timer op zender om te oefenen.

Aan de nieuwe count down timer moet nog een beetje geknutseld worden maar een naam is er al. FxJ Companion en deze Companion zal binnen enkele weken beschikbaar zijn.

De opties zijn:
Voorbereidingstijd in te stellen van 10 tot 120 sekonden met een 10 sekonden count down interval. De laatste 10 sekonden van de voorbereidingstijd worden afgeteld zodat de F3J jongens weten wanneer ze hun startlijn op voorspanning moeten zetten :)

De werktijd kan ingesteld worden op max 30 minuten (is nog niet zeker) De count down interval van de werktijd is 60, 30, 20 of 10 sekonden, vrij instelbaar. De laatste minuut van de werktijd gaat afgeteld worden in een 5 sekonden takt en de laatste 30 sekonden, per sekonde.

Daar lijkt me dan dus alles in te zitten :cool:

Gaaf, ik ben benieuwd, gebruik nu af en toe de 'interval alert timer' maar is qua aftellen ook niet in te stellen.

Snel via GSM gereageerd.

Gaaf, ik ben benieuwd, gebruik nu af en toe de 'interval alert timer' maar is qua aftellen ook niet in te stellen.
Ik weet niet hoe jij de interval alert heb afgesteld maar ik vind die timer best goed, mis alleen het aftellen va de laatste 30 seconden.
Dat moet ik nu zelf doen ;)

FxJ Companion heet de nieuwe app en is bij Google play te vinden.

De app is nog niet helemaal, wat het zijn moet (alleen nog maar engelstalig) maar , de mailtjes met Joerg vliegen, vlotter als mijn F5J kist :)

Foto720-OTZDTERC.jpg

Highlights:
aftellen van de vo0rbereidingstijd (in te stellen van 0 tot 120 sekonden)
resterende werktijd wordt aangezegd zoals jij dat wil
de laatste minuut wordt aangezegd per 5 sekonden en de laatste 30 sekonden is er een volledige count down.

Deze app is niet kosteloos, maar ik begrijp van Joerg dat van de € 3,99 die gevraagd wordt hij 2 eurootjes overhoudt...............
Maar zoek je een dergelijk aftel systeempje, of werk je al met een android telefoontje dan is deze app zeker de moeite waard:)

Laatst bewerkt:
Mooi! Hoe maak jij je Android vast aan je zender?

kom op Crinsje, je bent toch ook modelbouwer ;););)
Maar ik heb een alu beugeltje gemaakt, wat klitteband en een schroefie ......

Er zijn trouwens ook kant en klare houders te koop die je zo op je zender vast kunt zetten; vraag Jan Somers maar eens.

Hoe start en stop je de timer?
Geeft hij ook de 30 seconden motorloop tijd aan? (En, heb je daar behoefte aan?)

Voorbereidingstijd?? Bedankt voor de tip ;)

Vandaag de eerste praktijktest met de nieuwe timer app. en ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben.

Niet dat het aan de app ligt maar de eerste vlucht van de dag was meteen vol en misschien wel een van de mooiste van de dag met een lang gevecht tusssen de eerste en zesde / zevende minuut :)

Foto720-OLOUJED7.jpg

De app is weliswaar nog niet helemaal zoals ik hem zou willen maar is nu toch ook al een perfect instrumentje.

Het was overigens best wel tricky vliegen vandaag en dat had niets met deze app te maken. Van de 10 vluchten kon ik er maar 6 volmaken. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat mijn starthoogtes tussen de 31 en 52 meter lagen. oefenen, oefenen, oefenen......

Geeft hij ook de 30 seconden motorloop tijd aan? (En, heb je daar behoefte aan?)

Ik heb de app zo ingesteld (dat had mijn vorige "interval alert timer" ook al) dat ik elke 10 sekonden de tijd door krijg. Dat is erg handig voor je motorlooptijd, zeker als je zoals ik doe, met lage vermogens start en thermiek gaat zoeken tijdens je motorloop. Dan kun je een paar sekonden voor het einde van je 30 sekonden nog ff gassen om wat extra hoogte te krijgen.

Ik moet bekennen de timer in het voorjaar een aantal keer gebruikt te hebben, maar de rest van de zomer ouderwets aan te hebben geklooid.....

Na de laatste update, gedaan vandaag :) is de FxJ Companion de perfecte count-down timer.

Nog even kort samenvatten wat deze count-down timer, geschreven voor de klassen F3J en F5J alles kan:
  1. je kunt een zgnd. voorbereidingstijd ingeven tussen de 0 en 120 sekonden. Bij het aftellen zegt de FxJ Companion elke 10 sekonden hoeveel voorbereidingstijd nog rest. Als extra kun je dan ook nog eens de laatste 0 tot 30 sekonden, per sekonde laten aftellen. Op het einde van de voorbereidingstijd klinkt ook nog een signaal en start de werktijd.
  2. de werktijd kun je nu instellen van 1 tot 10 minuten plus nog eens 15 minuten. Het aftellen van de werktijd gebeurt, instelbaar elke 10, 20, 30 of 60 sekonden.
  3. de laatste minuut van de werktijd wordt automatisch, elke 5 sekonden afgeteld en daarbij kun je nog eens een tijd van 0 tot 60 instellen om per sekonde af te tellen.
Verder is er een optie en is het scherm zo opgebouwd, dat je ook nog eens een timer kunt gebruiken. Een komplete klok dus, zeer zeker voor deze twee wedstrijdklassen:)

Mijn (wedstrijd) starts begin ik dus zo:

Foto540-P8AZLQNI.jpg]

de voorbereidingstijd staat op 30 seconden waarbij ik de laatste 5 sekonden nog extra laat aanzeggen
de werktijd staat op 10 minuten, waarbij ik graag elke 10 seconden wil horen hoe lang ik nog mag en de laatste 30 sekonden worden nog eens extra aangezegd.

deze extra settings kun je instellen via het options schermpje

Foto540-TDOLQ7QH.jpg

Misschien toch nog één nadeeltje, maar elk voordeel heeft nu eenmaal zijn nadeel vlgs. ene J.C. uit 020, de FxJ Companion praat, tot nu toe, alleen nog maar engels ....

Laatst bewerkt:
De FxJ Companion gaat noch uitgebreid worden met 2 opties. Bij de start van de werktijd kunnen de F5J vliegers ervoor kiezen om een optie in te schakelen die de motorloop aftelt. Natuurlijk ervan uitgaande, dat je je kist nagenoeg gelijk start met het startsignaal, telt de app netjes van 1 tot 30 zodat je weet hoeveel motorloop tijd je nog hebt.
Een soorgelijk truucje is er als optie voor de F3J vliegers. Gelijk met het startsignaal, het begin van de werktijd dus, telt de app van 1 tot 10 zodat je ongeveer kunt inschatten hoe lang je start geduurt heeft of dat je erop 5 sekonden uitgaat :)
Twee hele mooie opties denk ik, voor beide kampen:)

Schematisch gaat een en ander er zo uitzien:

Foto1k0-Z8Q4IBCP.jpg

Wat wil je nog meer ??? Nu weet ik ook wel dat er allerhande mp3 filetjes zijn die min of meer (eigenlijk min :) ) hetzelfde doen en die gratis zijn, maar met deze app heb je alles op één plek en kun je nagenoeg alle instellingen die je wenst, instellen.

Zijn er toch nog wensen open, dan aarzel niet en stuur mij een berichtje.

Laatst bewerkt:
Is het ook mogelijk om de motorlooptijd te starten als de vliegtijd start, of is de App daar niet voor bedoeld?

Motorlooptijd en vliegtijd starten toch altijd gelijk in F5J ??
Maar de app is in principe bedoeld om de werktijd af te tellen. Alles is opgebouwd rondom de werktijd, niet de vliegtijd.
en daaromheen zoveel mogeijk nuttige info geven is de opzet. Dus nu met motorlooptijd erbij maar natuurlijk ook met overgebleven werktijd

Nee.

Als de thermiek-omstandigheden zodanig zijn dat je de 10 minuten toch niet vol krijgt kun je er voor kiezen om even te wachten met starten als de werktijd begonnen is. De 30 seconden motorlooptijd gaat dan pas in bij het starten van de vliegtijd.

Nee.

Als de thermiek-omstandigheden zodanig zijn dat je de 10 minuten toch niet vol krijgt kun je er voor kiezen om even te wachten met starten als de werktijd begonnen is. De 30 seconden motorlooptijd gaat dan pas in bij het starten van de vliegtijd.

Dat is duidelijk Wubbe maar dat zou een extra handeling betekenen en dat wilde ik niet. Aan deze info (in deze opzet) heb je alleen dan iets wanneer je gelijk start met het signaal, dat klopt.
Start je later zul je inderdaad, net als nu, af moeten tellen :) (zelf dus)

Gewoon de zendertimer kan dit ook allemaal [emoji12] geen noodzaak om een ander 2,4ghz apparaat zo dicht op je tx te hebben [emoji6] Desalniettemin, leuk alternatief!

Aanvulling op wubbes opmerking, kun je de app niet laten luisteren? Automatisch motorlooptijd starten zodra de app de motor hoort [emoji12][emoji12][emoji12][emoji12]

Back