Tip van de dag : frame modificatie

Het heeft een reden dat het frame eruitziet zoals het is....

En ik heb inderdaad geen berekening erachter zitten, maar gevoelsmatig is het een plek in de heli waar best wat kracht op komt te staan...

En die accu is al snel een derde van het totaalgewicht van de heli, wat allemaal in dat punt samenkomt

De hoofdreden is dat ze 1 formaat hoeven te snijden, en gewoon 2 keer hetzelfde plaatje toevoegen aan de kit, dit alleen al maakt verder denken overbodig voor een fabriekant, en zo laten ze de keuze aan de gebruiker welke kant je de servo hoe dan ook plaatst.

Dat is niet het punt wat ik weg heb gehaalt student.
Waar de kracht op komt is eronder.
Ik maak nog wel even een foto.

Je frame is nu een stuk minder stijf, beweegt tijdens vliegen, slecht voor (tandwiel)passingen en sturen. Elementen gaan wijken door motorbelasting/koppel, kost je vermogen. Slecht idee dus. Vrdiep je even in 'sandwichconstructie' bouw-wijze maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.

Laatst bewerkt:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Of monteer je servo's gwn vanaf de buitenkant. Linkjes lopen dan wel ietsjes scheef naar de swash maar dat maakt verder weinig uit.

Buiten het feit dat het frame zwakker wordt waardoor de servo's meer kunnen gaan bewegen in de heli, krijg je ook een paar mooie scherpe randen erbij. Ik zie op de laatste foto dat je de draden niet beschermd met wire-wrap of sleeves. Op deze manier snijd het frame snel oor de draden heen en crashed het snel genoeg. Geldt overigens voor alle plaatsen waar servodraden door gaten gaan of over hoekjes kunnen schuren.

Servo's kunnen gewoon vanaf de buitenzijde worden gemonteerd. Een beetje schuine stangen geven geen probleem (tenzij je gaat voor een perfecte 3D heli, maar dat zal de insteek niet zijn). Maar zet wel even voor de zekerheid een moertje op je draadeindjes van de kogelschroefjes (met lock-tite). Dat plastic kan slapper/ruimer worden (trillingen en servo's die erg ruim kunnen bewegen).

Danny

Je kan ook je ball aan de binnenkant van je servohoorn zetten....

Is wat meer prutsen met de links erop doen, maar alles staat dan wel weer een stuk rechter

Ik heb alle servo`s vanaf de buitenkant erin gestoken, dat gaat prima en vervangen is een makkie. @ Molen, jij hebt ze vanaf de binnenkant waardoor je een iets mooiere geometrie hebt, maar is te verwaarlozen. Jij moet dus je frame-platen scheiden om een servo te vervangen en is veel werk, zeker met de boterzachte schroefjes die steeds doldraaien.

Nu heb je dus een zwak frame, en ben je blind voor je eigen fouten.
Succes !

Ik kom er op terug, Ron heeft gelijk.
De heli trilt, en er is een tandje van het taindwiel geknapt zonet door gewoon vliegen.

Het was te proberen, mischien tog maar eens op zoek naar passende servotjes.

Gewoon je servo's er langs de buitenkant inschuiven en de ball links aan de binnenkant van je servoarm monteren. Gaat perfect en de geometrie is nogsteeds perfect!
Lekker heel houden dus dat frame, maar daar kwam molen zelf ook al op dus....

Better safe than sorry!

Anko, dan is de geometrie weer niet goed, met welke servos is de geometrie wel goed?
Officiele Align servos?, geen zin om elke keer te betalen bij een crash.

Wat je zegt Molen. Die HXT900 servo's zijn best wel faal met van buiten erin bouwen.

Zie de scheefheid:

full

Ball links uiteraard aan de binnenkant om nog erger te voorkomen.

Toch vliegen mensen ermee... (en ik straks ook). Speciaal voor wie geen ultraprecisie3dheli moet hebben :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is dus ook dikke onzin dat je accu het frame kan verbuigen, in een crash zou het wel kunnen natuurlijk.
Als het frame echt een keer gaat breken, of zelfs buigen, wat ik nog niet mee heb gemaakt, gebruik ik deze mod natuurlijk niet weer.
Als jullie alle tien 1 dollar voor mij hebben doe ik het :rolleyes: met opzet.

In deze heeft Molen echt volkomen gelijk, een accu en dan zeker een lipo zal eerder zélf buigen dan dat het je frame zou kunnen buigen.

Overigens is het frame op deze manier weldegelijk verzwakt. Het is zo ontworpen dat er met een redelijk minimale hoeveelheid materiaal zo efficient mogelijk klappen over de hele heli kunnen worden opgevangen.

Wat je in feit gedaan hebt is een peiler onder een brug weg gemaaid met het idee dat het wel niet uit zal maken. Niets is echter minder waar.

Ik durf zelfs te beweren dat je met een hoge snelheidscamera echt radicale effecten op het frame zult kunnen waarnemen mogelijk gemaakt door deze 'mod'.

Overigens zullen die servo's niet zo snel aan de wandel gaan hoor, de overbrenging is waar de kracht vandaan moet komen. Niet je servo zelf eigenlijk. Ja tuurlijk hij moet wel sterk genoeg zijn, maar dat is die servo binnen zijn eigen behuizing wel.

Als de behuizing van de HXT900 maar net wat anders was...
Het vasthoud-gedeelte net iets naar voren, de servos zijn verder goed.
Metal-gear servos gaan alsnog stuk, mijn ervaring.
Ik crash ze ook hard he!

Ik zie in dit draadje een aantal foto's waarop de stuurstang loodrecht op de servo staat. En dan ook nog eens een servo met twee ophangpunten i.p.v. vier. Hierdoor kan de servo kantelen onder invloed van de stuurkrachten. Voor spelingvrijere/stijvere/hardere besturing moet stuurstang in de lengte van de servo lopen. Helaas is dat hier door de 'voorgebakken' inbouwposities niet te realiseren :(

Back