Tip voor loslatende decals

• Topicstarter Topicstarter Revellfan
  • Startdatum Startdatum
R

Revellfan

Guest
Hey mensen, ik ben bezig een F14 Tomcat te bouwen, op de achterste vleugels zitten in totaal 6 mini decals.
Ik had ze er op geplakt maar zag later dat er 2 weg waren!:nooo:
De lijm hield het blijkbaar niet (ik week ze altijd zo kort mogelijk).
Gelukkig zaten er op het decalvel nog 2 (voor een alternatieve bestickering denk ik).
Na ze er op geplakt (en gedroogt) te hebben controleerde ik of ze wel vast zaten met een penseel en wat bleek, ze lieten weer los!
Ik heb al eens geprobeert een loslatende decal met plasticlijm te plakken maar dat is geen goed idee!
De lijm vreet de decal aan (was ik al bang voor), dus bedacht ik wat anders: Behanglijm
Ik smeerde het met een penseel op de plaats van de decal en deed de decal erop, droogde perfect op!:banana:
Misschien zijn er mensen die hier wat aan hebben.

Blanke lak

Hoi, ik gebruik blanke lak van Humbrol, die is er in mat en glans. Ik heb zelf de Flower-class fregat gebouwd van Revell, op de romp komen ook decals voor. Aangezien ik hem rc heb gemaakt, moesten zij dus goed vastzitten, dus matte blanke lak erover gedaan. Dus waterproof.

Groeten.
Willie

Oke, ik spuit na het plakken van de decals mijn modellen ook altijd nog eens in de blanke lak, dat houdt idd de decals ook op zijn plaats, maar tijdens het plakken vielen sommige er alweer af (ondanks dat ik vrij kort week, denk dat het aan de ondergrond ligt).
Vandaar dat ik behanglijm eens probeerde, ging super, alleen kun je ze minder goed verschuiven als ze in de lijm liggen, maar het gaat.
Misschien kun je ze ook met blanke lak zelf lijmen (als ze dus niet hechten met de lijm van de decal zelf), heb ik nog niet geprobeerd.
Volgens mij las ik ook ergens dat er producten zijn die de hechting bevorderen.
Waar staat rc voor in je bericht?

Groetjes

RC

RC staat voor Radio Control, ik heb mijn Snowberry radiografisch gemaakt. De romp is 90 cm lang en breed genoeg. Het schip vaart prima, ook bij ruw weer, kwestie van het gewicht zo laag mogelijk in het schip verwerken. Daarom moesten de decals waterbestendig zijn. Ben nu bezig met het bouwen van de USS Arizona(zie bouwverslag schepen), van de 2 Kingfisher watervliegtuigen die er al op staan(1:72) zijn ook de decals met blanke lak behandeld, dit niet om de watervliegtuigen in het water te zetten, maar om een eventuele regenbui niet de kans te geven om de decals weg te laten spoelen.

Groeten,

Willie

Zo, dat ziet er goed uit!
En groot!
Waar ga je er mee varen dan?
Zijn er wedstrijden?
Haha we dwalen wel wat af van het onderwerp nu.
Ik bouw veel kleinere modellen voor in de vitrinekast :-P

USS Arizona

Ben lid van een vaargroep(vaargroep de Kempen)Vaargroep de Kempen
Mijn Arizona heeft nog niet in het water gelegen, hij is nog niet af. Motoren liggen er wel in, maar moeten nog electronisch aangesloten worden. Omdat het schip 1:72 is, gebruik ik als bemanning Britse soldaatjes, die ik om ga bouwen tot matrozen. In het begin van de 2e wereldoorlog waren de helmen van de Amerikanen identiek aan de Britse. Dit is het voordeel van de plastic modelbouw, er is zoveel van te krijgen ook in de schaal 1:72. Ook ik bouw nog regelmatig plastic modellen als afwisseling.

Groeten,
Willie

Back