Uiteraard, en dan na die stall een rugvluchtje , in de laatste bocht een rol en dan ff opvangen.......hmmm, op de sim is het simpel lijkt wel..lol
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als het zo is dat een gegeven model dusdanige neiging tot tipstall vertoond dat het buiten de proporties ligt die je mag verwachten en dus normale besturing hindert, dan heb je gewoon te maken met een slecht ontworpen en uitgevoerd model.
Dit geld overigens ook voor alle andere vliegeigenschappen die niet voldoen.
Nu is het zo dat de in de handel aangeboden modellen niet automatisch daarom goed zijn en het is verbazingwekkend hoe weinig kritisch men hierover in het algemeen ook is.
Het is juist dat ailerondifferentiatie geen remedie tegen tipstall is maar gezien het door Bart beschreven fenomeen van aileronuitslag bij bijna stall-snelheid helpt differentiatie wel (ok als bonus dan).
Snelheid maken is geen remedie (oplossing) maar een manier om tipstall (en stall in het algemeen) te vermijden, maar de mate waarin dit voor een vliegtuig nodig is bepaald wel of het een goed ontworpen model is of niet.
Een goed ontworpen model dient bij een eenvoudige stall-situatie eigenlijk niet of nauwelijks over een tip weg te vallen en zal dan ook bij minder eenvoudige stall-situaties (slip, aileronuitslagen, langzame bochten) zich ook rustiger gedragen.
Peter,
Je raakt hier de kern van de zaak.
De enige meerwaarde van zo'n tipstal gevoelig toestel is dat je leert wat een verkeerd ontwerp is.
Hopelijk trekt de betrokkene dan de juiste conclusie en laat hij zich bij de volgende aankoop niet meer belazeren.
Mvg,
Aurectar
nja belazerd.....Nee echt niet! Ik ben me erg bewust van de vliegeigenschappen van een stuntzwever zoals de salto...thermieken doe je met een thermiekkist,lijkt me. echter sluit ik me aan bij de uitspraken van arjan(nr.21). Wanneer je een kist langzaam vliegt terwijl deze daar niet voor is ontworpen, ja dan lazert de boel naar beneden.Maar is dan de piloot niet gewoon slecht ipv het ontwerp?Ik snap Aurectar zn uitspraak, maar vind het wat kort door de bocht om te stellen dat tipstall gevoelige vliegtuigen allemaal slecht ontworpen zijn.Maar goed, gelukkig mogen meningen verschillen, daar krijg je leuke draadjes van!
nja belazerd.....Nee echt niet! Ik ben me erg bewust van de vliegeigenschappen van een stuntzwever zoals de salto...thermieken doe je met een thermiekkist,lijkt me. echter sluit ik me aan bij de uitspraken van arjan(nr.21). Wanneer je een kist langzaam vliegt terwijl deze daar niet voor is ontworpen, ja dan lazert de boel naar beneden.Maar is dan de piloot niet gewoon slecht ipv het ontwerp?Ik snap Aurectar zn uitspraak, maar vind het wat kort door de bocht om te stellen dat tipstall gevoelige vliegtuigen allemaal slecht ontworpen zijn.Maar goed, gelukkig mogen meningen verschillen, daar krijg je leuke draadjes van!
Voor wat het waard is....
Mijn Wik Salto was na een Cirrus mijn eerste wat snellere, meer acro-gerichte toestel. In het begin had er ik mijn handen aan vol. Ik vergeleek het met een renpaard, ten opzichte van de Cirrus die meer op een Slagharen-pony lijkt. Ik heb er ook heel wat spannende landingen mee achter de rug en winglets toegevoegd in een poging het wat beter beheersbaar te krijgen.
Nu, een paar jaar en heel wat vlieguren later, vlieg ik nog steeds met de Salto. Voor mij voelt hij nu als een zeer gemoedelijke zwever. Ik kom er nooit mee in de problemen, het is echt een gooi- en smijt ding. De landingssnelheid ligt wat hoger dan van een thermiek-floater maar nu gaat dat vanzelf.
Ik lees her en der op het internet dat een Wik Salto erg veel last zou hebben van tip-stall maar dat kan ik echt niet bevestigen. Vlieg hem te langzaam en hij overtrekt. Tsja. Overtrek hem in een bocht en hij duikelt naar beneden. Tsja.
Volgens mij is dit volkomen normaal.
Ergens halverwege dit draadje