Roel van Essen
Forum veteraan
Tot zover mee eens.Ik ben er niet 'bang' voor, maar het is geld uitgeven om niets. Je krijgt dan weer een aparte afdeling, met apart personeel, daar moet natuurlijk ook weer een aparte manager boven, en daarboven weer een hoofd van die dienst, enzovoort.
Dat zijn zo weer een stuk of 5 balkenende-normpjes en dan nog een stuk of 20 'reguliere' ambtenaren, minimaal.
Voor je het weet heb je het over een kostenpost van enkele miljoenen per jaar, en het levert helemaal nul komma nul niets op, want ook die mensen zullen wel eens een fout maken, of ze doen alles goed en dan ontspoort een terechte vergunningshouder alsnog.
En wie gaat het allemaal betalen?
Die tijd is nu één jaar. Wat is de toegevoegde waarde van dat ene jaar extra?Henri Zikken zei:We moeten juist af van al die lagen en al die mensen, gewoon toe naar een veel simpeler systeem. De eerste 2 jaar van het lidsmaatschap bij een schietclub, kan iemand geen wapenvergunning krijgen.
Henri Zikken zei:In die 2 jaar dient men de benodigde instructie te krijgen en het omgaan met wapens te leren, volgens een protocol. Hiervoor dient men een minimale tijdsinvestering aanwezig te zijn bij de schietclub.
Oh nee hé... een protocol... Ergens hoor ik hier ISO 9001-geluiden...
Certificering... Als er maar een papiertje aan vastzit is het wel in orde.
En "aanwezig zijn": als ik op schietclub twee magazijnen leegschiet en vervolgens de hele avond achter een paar biertjes zit, ben ik ook "aanwezig". Na die biertjes overigens meer "afwezig", maar dat is alleen geestelijk.

Momenteel dient een sportschutter een minimum aantal geregistreerde schietbeurten te maken per jaar. Dat lijkt me een betere normering dan 'aanwezig zijn", denk je ook niet?
Henri Zikken zei:Daarna kan de schietclub besluiten jou een aanbeveling voor een vergunning te geven. Met dat papiertje ga je naar de gemeente en de gemeente controleert bij de politie of je een strafblad hebt. Zo niet, krijg je je vergunning.
Waarom bij de gemeente? En niet rechtstreeks bij de politie?
Nu knutsel je er zelf weer een laag / instantie tussen.
Uiteraard inclusief ambtenaren/afdelingschefs/enz enz, kortom wéér minimaal een bovenmodaal salaris per gemeente extra.
Henri Zikken zei:Vanaf dat moment moet de schietclub elk jaar een verklaring overhandigen waarop staat dat zij jou geschikt achten om een wapenvergunning te houden. Doen ze dat niet, wordt de vergunning ingetrokken.
En daár ga je de mist in.
Stel: ik als uiterst stabiel figuur kan om een of andere reden niet zo goed door één deur met de secretaris van "mijn" schietvereniging. (Die toevallig de vader van de vriendin van mijn jongste zoon is) .Die "foefelt" even met de rest van het bestuur en voilá: ik krijg op enig moment niet de zo fel begeerde verklaring van geschiktheid. En dan verander ik vrij snel van een uiterst amicaal type in een withete furie...:vamp:
(Wél een self-fullfilling prophethy natuurlijk, want op dat moment ben ik niet meer zo stabiel.)
Henri Zikken zei:Heel simpel en je legt de verantwoording (en kosten) bij de mensen die er ook belang bij hebben dat er geen incidenten zijn. Als clubs verantwoordelijk worden voor het beoordelen of iemand geschikt is voor een vergunning of niet, op straffe van het kwijtraken van een licentie, dan zal men voorzichtig zijn met het afgeven van verklaringen van geschiktheid.
Kom op Henri, denk eens even na. Nederland loopt momenteel al tegen het probleem aan dat vrijwel niemand in een bestuur van een vereniging wil gaan plaatsnemen. En dan leg jij nog even deze zware verantwoording op de schouders van bestuursleden van een schietvereniging? Ik heb het vermoeden dat veel schietverenigingen zichzelf dan gaan opheffen omdat niemand die verantwoording wil dragen. Zelfs op modelbouwverenigingen zie je al dat mensen niet in het bestuur willen zitten omdat ze het risico niet willen lopen om bij een incident persoonlijk verantwoordelijk gesteld te worden. Die discussies hebben we ook een aantal keren gevoerd hier.
Bovendien: welke competenties dicht jij de bestuursleden van een schietvereniging toe? Het bestuur van "mijn" vereniging bestaat uit:
- een veiligheidskundige (stomtoevallig een college van me, echter in de commerciele sector
- een ICT-er bij de rijksoverheid
- een technisch agrarisch medewerker (chauffeur op diverse landbouwmachines bij een loonbedrijf)
- een melkveehouder
- een vertegenwoordiger
En die moeten beoordelen of ik mentaal geschikt ben om een wapen thuis te hebben? "lamenielagguh..."
Stuk voor stuk fijne kerels, daar niet van hoor. Maar geen van allen acht ik in staat om, gedurende die paar uurtjes per week die ik in hun gezelschap verkeer, te beoordelen of ik inderdaad die uiterst stabiele figuur en die rots in de branding ben die ik voordoe te zijn. Bovendien kan ik uiterst goed toneelspelen...
Henri Zikken zei:Natuurlijk kun je een vereniging nooit 100% aansprakelijk stellen, maar als er dan uit onderzoek blijkt dat men aantoonbaar nalatig is geweest, kan de vergunning ingetrokken worden.
Nu spreek je je zelf tegen. "Als men aantoonbaar nalatig is geweest..." Ik dacht dat jij een stukje juridische opleiding had gehad? Als men aantoonbaar nalatig is geweest, gaan er koppen rollen. Die van het bestuur der vereniging dus.
Henri Zikken zei:Doodeenvoudig, goedkoop en effectief.
Wat je nu hebt is een systeem waarin de mensen die het moeten beoordelen er zelf geen belang bij hebben, geen verantwoordelijkheid en geen goed zicht. Die mensen die er wel zicht op hebben, mogen het niet beoordelen.
De term "doodeenvoudig" is hier niet zo best gekozen. Goedkoop waag ik ook te betwijfelen, gezien je suggestie "gemeentehuis - politie" en effectief lijkt het me ook niet, gezien de problemen die je nu wilt afwentelen op de besturen van de schietsportverenigingen.
Het feit dat mensen die het moeten beoordelen hebben in het huidige systeem er wél belang bij: namelijk rust in de keet. Geen schietincidenten in de openbare ruimte. En de mensen die er wél zicht op hebben: in hoeverre heeft men als leek (bestuurslid van een schietsportvereniging) "zicht" op de psyche van mede-clubleden?
Met bovenstaand betoog wil ik niet de indruk wekken dat het huidige systeem "waterdicht" is, want dat is het niet. Dat hebben we in Alphen gezien en bij nog meer schietincidenten die in eerdere draadjes al de revue hebben laten passeren.
De vraag is of je het "waterdicht" krijgt. Je hebt daar zelf het antwoord al op gegeven: nee. Bij 40.000 (legale!!!) sportschutters in Nederland en een mij onbekend aantal illegale houders van vuurwapens is de kans dat er op enig moment een incident geschiedt aanwijsbaar aanwezig.
Is het syteem voor verbetering vatbaar? Vast wel.
Maar m.i. niet volgens jouw suggesties.