van de startbaan.
dat vreet hoogte. en dan moet je echt opletten dat je het toestel voldoende laat zakken, dat is nl de enige manier om snelheid op te bouwen.

maar ach. ook electro is bij mij wel eens zonder aandrijving retour gekomen.
in de basis, als alles goed voor elkaar is, zal het bij brandstof en electro niet snel gebeuren.
alleen brandstof laat sneller zien dat het niet 100% zit :D

Bedankt voor de tip, ik zal hem toepassen in mijn bouw.

200 punten voor het laatste stukje

brutus: 100 p
Student; 200 p
Ron: 100
 
Deze plankjes worden voor het op en af schroeven van de vleugel maar ik weet niet of ik de gaten goed heb geboord dus ik durf er eigenlijk nog geen blindmoeren in te zetten en dan hem in te lijmen, weet iemand raad?
a8bd9b3f2a49b467b0db6889e1c5b5f6.jpg
e0bde8e2c74ef2eb2912569b339b7b31.jpg
 
daar moet je eigenlijk de vleugel al bij gereed hebben...

An sich, als ze het binnen de paar mm zit, lost de nylon schroef dat op.
Daarnaast moet je ook de gaten in de vleugel nog maken, dus daarin kun je ook wat scheefstand oplossen.

dus met dat in het achterhoofd, en het zit wel +/- op de goede plek: in meppen die dingen, en vastplakken die houtjes ;-)
maar je kan ook ff wachten tot de vleugel af is, en het met de vleugel goed inpassen.
 
Back
Top