Onder het bouwverslag van de RG65 van fineer ben ik door Hay uitgenodigd is wat te keuvelen over de simpele middelen voor de gewone modelbouwer om een adequate kiel te maken.
Waarom zelf een kiel maken en niet kopen ? Omdat ik modelbouwer ben. Ik beschouw de kiel als integraal onderdeel van de RG65’ s die ik bedenk en bouw. Ander zeil, andere romp dus andere kiel. Ongeveer de helft van het nat oppervlak van een RG65 is kiel. 30 á 40 % van het frontaal oppervlak is kiel. Ik weet van de achterliggende theorie, maar vind het leuk te kijken wat nu de bepalende factor is om tot een goede kiel te komen passend bij het zeilplan en rompvorm. Er zijn heel wat variabelen (lengte dikte gewicht profiel), die voor een RG65, eigenlijk vast liggen, maar waar ik aan wil rommelen. Dan moet je in staat zijn zelf kielen te produceren van verschillende dikte, lengte, en vorm en oppervlak.
Ik geef een voorbeeld. Ik bouw een wave piercing RG65, waarvan het drijfpunt als hij duikt naar achteren schuift ipv naar voren zoals bij een normale RG65 met dikke uitlopende punt. Dan moet dus het kielgewicht naar achteren verplaatst. Oeps de snelheid is er helmaal uit, omdat door de ongelijke gewichtsverdeling het gewicht heen en weer flappert onder de boot. Dus monteer ik de dikke torsie vrije aluminium kiel van de Dragonforce, met het gewicht 1,5 cm naar achteren en plotseling heb je een best snel bootje.
Waarom zelf een kiel maken en niet kopen ? Omdat ik modelbouwer ben. Ik beschouw de kiel als integraal onderdeel van de RG65’ s die ik bedenk en bouw. Ander zeil, andere romp dus andere kiel. Ongeveer de helft van het nat oppervlak van een RG65 is kiel. 30 á 40 % van het frontaal oppervlak is kiel. Ik weet van de achterliggende theorie, maar vind het leuk te kijken wat nu de bepalende factor is om tot een goede kiel te komen passend bij het zeilplan en rompvorm. Er zijn heel wat variabelen (lengte dikte gewicht profiel), die voor een RG65, eigenlijk vast liggen, maar waar ik aan wil rommelen. Dan moet je in staat zijn zelf kielen te produceren van verschillende dikte, lengte, en vorm en oppervlak.
Ik geef een voorbeeld. Ik bouw een wave piercing RG65, waarvan het drijfpunt als hij duikt naar achteren schuift ipv naar voren zoals bij een normale RG65 met dikke uitlopende punt. Dan moet dus het kielgewicht naar achteren verplaatst. Oeps de snelheid is er helmaal uit, omdat door de ongelijke gewichtsverdeling het gewicht heen en weer flappert onder de boot. Dus monteer ik de dikke torsie vrije aluminium kiel van de Dragonforce, met het gewicht 1,5 cm naar achteren en plotseling heb je een best snel bootje.
Bijlagen
Laatst bewerkt: